Nietzo!

iBestuur nieuwsbrief 15 november 2018

Kekke website, gepersonaliseerd bovendien want achter DigiD en familiair tutoyerend. Digitale dienstverlening geeft je als snel het idee: dat zit wel snor! Maar achter die glimmende voorkant gaat er van alles ernstig mis en de communicatie gaat dan wel van jij en jou, maar slechts één kant op. Bij zorgverzekeraar Nietzo – een pseudoniem – had ik een teleurstellende en vooral verontrustende ervaring. Nou ben ik zelden ziek en nooit in de lappenmand dus Nietzo komt normaliter alleen voorbij op de maandelijkse bankafschriften.

Tot ik vorige week mijn verzekeringsnummer nodig had omdat ik van tandarts wilde wisselen. Toen ik inlogde met DigiD op Mijn Nietzo ontdekte ik dat ik ook een inbox had, met berichten erin! Bovenaan een bericht van begin dit jaar: de pasjesbrief meldt dat een nieuwe zorgpas is verstuurd. Maar die heb ik nooit ontvangen want de brief is geadresseerd aan een adres waar ik al vijf jaar niet meer woon. Ook alle andere post blijkt naar dat oude adres gestuurd.

Nietzo heeft echter wel degelijk mijn huidige adres: dat staat gewoon onder het tabje ‘persoonlijke gegevens’. Daar staat bovendien: ‘Het adres waarop je officieel staat ingeschreven hoef je niet aan ons door te geven.’ Dank je de koekoek: dat komt uit de BRP. Maar de inrichting van de administratieve processen daarachter is blijkbaar niet op orde!

Dan denk je: dat gaan we rechtzetten. Helaas, de chatbot sloeg na twee vragen alleen nog maar wartaal uit. Nietzo blijkt vervolgens telefonisch niet bereikbaar, alleen heel hip via WhatsApp en Facebook Messenger. Maar ik wil helemaal niet met mijn zorgverzekeraar communiceren via de platformen van Facebook. (Kan dat overigens niet wettelijk als een klantrecht worden vastgelegd?)
Blijft alleen het klachtenformulier over. Nou, daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt. Kort samengevat heb ik Nietzo er op gewezen dat ze een flink datalek onder de leden hebben en dat ik dat zal melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De auto-reply laat weten dat ik binnen vier dagen antwoord krijg. Niet dus.

Nu schijnt het dat het gros van de dienstverlenende bedrijven de complete helpdesk heeft overgeheveld naar de sociale media om in de gaten te houden of er imagoschade dreigt. Rest mij blijkbaar alleen nog een tweet met een link naar dit voorwoordje.

Tot volgende week

Peter Lievense

- - - - -

podium

Digitalisering en publieke waarden

door: Pascale Georgopoulou, 15 november 2018

tablet

De tijd dat stapels vergaderstukken voor de raad werden gekopieerd en verspreid behoort bij verreweg de meeste gemeenten tot het verleden. Daarvoor in de plaats zijn raadsinformatiesystemen gekomen, waar alle vergaderstukken digitaal bij elkaar staan en waar geïnteresseerden in kunnen zoeken. Digitaal als vervanging van papier is de trend, een weg terug is er niet.

lees meer

- - -

 

- - - - -

Nieuwspoort Rondetafeldiscussie

iBestuur Rondetafel in Nieuwspoort: ‘Hoe halen we SAAS in huis?’
Cloud-applicaties en aanbestedingsregels – maandag 3 december 2018

• Aan tafel: Bram Lamens | Edgar Heijmans | Fabian Horsting
• Moderatie: Ruud Leether

Software-as-a-service: gemak dient de organisatie. Bedrijfsvoeringssoftware, office-applicaties of samenwerkingstools: de schaalbaarheid en flexibiliteit – en een flinke besparing op beheer en up-to-date security – maken een keuze voor SAAS relevant. Het aanbesteden van een SAAS-oplossing heeft echter wel wat voeten in de aarde.

• Kiest uw organisatie voor cloud-applicaties? • Goed opdrachtgeverschap en software-as-a-service! • Hoe halen we SAAS in huis?

Bent u als bestuurder of beslisser verantwoordelijk voor de ICT binnen uw organisatie of voor de inkoop en aanbesteding van IT-diensten? Of bent u als juridisch adviseur betrokken bij IT-aanbestedingen? Meld u dan snel aan! Nog enkele plaatsen beschikbaar. Deelname is gratis en uitsluitend voor de overheid.

- - - - -

weblogs

Innoveren is realiseren

door: Hugo Aalders, 15 november 2018

Hugo Aalders - VNG Realisatie

Samen organiseren betekent niet alleen samen nadenken over wat er nodig is, maar ook gezamenlijk een strategie bedenken hoe en in welk tempo we dat realiseren en beheren.

lees meer

- - -

De kat en het spek (2)

door: Henk Bos, 14 november 2018

Henk Bos

Te vaak worden kritische blikken bij voorbaat gesmoord in ingekapselde procedures, waarbij met verhullende verkeerslichtjes en/of smileys schijnzekerheden worden gecreëerd.

lees meer

- - -

Digitale pottenkijkers

door: Jan Willem Boissevain, 13 november 2018

Jan Willem Boissevain  directeur Public  Pegasystems

Wat wij in de openbare ruimte nog ontoelaatbaar vinden is in de digitale wereld allang realiteit. Al onze stappen op het internet worden in de gaten gehouden, maar er is iets tegen te doen.

lees meer

- - -

Strak georkestreerde koppelvlakken

door: Dirk-Jan de Bruijn, 12 november 2018

In de wereldeconomie van vandaag de dag is het essentieel dat we beschikken over professionals die begrijpen hoe je teams en organisaties vloeiend laat samenwerken.

lees meer

- - -

Belastingdienst en Musk maken dezelfde fout

door: Arjan Widlak, 9 november 2018

Arjan Widlak

Net als Tesla is de Belastingdienst complex en vergaand geautomatiseerd en gerobotiseerd. Maar robots maken ook fouten, vooral in complexe situaties. Blijft het menselijk oog nodig?

lees meer

- - -

 

- - - - -

magazine

Data Morgana

door: Marens Engelhard, 14 november 2018

Marens Engelhard

Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) merken we weer eens hoe tijd- en plaatsgebonden opvattingen over privacy zijn. In onze tijd wordt dit concept gerekt en gekneed door alle technische mogelijkheden. De AVG illustreert dat op twee manieren. “Technologie beïnvloedt de aard en beleving van privacy. De schending van privacy online kan nu eenmaal massaal en onomkeerbaar zijn.”

lees meer

- - -

 

- - - - -

nieuws

Maar begrijpen wij de vraag wel?

Computer says yes

door: Ruben Boyd, 13 november 2018
reacties: 1

Toeristen in Piet Hein tunnel

‘Het was Apple Maps die ons deze kant opstuurde. Als de politie iets van ons wil, klaag ik Apple aan’, jammerde een toerist tegen een verslaggever van het Amsterdamse AT5 nadat hij door de Piet Heintunnel was gefietst. ‘We hadden wel dood kunnen zijn’. Niet computer says no, maar computer says yes, bleek het probleem. Kunstmatige intelligentie die mensen aanzet om fouten te maken. Dat was niet wat ons beloofd was.

lees meer

- - -

 

- - - - -

Sneak preview

Binnenkort op de website van iBestuur:

  • Blogs van onder anderen Youri Lammerts van Bueren, Arjan Widlak (wekelijks), Bart Jacobs, Mariette Lokin, Arjen Hof en Rob van den Hoven van Genderen.
  • Podiumbijdragen van onder anderen Jan van Ginkel, Leon Dohmen, Shanna Mehlbaum en Caroline Raat.
  • De rubriek Podium biedt plaats voor achtergrondartikelen, praktijkverhalen en opinie van (co-)auteurs uit de publieke sector.
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief of recente edities teruglezen?


- - - - -

partners

Zoektocht naar stabiele flexibiliteit

door: Jan-Willem Sieben en Hans Deijkers, 15 november 2018

Filmbord

Afgelopen zomer is door staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Agenda Digitale Overheid gelanceerd: NL DIGIbeter. Hoe helpt de agenda overheden in het besturen van hun ICT-programma’s? In dit artikel kijken we naar ervaringen uit de huidige IBM-praktijk die daarbij kunnen helpen.

partnerpagina ibm

lees meer

- - -

Digitale dienstverlening: gebruik alle mogelijkheden!

door: Erleyne Brookman, 14 november 2018

Erleyne Brookman

Soms word je ineens verrast! Aangenaam verrast mag ik wel zeggen. Vanaf deze maand is de Berichtenbox beschikbaar via de app. Weer een manier om digitale dienstverlening eenvoudiger te maken. Voor jouw inwoners en voor jouw organisatie.

partnerpagina pinkroccade

lees meer

- - -

Magazine: kan de gemeente het ons makkelijker maken?

13 november 2018

Dienstverleningsdinet Centric

Onderscheid maken tussen digivaardige en digibete burgers? Als er systemen komen waarin iederéen eenvoudig de weg vindt, wordt dat overbodig. Hoe kunnen gemeenten hun dienstverlening de komende jaren verbeteren zonder dat het een technisch feestje wordt?

partnerpagina centric

lees meer

- - -

Waarom zou je het zelf doen?

door: Frits de Jong, 12 november 2018

puzzelstukjes

De overheid bestaat nog steeds uit een groot aantal ‘eilandjes’. Met ieder hun eigen systeempjes, standaarden en opvattingen. De gemeenten willen hier snel korte metten mee maken: met de Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur (GGI). Het zou mooi zijn als uiteindelijk meer overheden meedoen. “Ik zou het een beetje raar vinden als provincies en waterschappen hun eigen PGI of WGI maken.”

partnerpagina vng realisatie

lees meer

- - -

 

- - - - -

persberichten

Defensie kiest CGI en Myler als voorkeursleveranciers voor ICT-inhuur

15 november 2018

Het ministerie van Defensie heeft per 1 november 2018 de combinatie CGI en Myler geselecteerd als een van de zeven voorkeursleveranciers voor de inhuur van ICT-professionals in de komende vier jaar.

partnerpagina cgi

lees meer

- - -

 

- - - - -

laatste reacties

- - - - -