partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Antwoord voor Bedrijven

Allen voor één, één voor allen

Samenwerking is de kracht van Ondernemersplein.nl

artikelen | 3 juli 2014

Hoe bouw ik als ondernemer pensioen op? Kan ik naast mijn studie een bedrijf opzetten? Hoe zit het met de financieringsmogelijkheden? Met dat soort vragen kunnen ondernemers sinds kort terecht op Ondernemersplein.nl, het centrale digitale informatieloket voor ondernemers.

Een voor allen, allen voor een.

Vlak voordat minister Kamp op 20 januari Ondernemersplein.nl opende, werd de werking ervan haarfijn uitgelegd. Als voorbeeld werd hem voorgeschoteld wat je moet regelen en waar je moet zijn om een café in Delft te kunnen openen. “Maar wat nu als je in Borculo woont?”, vroeg de minister. Met twee drukken op de muisknop was het gezelschap in de Achterhoek. Niet verrassend, het digitale portal is er voor alle ondernemers…

Gé Linssen, plaatsvervangend directeur Regeldruk & ICT-beleid bij het ministerie van Economische Zaken, krijgt het nog benauwd als hij aan het ‘voorval’ denkt. “De minister werd heel enthousiast toen hij zag hoe snel je na het beantwoorden van een vraag ziet wat je moet regelen en hoe eenvoudig het werkt. Toen hij vroeg of Borculo er ook op stond, kreeg ik zweetdruppels op mijn hoofd want we waren nog maar net begonnen en het kost tijd om alles er goed in te bouwen. Maar gelukkig, ik maakte me zorgen om niets.”

Wat is Ondernemersplein.nl? Zoals de naam al zegt: een (digitaal) informatiepunt waar ondernemers terecht kunnen voor alle informatie die zij van de overheid verlangen. Het fenomeen is vanuit Economische Zaken geïnitieerd, omdat ondernemers op zoveel plekken terecht konden, dat ze door de bomen het bos niet meer zagen. “Het werd zaak dat we de krachten gingen bundelen, zodat alles op één plek terecht zou komen. EZ heeft de Kamer van Koophandel de taak gegeven om het Ondernemersplein te ontwikkelen en te beheren. Complimenten ook voor de fantastische inzet die ze hierbij leveren. Wij brengen de informatie samen van overheidspartijen, zoals de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, Antwoord voor bedrijven, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, het CBS, het RDW en het UWV, de digitale locatie van gemeentelijke transacties en TenderNed. Onze ambitie is dat ondernemers echt voor alle overheidsinformatie hier terecht kunnen.”

Gé Linssen, plaatsvervangend directeur Regeldruk & ICT- beleid bij het ministerie van Economische Zaken
Gé Linssen, plaatsvervangend directeur Regeldruk & ICT- beleid bij het ministerie van Economische Zaken

Het enthousiasme is groot en de ontwikkeling staat niet stil, weet Linssen. “Je merkt dat steeds meer gemeenten aanhaken en willen helpen om dit initiatief succesvol te laten zijn. En de minister heeft op Kamervragen geantwoord dat er op het Ondernemersplein ook een aparte ingang gemaakt moet worden voor financieringsvragen. Veel MKB-partijen hebben daar vragen over, nu dat bij banken vaak een probleem is. Via Ondernemersplein.nl word je nu doorverwezen naar een financieringsdesk. Een soortgelijke ingang is gemaakt voor ZZP’ers.”

Zwaan kleef aan

Linssen zegt met name blij te zijn dat er nu één digitale deur is. “Een uitkomst voor bijvoorbeeld een startende ondernemer die de paden niet goed kent en niet meteen weet waar hij terecht kan. Die wordt via Ondernemersplein.nl heel goed geholpen. We hebben in Nederland starters nodig, die zijn buitengewoon goed voor de economie.”
Om Ondernemersplein.nl met een zo groot mogelijk ondernemersdossier tot een succes te kunnen laten groeien is brede participatie nodig. “We werken vanuit een zwaan kleef aan-principe”, zegt Linssen. “Er zijn drie eerste partners – de Kamer van Koophandel, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland van Economische Zaken en Antwoord voor bedrijven, de portal van de rijksoverheid voor regels, vergunningen en subsidies. Via een partnerraad, waar alle partijen in vertegenwoordigd zijn, haakten ook andere partijen aan. Het gaat hier om het RDW en de Belastingdienst, het CBS, een vertegenwoordiger van de VNG, de burgemeester van Nieuwegein en het UWV.”

Met de Kamer van Koophandel is afgesproken dat hun algemene ondernemersinfo vanaf 1 april alleen via het Ondernemersplein beschikbaar is. Antwoord voor bedrijven is voor veel ondernemers ook een bekende naam. Het heeft de afgelopen vijf jaar veel werk verricht als het gaat om het presenteren en informeren over regelgeving van het rijk. Linssen: “Een goed voorbeeld wat dat betreft: wij hebben afgesproken dat Avb haar info op het Ondernemersplein zet. Dat zijn belangrijke bronnen. Verder is het zaak dat we de website Ondernemersplein.nl goed afstemmen op de sites van de partners zodat we die relatie versterken en goed kunnen doorverwijzen. Zo kunnen ondernemers bij de partners komen om transacties te doen, om zaken goed te organiseren. Dat is de volgende stap.”

Intensieve samenwerking

Veel verantwoordelijkheid rust op de schouders van Milla van der Have, de hoofdredacteur van Ondernemersplein.nl. Ook zij hamert op intensieve samenwerking: “In de redactie zitten allemaal mensen vanuit de partners, dat is echt essentieel. Je hebt informatie van de verschillende partijen, die kun je gewoon bij elkaar zetten maar of dat nou een verbetering is? Wat je eigenlijk wilt is dat er een dwarsdoorsnede gemaakt wordt. Zo kunnen ondernemers informatie vinden vanuit een vraag zonder na te denken of ze nu bij Kamer van Koophandel moeten zijn of bij het UWV.”
Van der Have vervolgt: “Wij hebben mensen nodig die weten hoe ondernemers denken en zich gedragen op internet en die ontzettend goed weten welke informatie hun organisatie te bieden heeft. Je hebt goede internetredacteuren, maar die weten soms te weinig van de inhoud. Wij werken met mensen die dat combineren. Dat is cruciaal.”

De neuzen staan dezelfde kant op, zegt Van der Have. “Het gezamenlijke redactie-idee is ook nieuw. Dus niet: dit is mijn content, daar moet je vanaf blijven. Er is een heel prettige sfeer waar delen voorop staat. Het is opvallend hoezeer iedereen de klant voorop stelt en zich steeds de vraag stelt:
hoe kunnen we de beste en meest gebruiksvriendelijke content leveren?”

Van der Have krijgt veel feedback van de partners en ondernemers. Er is duidelijk een gat in de markt gedicht. De medewerking van met name de Kamer van Koophandel en Antwoord van bedrijven noemt ze een voorwaarde voor succes. Maar mag het woord succes wel al in de mond genomen worden? De zijwieltjes zijn er nog maar net af. “Weet je wanneer we van succes kunnen spreken? Als ik in de kroeg sta en ik hoor iemand in een gezelschap zeggen: ‘Weet je waar jij eens moet kijken? Op Ondernemersplein.nl!” Dat betekent dat we een household name zijn geworden. Zover is het nog lang niet, maar daar streef ik wel naar.”

Webinars succesvol

Over de webinars (online seminars) is ze minder bescheiden. “We hebben er één gehad over starten en één over financiering. In de oude situatie pikten ondernemers wat info op bij de KvK en de Belastingdienst. Wat is er mooier dan de handen ineen te slaan en anderhalf uur te vullen met een uitzending waar alle vragen aan de orde komen? Het brengt antwoorden van verschillende bronnen bij elkaar vanuit de vraag uit het bedrijfsleven.”

Ze noemt ook nog de ‘situatiepagina’s’ op Ondernemersplein. Dat zijn thema-overstijgende rubrieken, bijvoorbeeld over ZZP’ers in de zorg. Van der Have: “We willen niet dat mensen overal informatie vandaan moeten sprokkelen, vandaar die pagina waar één situatie helemaal wordt uitgewerkt. Zo kunnen ondernemers vanuit hun eigen situatie gemakkelijk antwoorden vinden. Dus vragen als: moet ik wel of niet voor mezelf beginnen, hoe start ik, hoe zit het met opdrachtgevers, en met mijn aansprakelijkheid? En dan mag de vraagsteller niet verdwalen in allerlei menustructuren. Wij maken één pagina met alle content bij elkaar. Je blijft op één plek en van daaruit verwijzen we door.”
Mist ze nog partijen? “Het UWV is inmiddels partner, maar hun informatie moet nog op de website komen. Zij hebben natuurlijk veel info over personeelszaken en kunnen vertellen wat je moet doen als je start vanuit een uitkering. Die content missen we nog. En de info van gemeenten kan ook nog verder worden uitgebreid.”

Dankbaar werk

Clauda Zuiderwijk, bestuursvoorzitter van de Kamer van Koophandel, vond het een goed idee toen Economische Zaken de opdracht gaf om één Ondernemersplein.nl als centraal loket voor ondernemers te ontwikkelen en te gaan beheren. “Het past bij het ondersteunende karakter van de KvK”, zegt ze. “En als je logisch nadenkt werd het ook tijd dat de overheid zaken wat makkelijker ging maken voor ondernemers. Zij hebben de verantwoordelijkheid om de onderneming goed te leiden, succes te hebben en te groeien. De overheid heeft de taak om een duwtje in de rug te geven, ze te faciliteren, het makkelijker voor ze te maken.”
Om dat te bereiken is een van de belangrijkste uitgangspunten dat de informatie voor ondernemers overal en op alle tijden beschikbaar is. “Ondernemers moeten om tien uur ’s avonds nog wat kunnen regelen”, aldus Zuiderwijk. “Hiermee bied je gemak en voorkom je tijdverlies. Het is fijn om dit te kunnen doen. Maar het gaat alleen een echt succes worden als dit binnen een samenwerking gebeurt met alle publieke dienstverleners die belangrijk zijn voor ondernemers. Dat zijn we nu aan het realiseren met onze partners en dat geeft natuurlijk energie. En het is dankbaar werk.”

Clauda Zuiderwijk, bestuursvoorzitter van de Kamer van Koophandel
Clauda Zuiderwijk, bestuursvoorzitter van de Kamer van Koophandel

De site is nu een half jaar in de lucht. Er zijn stappen gezet, maar Zuiderwijk wil niet spreken van tevredenheid. “Je moet af en toe een beetje op je klanten lijken, ondernemers zijn ook zelden tevreden”, zegt ze lachend. “Maar we liggen op schema. We willen meer, we willen naar forse bezoekersaantallen. We groeien behoorlijk, maar het kan beter.”

Aan de andere kant zijn er ook zaken die haar verwachtingen hebben overtroffen: “Zoals de webinars. Vroeger deden we evenementen in het land in zaaltjes met 20 ondernemers. Nu organiseren we een webinar waar zich in één keer 2.000 mensen voor aanmeldden en waar inmiddels bijna 10.000 ondernemers naar hebben gekeken. Mensen kunnen na het zien van de uitzending ook één op één bellen voor specifiek advies naar het Service Centre van de Kamer van Koophandel. Daar wordt ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Ik denk dat dit ook de grote kracht is: de onafhankelijkheid, we zijn betrouwbaar. Het gaat hier om publieke partijen zonder winstoogmerk.”

tags: , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.