Partnerpagina CGI

- - - - -

Een beter geïnformeerde burger maakt betere keuzes

door: Marianne Herbert

artikelen, 15 december 2011

Achteraansluiten in een file van 20 kilometer, de aanschaf van een teleurstellend product, stranden omdat de trein niet rijdt. Het zijn dingen die je waarschijnlijk anders zou doen als je wist wat het gevolg zou kunnen zijn.

In het geval van een file kan je pech hebben, maar de meeste mensen weten intussen de weg naar de juiste informatie om te voorkomen dat de rit nog uren gaat duren. Mocht de radio het je niet vertellen, dan is er altijd nog de mobiele telefoon die per app of speciaal nummer de gevraagde informatie kan verstrekken – of misschien een aardige collega die je per sms attendeert. Maar hoe moet dat in andere gevallen? Producten of diensten die niet naar behoren werken worden minder snel gesignaleerd dan files! En informatievoorziening rond storingen is nog altijd mensenwerk.

Een zaak voor de overheid?
Nog minder overzichtelijk wordt het als het gaat om zaken als veiligheid, geluidshinder of duurzaamheid. Het staat wat verder van ons af en is bovendien een gezamenlijke zorg, waardoor onze individuele verantwoordelijkheid niet onmiddellijk in werking wordt gesteld. Terwijl de impact van betere beslissingen op dit vlak des te groter is. De grote maatschappelijke thema’s zijn nog altijd een zaak van de overheid. Dus wanneer het kritiek wordt, kijken we die overheid aandachtig aan voor de oplossing. Want je zult maar rond Schiphol wonen, of een ‘black spot’ om de hoek hebben. Kunnen ‘ze’ dat niet voor ons oplossen?

Nederland Twitterland
Maar dan ontpopt Nederland zich tot een fanatiek twitterland en ook op Facebook laten we ons niet onbetuigd. Sms’jes gaan niet meer naar collega’s maar in vergelijkbaar format Twitter.com; massale oploopjes worden vooraangekondigd op sociale netwerken. We volgen niet iedereen en alles, maar berichten laten zich op onderwerp of geografisch knooppunt verzamelen door #trefwoord, ofwel gebruik van zogenaamde hashtags. Er ontstaan verzamelpagina’s die deze berichten netjes sorteren. Voor wie graag een #fail uitdeelt bij ongenoegen over een product of bedrijf, is er de site met het wervende adres www.uitgekotst.nl om na te gaan hoeveel mensen er precies over welke dienstverleners hebben geklaagd. De berichten zijn overigens niet voor de zwakke maag, maar maken wel veel inzichtelijk over gebruikerstevredenheid.

De waarde van het netwerk
Behulpzamer nog is de site www.liftdeck.nl: daar worden de berichten met hashtag #lift plus plaatsnaam bijeengezet om lifters aan chauffeurs te koppelen. Gecreëerd toen vorig jaar ineens al het treinverkeer tot stilstand kwam. Zo worden sociale netwerken met recht sociaal! Het “netwerk van mensen” begint van waarde te worden. De twitterende buurtagent neemt het stokje over om misstanden in de buurt te melden. De buurt leest en twittert mee en zo komt ook de verbeterde veiligheid in zicht. En wat volgt? We hebben intelligente software in de maak om sociale signalen te vertalen naar harde indicatoren voor calamiteiten, zoals dit jaar geïnitieerd door de Politie Groningen. Geen fictie maar feit: door geavanceerde analyse van de berichten ontstaat de informatie waarmee we kunnen voorspellen van wat ons te wachten staat. Om zo de juiste keuzes te kunnen maken waarmee problemen worden voorkomen.

De straat spreekt!
Nog spannender wordt het wanneer het straatmeubilair met ons meekijkt en luistert. Ze staan er toch, en blijken goed te kunnen meten wanneer uitgerust met sensorische detectiemechanismen, transponders en communicatiemiddelen om hun bevindingen door te geven. Zo mobiliseert Geluidsnet vrijwilligers die meetpunten op hun dak plaatsen, om vervolgens gemeten decibellen in kaart te brengen en een vuist te maken tegen geluidshinder. Hoe meer meetpunten, des te nauwkeuriger de vuist. Het ‘netwerk van mensen’ wordt versterkt door het ‘netwerk der dingen’, bijvoorbeeld lantaarnpalen die zelf registreren of en hoe lang ze aan zouden moeten, waarmee energieverbruik verlaagd wordt. En wat als de voertuigen die dagelijks hun routes afleggen, met de juiste meetinstrumenten precies in kaart brengen waar en wanneer er krachtig geremd wordt, een bocht scherp genomen moet of gaten in de weg zitten? Daarmee worden inspectietaken uitbesteed aan objecten die van moment tot moment informatie kunnen registreren. Waardoor knelpunten inzichtelijk worden die we anders nooit hadden gevonden. En die file waar we in terecht kwamen, helemaal niet meer ontstaat.

tags:

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.