Artikel

Een PoC of versie 1.0 maken is de kunst niet…

*Versie 1.1, en alles wat daarna komt wél!* Na een succesvolle Proof of Concept wordt er gestart met het bouwen van versie 1.0 van de applicatie. Een normale gang van zaken binnen de overheid. Toch blijkt het werken met deze insteek in de praktijk weerbarstig. Toch kun je je met de juiste technologie op de juiste plek, nu al klaarmaken voor de veranderingen van morgen.

Beeld: Shutterstock

“De samenwerking tussen leverancier en organisatie start vaak met een Proof of Concept. Wanneer er na een succesvolle PoC toegewerkt wordt naar een eerste versie, wordt het al te vaak snel zichtbaar dat er hier en daar wat korte bochtjes zijn genomen”, vertelt Menno Gülpers, Academy Manager bij Blueriq. “Dat ene configureerbare element blijkt toch niet configureerbaar, het gebruiksgemak en uitbreidbaarheid zijn toch niet helemaal zoals bedacht: het komt allemaal voor. Als organisatie kun je dan vaak niet meer terug. Dus zien we dat veel organisaties voor versie 1.0 weer helemaal opnieuw beginnen en alles weggooien wat tijdens de PoC gemaakt is. Als dat vooraf is afgesproken, is dat geen probleem. Maar de bedoeling van een PoC is toch dat je al flink op weg bent en niet dat je helemaal van voor af aan moeten beginnen. De versie 1.0 die klaar is voor gebruik, is dan veel later dan gedacht klaar.”

Old Operation + IT = Very Expensive Old Operation.

“Een PoC wordt gemaakt om aan te tonen dat een product in staat is om het probleem van de organisatie op te lossen”, vult Youri Vaes, Business Consultant Zaakgericht werken bij Blueriq, aan. “Vaak worden de bestaande werkwijze en het bestaande proces van die organisatie als uitgangspunt genomen. Dat kan ertoe leiden dat ‘oude wijn in nieuwe zakken’ verpakt wordt. Wij noemen dat OO + IT = VEOO. Dat staat voor Old Operation + IT = Very Expensive Old Operation.”

PoC = versie 0.1.

Vaes vervolgt: “We kiezen er daarom liever voor om een PoC-traject anders in te zetten en een product rijpe versie 0.1 van de uiteindelijke oplossing op te leveren. Klanten kiezen hun leverancier niet voor de korte, maar voor de lange termijn. Een keuze voor een leverancier, zoals Blueriq, moet de juiste zijn en daar helpen we bij. Niet alleen door negatief te adviseren wanneer Blueriq niet de perfecte match is, maar vooral door in het begin versie 0.1 van de applicatie samen met de klant te maken. Hierin verwerken we een van de meest complexe casussen. Zo’n versie 0.1 is direct bruikbaar voor het verder ontwikkelen van de applicatie tot totale oplossing.”
Gülpers: “Versie 1.0 is pas klaar wanneer alle aansluitingen met andere systemen gemaakt zijn. Tevens gaan we meer casussen toevoegen en breiden we versie 0.1 uit tot versie 1.0. Wanneer we samen met de gebruikers tot de conclusie komen dat de functionaliteit goed genoeg is om veel cases uit te kunnen voeren, maken we ons klaar voor de eerste livegang. ”

IT is nooit af

Maar na versie 1.0 komt nóg een uitdaging, weet Gülpers: “Voor elk IT-project, onafhankelijk van de programmeertaal of het gekozen platform, is het maken van een PoC, versie 0.1 en zelfs versie 1.0 geen kunst. Tenminste, wanneer je het juiste platform of programmeertaal hebt gekozen, de juiste mensen hebt met kennis van het betreffende platform en kennishebbers en medewerkers van de organisatie vroegtijdig betrekt bij het project.”

De echte uitdaging komt wanneer je kijkt naar de lange termijn: het maken van versie 1.1, 1.2, 2.0 en verder, binnen afgesproken tijd en geld. Vaes: “Als het juiste platform of de juiste software is gekozen, zou dat geen groot probleem moeten zijn. Toch zie je vaak dat dat fout gaat. Blueriq onderscheidt zich op het gebied van hergebruik, inzicht, onderhoudbaarheid, uitbreidbaarheid, overzicht, schaalbaarheid en veranderbaarheid. Als het vandaag anders moet dan gisteren is bedacht, kan dat morgen geregeld zijn. Met de juiste technologie op de juiste plek, kun je jezelf nu al klaarmaken voor de veranderingen van morgen.”

Gülpers besluit: “IT is nooit af. Ook niet na versie 2.0 of versie 7.1. Wanneer je een applicatie in de praktijk gebruikt, doe je ervaring op waardoor je oplossing steeds moet veranderen. Deze praktijkervaringen gebruiken we om weer een nieuwe versie te maken: growing live. Deze constante verandering is goed, want na iedere iteratie sluit de oplossing nog beter aan bij de alsmaar veranderende omgeving en steeds strengere wensen van de burger.”

Meer weten over onze aanpak?

Neem dan contact op met:

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren