Blog

‘Nee!’

En zo moet iedere burger in beginsel bijvoorbeeld ook een reis kunnen boeken naar een door die burger verkozen plaats buiten Nederland, zonder dat de overheid behoeft te weten dat hij dat doet en waarom hij dat doet.

Wat goed dat er nog af en toe iemand ‘nee’ durft te zeggen. Andere commerciële parkeerbedrijven en bijvoorbeeld het Servicehuis Parkeren, dat tientallen gemeenten bedient met een parkeerregister, overhandigden braaf alle parkeergegevens over 2012 van hun mobiel betalende klanten aan de Belastingdienst. De fiscus wil met die data controleren of leaserijders niet meer privékilometers rijden dan ze via hun rittenadministratie opgeven.
SMS Parking zei ‘nee!’ en is nu door de rechtbank in Den Bosch in het gelijk gesteld. Het bedrijf betoogde dat gegevensvordering van alle parkeertransacties disproportioneel is, omdat leaserijders maar een beperkt deel uitmaken van het klantenbestand. Daar ging de rechter in mee.
“Iedere burger moet in beginsel een auto kunnen parkeren op een door die burger verkozen plaats in Nederland, zonder dat de overheid behoeft te weten dat hij dat doet en waarom hij dat doet”, zo staat in het vonnis van de rechtbank.
En zo moet iedere burger in beginsel bijvoorbeeld ook een reis kunnen boeken naar een door die burger verkozen plaats buiten Nederland, zonder dat de overheid behoeft te weten dat hij dat doet en waarom hij dat doet. Of een telefoongesprek kunnen voeren met een door de burger verkozen gesprekspartner binnen of buiten Nederland.
De rechter zet de bijl in de buitenproportionele dataverzamelwoede van de overheid. Die overigens wel moeite heeft met het tappen van de eigen bestuurders. Geen nood, dat gesprek van de staatssecretaris kan vast worden opgevraagd bij de NSA.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren