Reject

iBestuur nieuwsbrief 11 april 2019

U herinnert zich wellicht het het akkefietje met de Belastingdienst over een stichting en BTW-plicht, en de moeizame communicatie daarover. Dat is inmiddels opgelost. Dus klopten we aan bij de bank voor een nieuwe betaalrekening. En zie: de private sector worstelt minstens zo erg met communicatie als de overheid. Of is een bank waarvan 56 procent van de aandelen in handen is van de staat een publieke instelling?

Bij het online aanvragen van de betaalrekening werd gemeld dat we binnen enkele dagen zouden worden gebeld – standaard procedure. Omdat we na twee weken nog niets hadden vernomen, de helpdesk gebeld. Het zaaksysteem hebben ze goed op orde bij de bank: binnen een paar minuten kon de helpdeskmedewerker de zaak reconstrueren. Eén van de online ingevulde gegevens bleek bij controle niet overeen te stemmen met de vermelding in het Handelsregister. “Dat is eenvoudig recht te zetten, maar waarom dan niet even gebeld om te informeren?”

Omdat ik mijn oren nauwelijks kon geloven, heb ik de medewerker gevraagd zijn antwoord nog een keer te herhalen: “Als wij een reject krijgen, hoort u niks meer van ons. Als we iedereen moeten gaan bellen die een fout invult…we hebben onze handen vol aan onze bestaande klanten.”

Zo bont maken ze het niet bij de overheid!

Tot volgende week

Peter Lievense


podium

E-health: bezint eer ge begint

Van hype naar waardevol digitaliseren

door: Maartje Niezen, 11 april 2019

e-Health

De Nederlandse overheid stimuleert e-health omdat het bij zou dragen aan een toekomstbestendige gezondheidszorg. Maar we willen te veel en te snel. Om niet blind mee te gaan in het versnellen en opschalen van e-health, zullen we ons beter moeten bezinnen over welke initiatieven er toe doen. E-health-toepassingen waar waarden als autonomie en gelijke toegang tot zorg gewaarborgd blijven.

lees meer




weblogs

Ruimteoorlog

door: Jan van Ginkel, 11 april 2019

Jan van Ginkel

De digitale ruimteoorlog win je niet met vechten, maar wel met visie. Een geloofwaardige visie van een fiere overheid.

lees meer


Is Wietse Wietse wel?

door: Arjan Widlak, 10 april 2019

Arjan Widlak

Bewijzen dat je bent wie je zegt dat je bent. Het is vaak lastiger dan gedacht. Vraag het Wietse. Hij weet er alles van.

lees meer


Op naar een hoger niveau

door: Youri Lammerts van Bueren, 9 april 2019
reacties: 1

Youri Lammerts van Bueren

Waar begin je als je informatieveiligheid naar een hoger plan wil tillen en op de bestuursagenda wil krijgen?

lees meer


Beleid vs. uitvoering

door: Dirk-Jan de Bruijn , 8 april 2019

De afstand tussen beleid en uitvoering is vaak erg groot, waarbij ieder vanuit de eigen wereld én werkelijkheid opereert.

lees meer




podium

Traditioneel kijken naar gebruik nieuwe technologie, vertraagt innovatie

door: Martin Pronk, 9 april 2019

Twitter - Facebook

Social media bieden, volgens Martin Pronk, voor ons land een uitgelezen kans om het voortouw te nemen om de wetgeving optimaal in te richten, waarbij we nadrukkelijk ook ruimte laten voor de vele mogelijkheden en kansen. Wanneer we dit signaal breder uitdragen, zullen we er op termijn de positieve gevolgen van zien.

lees meer




Sneak preview

Binnenkort op de website van iBestuur:

  • Blogs van onder anderen Seger de Laaf, Larissa Zegveld, Tom Kunzler, Evert-Jan Mulder en Paul Ruijgrok.
  • De rubriek Podium biedt plaats voor artikelen, visie en opinie van auteurs uit de publieke sector dan wel van auteurs op persoonlijke titel.
  • De rubriek Praktijk biedt plaats voor casuïstiek en verhalen uit de praktijk van (co-) auteurs uit de publieke sector.
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief of recente edities teruglezen?



partners

Minder communicatie op inhoud

door: Sanne van der Zanden | 8 april 2019

Sanne van der Zanden

Tijdens onze wintersport met meer dan de helft van de collega’s hoorden we dat we de burgerzakenaanbesteding bij gemeente Epe hadden gewonnen! (Dat hebben we uiteraard ’s avond met z’n allen gevierd.)

partnerpagina pinkroccade

lees meer




laatste reacties