partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina CGI

CGI-logo

partnerartikelen

  • Digital Learning Hub, veelbelovend eerste product samenwerking Defensie, Capgemini en CGI

    defensie

    Het Command en Control Ondersteuningscommando werkt in het kader van de Adaptieve Krijgsmacht op het kennisdomein samen met de civiele partners Capgemini en CGI. Die samenwerking levert deze week haar eerste tastbare product op, de Digital Learning Hub (DLH).

  • Dankzij de crowd snel naar de cloud

    door: Marieke Vos

    CGI

    Bang voor de cloud? Niet bij Defensie. Daar gingen ze in anderhalf jaar tijd – van het eerste idee tot volledige operationalisatie – over op een cloudoplossing voor digitaal aanbesteden. Een snel proces met veel draagvlak, dankzij de betrokkenheid van een groot aantal medewerkers.

  • Geen excuus meer met de flappenhapper

    door: Marieke Vos

    KM

    Een geblokkeerde pinpas of niet genoeg contant geld op zak? Bij het betalen van openstaande boetes is dat geen excuus meer. Politie en marechaussee innen openstaande vorderingen contant, via pin of creditcard: alles is mogelijk. Een betaalvoorziening koppelt systemen aan elkaar en zorgt voor een efficiënte administratieve afhandeling.

  • Sturen vanuit informatie

    door: Marieke Vos

    CGI

    Hoe kan de overheid informatiegestuurd werken? Er wordt volop mee geëxperimenteerd, binnen de hele overheid. CGI is bij veel van deze pilots betrokken en bundelt de geleerde lessen in een aantal leidende principes voor de informatiegestuurde overheid.

  • Dorp wordt energie – eiland

    door: Marieke Vos

    Ansen

    De samenleving staat met de energietransitie voor een grote opgave. Hoe een Drents dorpje laat zien hoe je dit lokaal aanpakt. Met ondersteuning van CGI. Een ongewone combinatie, waar beide partijen van leren.

  • Alle vervoer in één app

    cgi

    De verschuiving van bezit naar gebruik zet door. Wie koopt er nog dvd’s en cd’s als je op Netflix en Spotify alles kunt zien en beluisteren? Hetzelfde is mogelijk met vervoer. Want waarom zou je een auto bezitten als je vervoer als totaalpakket kunt afnemen? Dat is Mobility as a Service.

  • Blockchain helpt Groningse inwoners met schulden

    Groningen

    De gemeente Groningen ontwikkelde samen met CGI een blockchaintoepassing voor het verbeteren van de schuldhulpverlening. In intensieve samenwerking werd in korte tijd een werkende proof of concept gemaakt. Beide partijen deden in dit traject ervaring op met samen snel innoveren.

  • Met satellieten migrantenstromen in kaart brengen

    Satelliet

    Op welke manier kunnen asiel- en migratiestromen richting Europa eerder worden gesignaleerd? Daar deden CGI en het CBS onlangs een geslaagde haalbaarheidsstudie naar met behulp van data afkomstig van aardobservatiesatellieten en social media. Opdrachtgever voor deze studie is ESA, de Europese ruimtevaartorganisatie. CGI business consultant Bernd Burger en CBS-projectleider Bob van den Berg lichten dit innovatieve experiment nader toe.

  • Bouwstenen voor digitale dienstverlening

    Bouwstenen

    Het behandelen van een subsidieaanvraag voor zonnepanelen vraagt om heel andere kennis dan een subsidieaanvraag voor taalprojecten. Maar eigenlijk bestaat veel overheidsdienstverlening uit een paar standaardprocessen, zoals het verstrekken van uitkeringen en het uitvoeren van inspecties. Zou het niet logisch zijn om daarvoor dezelfde bouwstenen te gebruiken?

  • Burgernet 2.0: Continu in contact met burgers

    Burgernet

    Met Burgernet – een samenwerkingsverband tussen gemeente, burgers en politie – helpen inmiddels ruim twee miljoen paar extra ogen en oren de samenleving veiliger te maken. Het systeem kan ook worden ingezet voor brede burgerparticipatie. Dat ondersteunt de overheid bij haar digitale transformatie.

  • Omnichannel: digitaal is ook niet alles

    door: Marieke Vos

    Den Haag

    De overheid digitaliseert haar dienstverlening. Maar vergeet ook al die andere kanalen die burgers gebruiken niet. In deze digitale transformatie is het voor een eenduidige dienstverlening en klantbeleving van belang om de verschillende kanalen te integreren.

  • Informatieveiligheid moet in het DNA

    Eelco Stofbergen, CGI

    Door de digitale transformatie van de overheid neemt de afhankelijkheid van technologie en data toe. En daarmee de kwetsbaarheid. Dat vraagt om een andere aanpak, waarin informatieveiligheid is ingebed in de organisatie, in de processen en systemen. “Eigenlijk gaat het om digitaal verantwoord besturen.”

  • Eén weg in het woud van inlogmiddelen

    DigiD, iDIN, Idensys… er komen steeds meer manieren bij om in te loggen bij de overheid. Dat is goed voor de dienstverlening, want burgers en ondernemers kunnen de methode kiezen die ze het prettigst vinden. Maar websites moeten wel al die inlogmiddelen gaan ondersteunen.

  • Bedrijf en burger willen gemak

    door: Marieke Vos

    Bedrijf en burger willen gemak

    De digitale transformatie van de overheid vraagt om slimme toepassingen die de dienstverlening aan burgers en bedrijven efficiënter én persoonlijker maken. Daarmee kan de overheid de slag maken van een uitvoerende naar een adviserende overheid, die optimaal aansluit bij de leefwereld van burgers en bedrijven.

  • Het kantoor als intelligente omgeving

    Een gebouw dat niet alleen energiezuinig is, maar ook heel prettig om in te werken: dat is een smart building. Zo’n slim gebouw is voorzien van technologie die onder meer medewerkers ontzorgt, gebouwen efficiënter laat benutten en bezoekers helpt hun weg te vinden.