E-commerce in de versnelling

Het tempo van veranderingen in het winkelbestand en het shopgedrag is enorm gegroeid en de betrekkingen zijn door alle extra mogelijkheden complex. Ondernemers moeten op zoek naar de onmisbare skills om een goede reactie te geven op deze ontwikkelingen.

Steden en dorpen worstelen zichtbaar met de gevolgen van de aanhoudende recessie op de levensvatbaarheid van winkels. Uit de onlangs door Locatus gepubliceerde gegevens kunnen we opmaken dat de leegstand ook dit jaar is toegenomen. De leegstand is met 2 procent stabiel en gering op A1-locaties. Het is met de leegstand op C- (12,3 procent) en B2-locaties (6,5 procent) ernstiger gesteld. Voor alle partijen is inmiddels wel duidelijk; er moeten meters uit de markt worden genomen. Menig collegeakkoord maakt melding van deze problematiek en de oplossing wordt inmiddels meer en meer gezocht in het verkleinen van het kernwinkelgebied. De vraag is hoe dat proces in gang te zetten zonder dat de rekening bij de gemeenschap terechtkomt.

De opkomende internationale internethandel is in menig stad of dorp een extra bedreiging voor de vitaliteit van het winkelbestand. Bij veel winkeliers is er onvoldoende kennis over de wijze waarop men daarop kan reageren. Cor Molenaar trekt al enige jaren door het land en werkt aan de bewustwording van het probleem, maar de oplossingen komen daarmee niet zomaar in zicht. Wat is te verwachten van het shopgedrag van de consument in 2020? Welke acties zijn nodig op nationaal, branche- en bedrijfsniveau om ervoor te zorgen dat Nederlandse bedrijven de vruchten plukken van de online handel?

In het programma Shopping2020 hebben meer dan duizend experts hier afgelopen jaar over nagedacht. Op de website van Shopping2020 is een schat aan informatie te vinden over alles wat met retail en internet te maken heeft. Dertig expertgroepen werken nu aan een Handboek Shopping2020. Zij maken een online vraagbaak; een kennisforum waarop inzichten, processen en best practices op een gestructureerde manier beschikbaar zijn. Het Nederlandse bedrijfsleven wil op deze manier toegevoegde waarde creëren met internethandel in Nederland en deze versnellen.

De consument is zijn eigen winkel begonnen; de deeleconomie neemt naar verwachting een vlucht. Hierdoor zal de consument uiteindelijk minder uitgeven. De technologische mogelijkheden van mobiele apparaten leveren daarentegen weer nieuwe diensten op. Privacykwesties maken mensen soms wel terughoudend op internet. Een vraag is hoe de overheid op dit punt haar taak ziet.

Eén ding is duidelijk: het tempo van veranderingen in de economische betrekkingen tussen consumenten en leveranciers is enorm gegroeid en de betrekkingen zijn door alle extra mogelijkheden complex. Elke ondernemer moet op zoek naar de onmisbare skills om een goede reactie te geven op deze ontwikkelingen. Die skills zijn onmogelijk nog in één persoon te verenigen. Van inkoop, manager van de webshop, data-analist, logistiek planner, marketeer met kennis van sociale media tot vormgever en ontwikkelaar van diensten; ze kunnen er niet meer omheen. Een discussie over vitale retail is veel meer dan een discussie over leegstaand vastgoed. E-commerce in de versnelling is een zaak van inzet van menselijk kapitaal; een ware uitdaging voor het onderwijs en de ondernemers!

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren