eerder verschenen nummers

zoeken binnen de website

overheid in transitie

  • MIDO: belangrijke drager voor vernieuwing digitale overheid

    door: Pieter van den Brand

    Met een eerste gemeenschappelijk programmeringsplan zet het MIDO overheidsbreed de inhoud, planning en budgetten op een rij voor het beheren en vernieuwen van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). De ambities zijn stevig, toch is een sterke prioritering nodig. Voorzitter Dick Heerschop van de PGDI licht de gemaakte keuzes toe.

  • RWS-project Charm begon in een 'compleet andere tijd’

    door: Peter Olsthoorn

    Rijkswaterstaat implementeert een nieuw ICT-platform voor gebruik in de verkeerscentrales en langs de weg. In 2011 voorzien in een budget van 34 miljoen euro, maar inmiddels verdrievoudigd. En niet zoals gepland eind 2018, maar eind 2023 gereed. Binnenkort wordt Charm door het Adviescollege ICT-toetsing (voorheen BIT) doorgelicht. iBestuur sprak met programmamanager Olivier Overbeke.

  • Wanneer is een overheidsorganisatie transparant?

    door: Pieter van den Brand

    “Je kunt een berg aan gegevens vrijgeven, maar als je niet de weg wijst naar wat relevante informatie is, kan niemand er chocola van maken. Je bent dan eigenlijk nep-transparant.” Een interview met Rian van den Broek, CIO bij het ministerie van IenW over haar portefeuille ‘Transparantie en Inzicht in Informatievoorziening’ binnen de I-strategie Rijk.

  • Geslaagd ICT-project: Phoenix bij CBS

    door: Peter Olsthoorn

    Van 2015 tot 2022 heeft het CBS zijn grootste IT-programma ooit uitgevoerd. Phoenix, met een prijskaartje van 34 miljoen euro, wordt bijgeschreven in de lijst geslaagde IT-projecten van de overheid. iBestuur interviewde Joost Huurman. Hij was als chef van de Stafgroep Programmamanagement de baas van Phoenix. Inmiddels is hij directeur R&D.

  • Ron Roozendaal wil open proces voor uitwerking digitaliseringsbeleid

    door: Pieter van den Brand

    Ron Roozendaal werkt aan de uitwerking van de hoofdlijnen van het digitaliseringsbeleid. De voormalig CIO van VWS en gezicht achter CoronaMelder en CoronaCheck wil dat ook nu met een open proces in samenspraak met de buitenwereld doen. “Als je als beleidsmaker in je eentje moet gaan bedenken wat belangrijk is, dan heb je het voor niemand goed gedaan.”

  • Dataset als booster voor provinciaal bestuurlijk zelfvertrouwen

    door: Cyriel van Rossum

    Provincies hebben in generieke zin veel knowhow in huis, omdat ze immers veel geografische digitale informatiesystemen draaien. Voor de monitoring van hun klimaatbeleid stelden ze in januari van dit jaar een gemeenschappelijke dataset vast, die hun bestuurlijke zelfvertrouwen aanzienlijk vergrootte. “We gaan in de toekomst vaker de rol van primus inter pares spelen.”

  • Strategische rol voor HR bij technologische innovatie

    door: Els Wiegant

    “Zorg als HR-afdeling dat je aan de managementtafel zit en op strategisch niveau meedenkt.” Brenda Vermeeren, universitair hoofddocent bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit, benadrukt dat bij de implementatie van nieuwe technologie in de publieke sector HR een strategische rol heeft. Beleidskeuzes moeten vertaald worden naar de organisatie en haar systemen.

  • Leve de platformgedachte

    door: Erik Bouwer

    Platformen veroveren de wereld. Ook voor de overheid is het interessant. “Naarmate vraagstukken complexer en meer gefragmenteerd worden, waarbij er vanuit allerlei richtingen en spelers data en informatie op je afkomen, wordt het traditionele, hiërarchische en vaak verkokerde model lastiger te gebruiken”, meent digitaal strateeg Marco Derksen. Samen met Platformexpert Martijn Arets onderzocht hij de mogelijkheden voor de provincie Zuid-Holland.

  • Werkveld kritisch over de Omgevingswet-ICT

    door: Pieter van den Brand

    De invoering van de Omgevingswet wordt opnieuw uitgesteld. Het Digitaal Stelsel Omgevingswet is gevoelig voor storingen en het landelijk systeem ligt er regelmatig uit voor onderhoud. Tot ergernis van overheden en leveranciers die de systemen moeten testen. Al tijdens een deskundigenoverleg in de Eerste en Tweede Kamer bleken grote verschillen tussen deze kritische geluiden en de optimistische toon in de Kamerbrieven.

  • NCSC-directeur Hans de Vries: ‘Soms neem ik de ruimte om te doen wat niet mag’

    door: Rineke van Houten

    Hans de Vries, directeur van het Nationaal Cyber Security Centrum, begrijpt niet waarom digitale weerbaarheid in Nederland bestuurlijk nog steeds onvoldoende aandacht krijgt. Intussen neemt de ‘informatiemakelaar in hart en nieren’ soms besluiten die hij wel moet nemen. ‘Alles overziende neem ik dan mijn eigen verantwoordelijkheid.’

  • I-strategie Rijk lanceert digitaal leiderschap

    door: Pieter van den Brand

    Publiek leiderschap is een prangend thema op de Haagse departementen. De I-strategie Rijk propageert de variant ‘digitaal leiderschap’. De pSG’s/CIO’s van de ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Economische Zaken en Klimaat, Eva Heijblom en Gerdine Keijzer-Baldé, gaan zoek naar modern leiderschap.

  • Waarom niet samen naar een Public Ground?

    door: Pieter van den Brand

    De thema’s in de I-strategie Rijk 2021-2025 gelden onmiskenbaar ook voor gemeenten. Een mooie impuls wellicht om de samenwerking naar een hoger level te tillen. CIO-Rijk Lourens Visser en VNG-beleidsdirecteur Nathan Ducastel werpen een vrije blik vooruit. “Natuurlijk is het halen en brengen.”

  • I-strategie Rijk I in ’t hart: ‘Is dit ook maakbaar voor de uitvoering?’

    door: Pieter van den Brand

    Op 1 in de I-strategie Rijk staat het thema ‘I in het hart’. Doel is de ‘I’ vanaf de start van de beleidsvorming mee te nemen. Het beoogde resultaat: beter uitvoer­bare wetgeving en betere ICT. Nienke Weegink, CIO van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), trekt het thema. SZW als lichtend voorbeeld.

  • Kees Verhoeven breekt lans voor digitale infrastructuur

    door: Marjan Arenoe

    Het economisch en strategisch belang van digitale infrastructuur moet veel beter in het vizier komen van de politiek. Voor de Europese Unie is digitalisering – naast klimaat – dé grote beleidsvraag. ‘Als we niet afhankelijk willen zijn, moeten we het zelf maken. Maar in Nederland hebben we geeneens een minister van Digitale Zaken,’ zegt Kees Verhoeven.’

  • Digitaal magazine: Terugblik iBestuur Congres 2021

    door: Redactie iBestuur

    De Nationale ombudsman zette direct bij de aftrap van het iBestuur Congres 2021 de piketpaaltjes uit: ‘de burger heeft recht op een fatsoenlijke digitale overheid!’ Het thema liep als een rode draad door de debatten en 52 break-out-sessies die vanuit tien studio’s in de Fokker Terminal in Den Haag werden verzorgd. In dit magazine een compleet video-overzicht met de integrale opnamen van het congres.