zoeken binnen de website

'Klein beginnen'

Mobile Competence Center Belastingdienst

door: Marieke Vos | 13 april 2015

“Mobiel heeft de neiging om te fragmenteren. Wil je de mogelijkheden optimaal benutten, dan heb je een mobile competence center nodig binnen je organisatie.” Toine Veenhuis is manager van het Mobile Competence Center van de Belastingdienst en lid van de Adviesgroep van iBestuur Mobility.

Toine Veenhuis is manager van het Mobile Competence Center van de Belastingdienst en lid van de Adviesgroep van iBestuur Mobility.

Toine Veenhuis

“We zijn drie jaar geleden heel klein begonnen met het Mobile Competence Center. Er was nog weinig bekend over enterprise mobility, dat zijn wij met een kleine groep gaan ontdekken. We zijn zelf apps gaan ontwikkelen, hebben een ontwikkelstraat neergezet, een app store gemaakt en de IT-infrastructuur aangepast. Zoals we toen startten, werken we nog steeds: we beginnen klein, werken volgens Agile/Scrum zodat we gedurende het traject snel kunnen bijstellen. We leveren snel. Alles wat we maken, beheren we ook zelf.”

Veertig apps

“Ons bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de Mijn Aangifte-app. Die hebben we in 2014 klein neergezet, voor een beperkte groep gebruikers. Dat ging goed en dit jaar is de app breed uitgerold. We ontwikkelen ook veel interne apps, bijvoorbeeld een app waarmee de douane op pad gaat en controle-opdrachten binnenkrijgt en kan afhandelen. Veel apps zijn er om onze mobiele medewerkers te ondersteunen, zoals de douane, deurwaarders en fiscaal surveillanten. Maar we hebben ook apps voor managers, waarmee ze bijvoorbeeld het interne nieuws kunnen lezen. We maakten tot nu toe rond de veertig apps. Sommige hebben een eigen database of zijn gekoppeld aan onze systemen.”

Vraag neemt toe

“Een belangrijke uitdaging voor ons is nu hoe we het organisatorisch zo gaan regelen dat we onze werkwijze en kwaliteit kunnen behouden als we uitbreiden. We zijn nu met ongeveer veertig mensen, als dit zou groeien naar honderd wil je nog steeds snel ontwikkelen en ons serviceniveau in stand houden. We werken vaak samen met andere overheden, we ontwikkelen ook voor elkaar. Als je dan ook het beheer gaat doen van die apps, dan heeft dat organisatorische en technische consequenties. Daar krijgen we nu mee te maken. De overheid krijgt steeds meer inzicht in de mogelijkheden van mobiel, dus de vraag neemt toe.”

Lees verder op iBestuur Mobility

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.