partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Conxillium

logo conxillium

Burgerparticipatie en het sociaal intranet: samen sterk

door: Astrid Mikkers

artikelen | 20 juli 2020

Informatie uitwisselen, samenwerken, sparren, kennis delen. Het zijn aspecten in ons dagelijks werk. Maar ook in de participatie met burgers en bedrijven is het uitwisselen van informatie, het peilen van meningen en open voeren van een discussie niet meer weg te denken. Tegelijkertijd is plaats- en tijdsonafhankelijk reageren en werken steeds belangrijker. Jeroen Brakel, directeur productmanagement bij SIMgroep, vertelt waarom een sociaal intranet hierin meerwaarde biedt voor overheden.

open social

Beeld: De SIMgroep

Jeroen Brakel “Wij zijn al 20 jaar partner van onder meer gemeenten, waterschappen en provincies. We zien dat onze klanten behoefte hebben aan een platform waar ze kennis kunnen delen en interactie mogelijk is. Met elkaar, maar ook met burgers en ondernemers”, start Jeroen Brakel. Hij vervolgt: “Voor de interne organisatie wordt vaak een intranet gebruikt om informatie te delen. De vraag naar een andere oplossing dan het traditionele intranet stijgt. De traditionele intranetten zijn vooral zendergericht. Er is geen interactie mogelijk en berichten die worden gedeeld zijn vaak top-down. Daarnaast worden er meestal nog veel andere kanalen gebruikt om informatie uit te wisselen en te delen. Dit zorgt ervoor dat informatie versnippert en niet makkelijk terug te vinden is. Een sociaal intranet is bij uitstek een middel voor interactie en uitwisseling van informatie en kennis.”

Samenwerken en verbinden

“Om medewerkers meer te laten samenwerken en te verbinden, is interactie nodig. Maar het is niet altijd mogelijk en efficiënt om iedereen tegelijkertijd fysiek op dezelfde plaats te ontmoeten. Dit hebben we aan den lijve ondervonden in de afgelopen maanden waarin we veelal vanuit huis moesten werken door COVID-19. Met een sociaal intranet kunnen medewerkers kennis delen, op elkaar reageren en laten zien wat ze doen op een moment dat dat hen het beste uitkomt. Ze kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk reageren. Het platform vereenvoudigt en versnelt de manier van kennisdelen op een gestructureerde manier. En de informatie is later nog makkelijk terug te vinden, zodat je deze opnieuw kunt raadplegen.”
Daarnaast ontdekte SIM bij hun klanten dat bijvoorbeeld mensen met een kantoorfunctie het erg interessant vinden om te zien wat iemand in de buitendienst doet. Brakel: “Door verhalen met elkaar te delen, begrijpen ze beter van elkaar wat hun werk inhoudt. Vervolgens weten ze elkaar sneller te vinden voor een samenwerking. Het mes snijdt dus aan twee kanten, want een sociaal intranet helpt zo ook organisatiedoelen te realiseren.”

Invloed en meedenken

“We merken dat overheden enthousiast zijn over de mogelijkheden van een sociaal intranet, maar het ook spannend vinden om de controle los te laten. Ons advies is dan ook: denk goed na welke doelen je wilt bereiken en baseer daarop je inrichting. En vooral belangrijk: zet het sociaal intranet intern in als centraal middel, maak het belang duidelijk en zorg dat het actief wordt gebruikt: top-down en bottom-up. Maak het leuk en makkelijk om te gebruiken, dan gaat de rest vanzelf. Een sociaal intranet kan bijdragen aan betere uitkomsten voor een probleem, omdat het via het platform slim en snel van meerdere invalshoeken kan worden bekeken. Mensen hebben behoefte om invloed uit te oefenen en mee te denken. Zeker als ze merken dat er ook iets gedaan wordt met hun input.”

Veiligheid boven alles

SIM weet als geen ander hoe belangrijk veiligheid is voor overheden. Als ISO-gecertificeerde organisatie met een bewezen trackrecord in het ontwikkelen van veilige softwareoplossingen voor overheden kiest SIM voor een Drupal based oplossing. Drupal is open source en heeft een veilig en gedegen controlesysteem. Door de grote community van ontwikkelaars, waarin SIM proactief bijdraagt als Premium Supporting Partner, zijn nieuwe oplossingen snel beschikbaar. Brakel: “Wij wilden een duurzame, makkelijk te gebruiken oplossing die ook geschikt is voor de kleinere overheidsorganisaties. Gebruiksgemak is een belangrijk aspect voor een succesvol sociaal intranet. Net als voortdurende activiteit. Met SIM Open Social kunnen we onze klanten een innovatief platform bieden dat past in de toekomst. Het werkt intuïtief, is snel op te zetten en flexibel in te richten door de vele beschikbare modules. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk uitbreiden naar een platform voor interactie met burgers en ondernemers.”

Burgerparticipatie

Brakel: “Bij SIM zijn we ervan overtuigd dat het voor elke lokale overheid, groot of klein, belangrijk is om ook een digitale ontmoetingsplek te realiseren voor burgers en ondernemers. Met de nieuwe Omgevingswet is de dialoog met burgers en ondernemers niet meer weg te denken. Transparantie en toegankelijkheid zijn noodzakelijk. Maar hoe zorg je er als overheid voor dat de discussie op de juiste plek wordt gevoerd en dat iedereen dezelfde informatie ter beschikking heeft? Met een uitbreiding op het sociaal intranet platform in een aparte omgeving. Overheden die hier nu op inspelen, hebben daar de komende jaren veel profijt van.”

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.