Artikel

Friese voorlopers

Het verleden onder je vingers, terwijl je door de straten slentert. Met hun idee voor een virtuele stadsgids wonnen Gino van der Baan en zijn team de Hackathon tijdens het Open Innovatiefestival 2012 in Leeuwarden. Op zoek naar een nieuwe kijk op bestaande problemen.

“De gemeente heeft een beperkt budget om toeristen door de stad rond te leiden. Rondleidingen kosten veel mankracht. Dat kan natuurlijk efficiënter”, vertelt Gino van der Baan, student Communicatie en Multimedia Design aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Met vijf teamleden deed Van der Baan tijdens het Open Innovatiefestival 2012 in Leeuwarden mee aan de Hackathon, een ‘open data challenge’ waarin de deelnemers binnen 24 uur slimme toepassingen moesten bedenken voor openbare gegevensbronnen die de gemeente Leeuwarden en de provincie Friesland ter gelegenheid van het festival beschikbaar hebben gesteld. Hun mobiele applicatie SightSeer, die culturele en historische informatie over Leeuwarden toont, bleek het winnende concept.

OIF2012

De Hackathon is een programmaonderdeel van het Open Innovatiefestival 2012, een landelijk festival waarbij diverse overheidsorganisaties workshops, lezingen en andere activiteiten organiseren om elkaar te inspireren en te informeren over innovatieve manieren van samenwerken. Vorig jaar werd het voor de vijfde maal georganiseerd, van 26 tot en met 30 november. Leeuwarden doet samen met de Provincie Friesland mee onder de naam OIF058. Organisator Matthijs Numan, projectleider bij de gemeente Leeuwarden, vertelt waarom: “Op dit moment is de overheid voornamelijk dienstverlenend ingericht. De snel veranderende samenleving vraagt echter om een overheid die meer faciliterend te werk gaat. Tijdens het festival hebben we daarom nadrukkelijk de verbinding gezocht met partijen in de samenleving, buiten onze eigen organisatie.”

Participatie was daarbij het thema: niet meer de overheid die alles oppakt, maar de samenleving als verantwoordelijke. Centric, partner van het festival, opende de challenge daarom met een presentatie over de Burgerschouw-app, waarmee burgers zelf hun omgeving kunnen beoordelen. Oplossingen moeten vooral praktisch zijn en eenvoudig toepasbaar. Matthijs Numan: “Een mooi voorbeeld was de workshop Maklukzat, over een alom geprezen antialcoholcampagne voor jongeren in Drenthe. De gedachte daarachter is dat jongeren de campagne aanjagen. De doelgroep als ambassadeur van de boodschap. Naar aanleiding van de ervaringen daar zijn we hier onder de naam #wijdoenhetzelf! een vergelijkbaar initiatief gestart. Het doel van die campagne is het terugdringen van uitkeringen onder jongeren. Wij dagen hen uit te bedenken hoe ze snel weer uit hun uitkering komen en een opleiding gaan volgen of een baan zoeken. Dit initiatief is een rechtstreeks gevolg van het Open Innovatiefestival en daar zijn we trots op.”

Hackathon

Ook de app SightSeer vloeit voort uit het festival. Het idee ontstond tijdens de Hackathon, die – anders dan het woord misschien doet vermoeden – niet draaide om computers hacken, maar om het bedenken van innovatieve toepassingen voor bestaande middelen. Iedereen mocht meedoen. Doel van de open data challenge was om ambtenaren, ondernemers, kunstenaars, studenten en professionals bijeen te brengen en in teams te laten werken aan slimme nieuwe toepassingen voor open data, zoals geografische gegevens en openbare fotoarchieven.
Van der Baan: “Met de technologie Layar leggen we een informatielaag over het beeld van de ingebouwde camera. Door beschikbare data te combineren met moderne technologie creëer je een ‘augmented reality’, waarin je allerlei informatie over je directe omgeving te zien krijgt terwijl je door de stad loopt. Afhankelijk van hun interesses zouden gebruikers informatiepakketten kunnen downloaden over bijvoorbeeld kunst of oude gebouwen.”

Culturele Hoofdstad

De jury, met daarin onder meer gemeentesecretaris Reindert Hoek, raadslid Gert-Jaap van Ulzen en programmamanager Sander de Graaf van Centric, koos voor de virtuele stadsgids, omdat die aansluit bij de culturele ambities van de Friese hoofdstad. Juryvoorzitter Hoek: “We willen Leeuwarden graag internationaal presenteren op weg naar de verkiezing van de Culturele Hoofdstad 2018. Dit concept is een fantastische manier om ons te profileren.”
Volgens organisator Matthijs Numan is de app ook in commerciële zin een aanwinst voor de stad. “Dit is een mooie vorm van city marketing. We kunnen het straks combineren met het nieuwe winkelen, waarbij winkels via social media met elkaar verbonden zijn en gezamenlijk acties starten. Dat is goed voor het imago van de stad.” Binnenkort gaan de teamleden met elkaar om de tafel voor de verdere plannen met het concept. De app zelf moet gratis zijn, vinden ze. Van der Baan: “Om de ontwikkeling te bekostigen zou je advertenties in de app kunnen tonen. Voor de ondernemers in Leeuwarden is het natuurlijk interessant om gericht te adverteren en zo meer klanten te trekken. En dat is weer interessant voor de stad.”

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren