Podium

Podium biedt plaats voor artikelen, praktijkverhalen en opinie van (co-)auteurs uit de publieke sector. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

- - - - -

Een goed gesprek over ICT

door: Marieke Vos, 15 april 2016

ICT komt binnen gemeenten langzaam op de bestuurlijke agenda. Sommige bestuurders zien het belang van hun betrokkenheid bij ICT, anderen hebben nog wat overtuiging nodig. De nieuwe Monitor Digitale Dienstverlening kan daarbij helpen. “Die kan een wake-up call zijn”, zegt burgemeester Arjen Gerritsen.

lees meer

- - - - -

Tien toptips voor het verbeteren van dienstverlening

door: Marieke Vos, 30 maart 2016

In sommige gemeenten wordt tachtig procent van alle diensten digitaal aangevraagd, in andere dertig procent. Hoe komt dat? Het antwoord blijkt soms verrassend eenvoudig. Over tips voor dienstverlening, e-formulieren en de veelvoud aan initiatieven die gemeenten helpen bij het optimaliseren van hun dienstverlening.

reacties: 4

lees meer

- - - - -

Geen dagbesteding, maar een baan

door: Marieke Vos, 16 maart 2016

Erik Dannenberg

Het zorgstelsel is grondig op de schop gegaan en gemeenten hebben de taak gekregen om de veranderingen in het sociaal domein in goede banen te leiden. “Dit gaat alleen lukken als gemeenten werken vanuit een visie op inclusie. Dat is een heel andere manier van organiseren,” zegt Erik Dannenberg.

lees meer

- - - - -

Goede contracten vragen om goede contacten

door: Pieter Frijns en Anita Wouters, 15 maart 2016

Tijdens enkele sessies met Gateway Reviewers en marktpartijen zijn veel ervaringen en inzichten uitgewisseld over de totstandkoming en uitvoering van ICT-contracten binnen de overheid. Maar wat is eigenlijk het handelingsperspectief? Een aantal kritische succesfactoren op een rijtje.

lees meer

- - - - -

De emancipatie van dienstverlening

door: Marieke Vos , 10 maart 2016

Het wordt tijd dat dienstverlening emancipeert. Dat het meer wordt dan een loket van de producten en diensten uit de achterliggende ‘overheidsfabriek’, betoogt Jos Maessen, directeur Dienstverlening in de gemeente Amsterdam. Prik tijdens dat proces van emancipatie dan ook hardnekkige dienstverleningsmythes door, stelt hij. Bijvoorbeeld dat een afsprakensysteem fijn is voor burgers.

reacties: 2

lees meer

- - - - -

In één keer 130.000 mobiele abonnementen

door: Marieke Vos, 9 maart 2016

Tweehonderdtachtig gemeenten doen mee met de gezamenlijke aanbesteding van mobiele communicatie van VNG/KING. De deelnemers krijgen meer kwaliteit tegen lagere kosten. “Dit zouden we zelf als gemeente nooit kunnen realiseren”, zegt Johan Hulzebos, hoofd Dienstverlening Bestuursdienst Ommen-Hardenberg.

lees meer

- - - - -

Invoering BGT biedt Harderwijk nieuwe mogelijkheden

door: Frits de Jong, 8 maart 2016

Op donderdag 11 februari werd officieel stilgestaan bij het feit dat Harderwijk, als dertigste gemeente, de aansluiting heeft gemaakt met de Landelijke Voorziening (LV) van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Een feit waar Jeroen de Jong, wethouder van de Gelderse gemeente, trots op is. “De BGT heeft inmiddels bewezen te werken en bovendien biedt het onze gemeente tal van nieuwe mogelijkheden.”

lees meer

- - - - -

Hoe kun je agile ontwikkelingen besturen?

Of: hoe voorkom je dat management de agile werkwijze belemmert?

door: Martijn Sasse, 23 februari 2016

Betekent agile ontwikkelen per definitie dat je als bestuurder de grip verliest? En andersom: leidt aansturen van agile ontwikkelingen automatisch tot aantasting van het agile-gedachtengoed? Ook in mijn eigen praktijk van de digitalisering van de Rechtspraak ervaren we de worsteling dagelijks. Leiderschap tonen gaat prima samen met agile ontwikkelen, maar je moet wel oppassen dat je niet vervalt in managementpraktijken.

lees meer

- - - - -

Ondersteuning cruciaal bij digitalisering gemeenten

door: Frits de Jong, 18 februari 2016

Het digitale aanbod van gemeenten richting burgers en bedrijven mag dan stijgen, volgens Ingrid Hoogstrate, hoofd Inzicht & Sturingsadvies bij VNG-KING, is er nog veel te winnen. Ook voor gemeenten. “Het is onze taak gemeenten over de mogelijkheden te informeren en hen daarin te ondersteunen.”

lees meer

- - - - -

‘Doelstelling Digitaal 2017 ambitieus, maar haalbaar’

door: Frits de Jong, 15 februari 2016

In het regeerakkoord is afgesproken dat bedrijven en burgers uiterlijk in 2017 zaken die ze met de overheid doen, digitaal kunnen afhandelen. Die doelstelling is haalbaar, ook al moet er nog wel het nodige gebeuren, aldus Anja Lelieveld, programmamanager Digitaal 2017 bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

lees meer

- - - - -

Welke persoonsgegevens mag je hergebruiken?

door: Frits de Jong, 10 februari 2016

Overheden, gemeenten in het bijzonder, zien in toenemende mate de waarde van hun data. Deze waarde zit vooral in het vinden van nieuwe toepassingen, waarbij koppeling – vaak op basis van geo-locaties – centraal staat. In veel gevallen betreft het een nieuw gebruik van al verzamelde data, waaronder persoonsgegevens. Maar mag dat ook?

reacties: 1

lees meer

- - - - -

Monitor helpt gemeenten bij taken sociaal domein

door: Frits de Jong, 1 februari 2016

Hoeveel mensen maakten vorig jaar in uw gemeente gebruik van de Wmo? In welke wijken wonen veel kinderen die jeugdhulp nodig hadden? En wat is bijvoorbeeld het percentage kinderen dat kans heeft op armoede? Het zijn vragen die bij menig gemeente spelen en waar de gemeentelijke monitor Sociaal Domein antwoord op geeft.

lees meer

- - - - -

Zeven tips voor een jonge overheids-CIO

door: Jan Willem Duijzer, 5 januari 2016

CIO Jan Willem Duijzer van de gemeente Den Haag wordt per 1 februari directeur bedrijfsvoering en informatisering bij de Tweede Kamer. Voor hem een goede aanleiding om zijn ervaringen als CIO bij de overheid te verwoorden in zeven adviezen.

reacties: 4

lees meer

- - - - -

Co-creatie voor een smart society

door: Marieke Vos, 24 december 2015

Is de ‘smart city’ het antwoord op de versmelting van de digitale en de fysieke leefomgeving? Het is een tussenstap, betoogt Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven. Een tussenstap naar de smart society.

reacties: 3

lees meer

- - - - -

Iedereen aan de e-factuur

door: Marieke Vos, 17 december 2015

De rekening van een ondernemer op tijd betalen: ook dat is goede dienstverlening. Het is één van de redenen waarom wethouder Marc Rosier (Zoetermeer) zich inzet voor de invoering van e-factureren. “Een e-factuur is echt wat anders dan een e-mail met PDF-bijlage.”

reacties: 2

lees meer