8% van de Chief Data Officers realiseert meer waarde terwijl ze minder uitgeven

Geen twee Chief Data Officer (CDO) trajecten zijn hetzelfde. Maar sommige zijn beter dan andere. Hoe komt het dat sommige CDO’s minder uitgeven, meer waarde leveren en routinematig beter presteren dan collega’s op het gebied van innovatie?
Toonaangevende CDO’s (8%) besteden minder aan datastrategie en -beheer dan hun collega’s, maar realiseren toch een gelijke of grotere jaarlijkse omzetgroei. In hun acties en door hun keuzes laten ze een spoor van broodkruimels achter voor andere CDO’s om te volgen en van te leren.
Deze leidende groep CDO’s – die we Value Creators noemen – presteert 40% beter op innovatie.

In deze IBM-studie identificeerden we heldhaftige Chief Data Officers, wiens organisaties verhoudingsgewijs minder van hun inkomsten toewijzen aan gegevens, maar toch gelijke of grotere bedrijfswaarde genereren. We noemen deze CDO’s Data Value Creators omdat ze een duidelijke lijn van data naar business value hebben gecreëerd.
Deze CDO’s planten zaadjes van verandering met nieuwe investeringen, waarbij ze zich richten op het “waarom” en “hoe” van die investeringen.