partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Centric

Centric-logo

‘We willen niet overnemen maar begrijpen’

door: Karina Meerman

artikelen | 18 februari 2019

Maarten Hillenaar is alweer een jaar algemeen directeur van Centric Public Sector Solutions. In iBestuur kondigde hij kort na aantreden zijn missie aan: gemeenten moeten betere opdrachtgevers worden en leveranciers betere opdrachtnemers. Hoe staat het daarmee?

Centric - Maarten Hillenaar

Maarten Hillenaar, alweer een jaar algemeen directeur van Centric Public Sector Solutions: ‘Persoonlijk vind ik het heerlijk om weer terug te zijn in de gemeentelijke wereld.’ Beeld: Jeroen Bouman

Het begin is pril, maar het is er, zegt Hillenaar. “We zijn het afgelopen jaar in gesprek geweest met de VNG en gemeenten over waar we gezamenlijk naartoe willen. En dan met Centric vooral als luisterende partij.” Nieuwe tijden vragen immers om nieuwe omgangsvormen tussen leverancier en klant en dan is dialoog een eerste stap; praten over wat beide partijen gemeen hebben en waar ze samen aan kunnen werken. Hillenaar licht toe: “De klassieke relatie van ‘u vraagt, wij draaien’ past niet langer, we moeten zoeken naar gemeenschappelijke grond.”
Dat is nog even wennen voor iedereen. Tijdens de Strategische Conferentie die de Gebruikersvereniging Centric organiseerde over Common Ground, het initiatief van gemeenten voor de ontwikkeling van een gezamenlijke ICT-infrastructuur, kreeg hij de vraag of hij daar was om de boel over te nemen. “Welnee, zei ik, we willen niet overpakken, maar begrijpen wat de ideeën zijn en daarop aanhaken! Centric is marktleider in applicaties voor kernprocessen van gemeenten en wil dat ook blijven. Dat betekent dat we relaties moeten uitbouwen en de klantbeleving en klantwaardering verhogen. Dat is geen sinecure met de gemeentelijke wereld zo in beweging; daar werken we hard aan.”

Er zijn legio gespreksonderwerpen waarbij aanhaken kan: GIBIT-contracten, verwerkersovereenkomsten, sourcingsbeleid, personeelsbehoefte. “Wij zien gemeenten steeds meer samenwerking zoeken onderling, overal lopen projecten. Dat is een mooie ontwikkeling. Het standaardiseren van processen is een belangrijk thema. Standaardiseren om te kunnen digitaliseren, maar tot welk niveau ga je als gemeente? Ook wordt veel gesproken over het loskoppelen van data en applicaties en het verbeteren van data-analytics voor datagestuurd beleid. En dan is er natuurlijk de cloud: wil je alle processen en data in Nederland onderbrengen of bij een internationaal bedrijf met een hoofdkantoor in de VS? Digitalisering is nu overal een onderwerp op de bestuurstafel en wij hebben daar dertig jaar ervaring mee binnen de gemeentelijke wereld. Wij willen de leverancier zijn waarvan gemeenten zeggen: Centric is een specialist die ons begrijpt en die onze cultuur kent.”

Cruciaal voor een goede relatie is dat opdrachtgevers en leveranciers zich ieder concentreren op hun eigen kwaliteiten en daar duidelijk over zijn naar elkaar toe. “Wij zijn niet de beleidsmakers of de dienstenleveranciers naar de burgers. Wij zijn de ICT’ers. Laten we afspraken maken over wie wat doet en hoe we samen in beweging blijven.” Hillenaar zou het liefst zien dat Centric meebouwt aan de gemeenschappelijke ICT-infrastructuur (een platform) waar gemeenten als het ware ‘op aan kunnen klikken’; waarop ze ook hun eigen mobiele applicaties kunnen ontwikkelen en laten draaien. Met als onderdeel een webservices-laag die gebaseerd is op standaarden waartoe zij zelf hebben besloten. “Ook dat is het bundelen van kwaliteiten. Wij kennen de markt. Burgerzaken, de sociale dienst, de belastingwetgeving, de Omgevingswet die in ontwikkeling is, we zitten midden in al die specifieke regelgeving. En dan gaat het natuurlijk ook over Waterschappen, Belastingsamenwerkingen, et cetera. Dat is opgebouwde kennis die je niet zomaar even kopieert.”

Europese ontwikkelaars

Acht jaar geleden begon Centric met een investering in personeel met het werven van ontwikkelaars in Roemenië, onder mensen die net van de universiteit kwamen. In Ias¸i, een stad met drie universiteiten, zijn inmiddels driehonderd hoogopgeleiden aan de slag. Ruim twee derde werkt aan applicaties voor de decentrale overheid. Hillenaar is hoorbaar enthousiast. “En dat in een wereld waar IT-talent schaars is! We zijn net gestart in Litouwen en hebben daar nu ook al 35 mensen. Op beide locaties voel je echt dat je bij start-ups bent. Een heel mooie sfeer. We hebben al meerdere klanten meegenomen naar Oost-Europa om die energieke sfeer te proeven.” Steeds gebruikelijker is het dat andersom Roemeense ontwikkelaars op bezoek komen bij Nederlandse gemeenten, om te zien hoe hun werk wordt gebruikt in de praktijk.

Het is een van de redenen dat Hillenaar zich thuis voelt bij Centric. “Het is toch een soort familiebedrijf, met aan de top een eigenaar die maatschappelijk betrokken is. Daarbij hebben we een prachtige marktpositie en we gaan voor de lange termijn. Persoonlijk vind ik het heerlijk om weer terug te zijn in de gemeentelijke wereld. Ook al maken diezelfde gemeenten het ons af en toe knap lastig. Ik ben mijn hele loopbaan al gefascineerd door ICT en als kind van een burgemeester was mijn context de overheid.” Hillenaar werkte bij het Rijk, in het bedrijfsleven, de VNG. “Ik keek steeds vanuit een andere rol naar dezelfde missie, namelijk hoe we ICT inzetten om een betere overheid te krijgen.” Dan, lachend: “Eigenlijk doe ik mijn hele werkzame leven al hetzelfde!”

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.