Aanbesteden kán een beetje agile

door: Daan Kalmeijer, 28 juli 2015

Aanbesteden kan een beetje agile

Binnen Nederlandse overheidsorganisaties is agile werken eerder uitzondering dan regel. Eigenlijk past die werkwijze nauwelijks binnen de aanbestedingskaders, maar de agile-waarden en -principes zijn wel enigszins bruikbaar in aanbestedingstrajecten.

lees meer

- - - - -

Welke apps heb je in 2015 echt nodig?

door: Tim Aarts, 24 juli 2015

Tijd om de app-balans op te maken. Of het nu op de bureau-pc of op mobile of tablet is, zonder apps ben je nergens als je de vruchten van moderne technologie wilt plukken. iBestuur maakt een mooie selectie uit het aanbod van apps die het leven overzichtelijker, makkelijker en inspirerender maken.

lees meer

- - - - -

Aanbesteden verandert in 2016

De gevolgen van de Europese aanbestedingsrichtlijn op een rij

door: Bram Lamens, 23 juli 2015

De nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijn moet vanaf volgend jaar het aanbesteden nog goedkoper, flexibeler en eerlijker maken. Voor ICT-bedrijven is relevant dat er meer ruimte komt voor innovatieve dialogen. Over een ‘zwarte lijst’ lijken ze zich weinig zorgen te hoeven maken.

lees meer

- - - - -

Miedema’s coöperatie in de steigers

door: Peter Mom, 16 juli 2015

Eindhoven, Woerden en Boxtel werken met ‘publiek ondernemer’ Swier Jan Miedema aan de vorming van een coöperatie om de gemeentelijke ICT en informatiehuishouding ‘te verbeteren, te standaardiseren, te delen met andere gemeenten en substantieel goedkoper te maken’.

lees meer

- - - - -

Right to challenge geeft burgerinitiatief wind in zeilen

Maar eigenlijk is de challenge wederzijds

door: Mariëlle de Groot, 7 juli 2015

De overheid zoekt manieren om de doedemocratie in de praktijk te brengen. Actieve burgers willen meer eigenaarschap van hun wijk. Kan het ‘right to challenge’-burgerinitiatief en doedemocratie een vlucht geven? Waarom is het überhaupt nodig? Hoe regel je het en wat zijn voorwaarden voor succes?

lees meer

- - - - -

'Onmogelijke opdrachten neem ik niet aan'

door: Bas Linders, 30 juni 2015

Ze is sinds 2012 lid van de raad van bestuur van UWV en daar verantwoordelijk voor de ICT-portefeuille. Daarnaast is ze voorzitter van de Manifestgroep. Voor de uitvoering van het PGB nieuwe stijl zou ze haar vinger niet hebben opgestoken, zegt ze. José Lazeroms digitaliseert UWV, maar niet tot elke prijs.

lees meer

- - - - -

Best Value Procurement: oplossing of truc?

door: Fred van der Molen, 25 juni 2015

Ook in de ICT-sector is inmiddels ervaring opgedaan met Best Value Procurement. Dat lijkt een zinnige route, maar vanuit de advocatuur komt de bedenking dat de methode wordt misbruikt om rechtszaken te ontlopen.

lees meer

- - - - -

Worstelen met de informatiehuishouding

door: Marieke Vos, 23 juni 2015

Uw informatiehuishouding op orde

Grote organisaties zitten vaak opgescheept met een informatiebrij, die ondoorzichtig is voor medewerkers en klanten (en burgers). Een moderne informatiehuishouding gaat veel verder dan ‘het archief op orde houden’; die moet het primaire proces ondersteunen, zo bleek tijdens het iBestuur symposium Informatiehuishouding. Van contentmanagement voor de medewerker naar informatiemanagement voor de organisatie.

lees meer

- - - - -

Inzet van eHealth vergt nog veel werk

door: Fred van der Molen, 22 juni 2015

Domotica voor iedere oudere? Koudwatervrees staat het zinvol inzetten van eHealth – technologische hulpmiddelen voor zorg op afstand – nog in de weg. Gemeenten, verzekeraars en burgers zullen nog meer samen moeten optrekken.

lees meer

- - - - -

'Waar deskundigheid ontbreekt, duikt de regelneef op'

Kees Stuurman over de ARBIT

door: Fred van der Molen, 18 juni 2015

iBestuur 15: ‘Waar deskundigheid ontbreekt, duikt de regelneef op’

Hoogleraar Kees Stuurman evalueerde in 2012 de toepassing van de Algemene Rijksvoorwaarden bij IT-overeenkomsten, kortweg ARBIT. Hij drong toen onder andere aan op meer maatwerk. Maar, concludeert hij drie jaar later: “Het vereist echter zowel de wil als de kennis en kunde om een dergelijke flexibiliteit te kunnen betrachten.”

lees meer

- - - - -

Al het werk naar de knoppen

Worden ambtenaren vervangen door robots?

door: Cyriel van Rossum, 16 juni 2015

De media verdringen zich om technologieën met menselijke trekken en voorspellen met veel aplomb een massale opkomst van robots. Ook bij de overheid? Staan we straks oog in oog met overheidsdienaren die geen koffie drinken, nooit pauzeren en geen looneis formuleren?

lees meer

- - - - -

Weg uit de juristerij

door: Freek Blankena, 11 juni 2015

Het stikt van de aanbestedingsjuristen, volgens ingewijden hét symptoom van de doorgeslagen regelgeving in het aanbesteden. Bij ICT-aanbestedingen is het helemáál ingewikkeld om via eerlijke mededinging te komen tot een goed resultaat. Hoe haal je ICT-aanbestedingen nu uit de juridische sfeer?

lees meer

- - - - -

'Burgerrechten zijn er niet voor niets'

Hans Franken over privacy, gegevensbescherming en schijnveiligheid

door: Henri Rauch en André Biesheuvel, 8 juni 2015

Prof. dr. Hans Franken kijkt terug op een tumultueuze periode rond het bewaken van de persoonlijke levenssfeer van burgers, kijkt vooruit naar nieuwe wetgeving – de wetsvoorstellen Cliëntenrechten bij elektronische verwerking van gegevens in de zorg en de Meldplicht datalekken – en waarschuwt voor gevaren zoals hij die ziet in de opstelling van sommige conservatieve partijen in binnen- en buitenland.

lees meer

- - - - -

Tot begin juli liever geen ramp

door: Peter Mom, 28 mei 2015

De crash van Turkish Airlines-vlucht 1951 bij Schiphol. Foto: Fred Vloo / RNW.

Begin juli is de software voor slachtofferregistratie en verwanteninformatie zodanig verbeterd dat deze volgens het Instituut Fysieke Veiligheid een grootschalig incident aankan. Eerder door het IFV gerapporteerde gebreken moeten dan zijn verholpen. Het ‘technische deel’ was ‘een beetje blanco gebleven’.

lees meer

- - - - -

De ver-apping van de overheid

door: Marieke Vos, 26 mei 2015

iBestuur Mobility, de beleving

Als er één ding duidelijk werd op iBestuur Mobility, dan is het wel dat mobility niet alleen de manier van werken maar ook de werkprocessen en de organisatie verandert. De overheid is net als het bedrijfsleven aan het ‘ver-appen’.

lees meer