partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina CGI

CGI-logo

Geen excuus meer met de flappenhapper

door: Marieke Vos

artikelen | 23 april 2019

Een geblokkeerde pinpas of niet genoeg contant geld op zak? Bij het betalen van openstaande boetes is dat geen excuus meer. Politie en marechaussee innen openstaande vorderingen contant, via pin of creditcard: alles is mogelijk. Een betaalvoorziening koppelt systemen aan elkaar en zorgt voor een efficiënte administratieve afhandeling.

KM

Ook de marechaussee op Schiphol werkt met het systeem om openstaande vorderingen efficiënt te innen.

Ze staan in politiebureaus, bij de marechaussee in Arnhem en op de luchthavens van Schiphol en Eindhoven: in totaal 258 ‘flappenhappers’. Ze hebben een omslachtig betaalproces een stuk efficiënter gemaakt. Politiemensen innen openstaande boetes op straat, bijvoorbeeld bij (verkeers)controles. Ze nemen, als mensen contant betalen, dat geld mee naar het bureau. Ze loggen in bij de flappenhapper, selecteren op het touchscreen om welke openstaande boete het gaat en voeren het geld in. De achterliggende technologie zorgt ervoor dat in het systeem van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) de boete als ‘betaald’ wordt aangemerkt. De volgende dag staat het geld op de rekening van het CJIB.

Aad den Boer, projectleider Direct Betalen bij het ministerie van Justitie en Veiligheid, vertelt hoe dit proces voorheen ging: “Politiemensen stopten op het bureau het geld in een kluis, hielden een lijstje bij om welke boetes het ging en eens in de zoveel tijd ging iemand van de administratie de verschillende bureaus langs om het geld te verzamelen. Dan werd er contact gelegd met het CJIB, uitgezocht om welke boetes het ging en werd het geld bij een bank afgestort en overgemaakt aan het CJIB. De afhandeling was kortom heel veel werk. Dat was voor ons een reden om dit proces te automatiseren.” In 2015 werden de eerste flappenhappers in de politiebureaus geplaatst. Sinds kort is er ook een mobiele variant, een robuuste tablet met een pinapparaat. De marechaussee werkt hier sinds januari mee en de verwachting is dat politie er in het voorjaar mee aan de slag gaat. “Politiemensen zijn hierdoor minder tijd kwijt aan administratie, omdat ze de transactie in één keer afhandelen. We hebben uitgerekend dat dit kan leiden tot 60 fte meer blauw op straat.”

Berichtenrotonde

Betaalzuil Het ministerie werkt voor de betaalvoorziening samen met G4S en CGI. G4S, opdrachtnemer van het project, zorgt kort gezegd voor de financiële afhandeling. CGI zorgt voor het berichtenverkeer en de koppelingen met de achterliggende systemen. Bart Degenhart, manager bij G4S: “Op het moment dat een betaling is gedaan, wordt er via de berichtenrotonde een bericht gestuurd naar het register van het CJIB dat de boete is betaald en krijgen wij een bericht in onze betaalapplicatie. Daarin staan kenmerken zoals het boetenummer, maar nooit persoonsgegevens. Wij betalen het bedrag aan het CJIB. Als de burger de boete met pin of creditcard heeft betaald, dan krijgen wij dat de volgende dag bijgeschreven. Het contante geld uit de flappenhappers halen we regelmatig op met onze geldwagens.”

CGI onderhoudt een berichtenrotonde die de verschillende systemen met elkaar laat communiceren. In totaal worden acht systemen via deze berichtenrotonde met elkaar verbonden. Bas van Staalduinen van CGI: “Qua ICT is het niet supercomplex om dit te organiseren. Wat het bijzonder maakt is het grote aantal organisaties dat erbij betrokken is en die allemaal andere eisen stellen aan hoe hun systemen worden ontsloten. Daarbij komt dat wij per se wilden dat politie en marechaussee met hun eigen inloggegevens kunnen inloggen, om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Dat is gelukt: zij loggen in met hun eigen gegevens, wij checken dat met de systemen van hun organisatie en verlenen toegang. Het is best uniek dat dat kan met een extern systeem dat redelijk losstaat van de infrastructuur van de politie en de marechaussee.”

Contant blijft

Wat was de crux om de betaalvoorziening werkend te krijgen? Aad den Boer: “Het allerbelangrijkste is dat iedereen hetzelfde beeld heeft van het resultaat. Wij hadden dat met ons projectteam. Dat leidde ertoe dat er nu een systeem staat met apparaten die iedereen snapt, zonder dat er uitgebreide instructie voor nodig is.” Het is verleidelijk om in een project als dit de scope uit te breiden, zegt hij: “Er waren allerlei ideeën over wat er nog meer zou kunnen. Bijvoorbeeld een controle of biljetten gestolen zijn. We hebben ons beperkt tot de dingen die echt noodzakelijk waren en ons redelijk aan het programma van eisen gehouden. We kunnen altijd later nog kijken hoe we het kunnen uitbreiden, maar voor nu is de basis gelegd en werkt het.”

Er gaan aanzienlijke geldstromen door het systeem, vertelt Bart Degenhart: “Ongeveer twee miljoen euro per maand in totaal. De verhouding pin en contant is ongeveer 50-50.” Aad den Boer besluit: “Je zou denken dat het ouderwets is, met contant geld betalen. Maar wij hebben te maken met een categorie mensen die boetes pas op het laatste moment betaalt en dat doen ze voor een groot deel contant.” In die zin past de betaalvoorziening goed in de actuele discussie over een inclusieve overheid die alle mogelijke kanalen, en dus ook manieren van betalen, voor burgers openhoudt.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.