partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina ECP

Algoritmes voor kleuters en de Europese digitale agenda

door: Tineke Netelenbos

artikelen | 23 oktober 2014

De scholen zijn overal in Europa weer begonnen. In het Verenigd Koninkrijk leren onderwijzers kinderen van vijf jaar oud een eerste begrip aan van algoritmes. Computing, zoals de Britten het noemen, maakt met ingang van dit schooljaar deel uit van het curriculum.
Heel verstandig, want er worden de komende jaren grote tekorten verwacht aan ICT’ers in Europa. Te beginnen met een half miljoen in 2015.

Tineke Netelenbos Voorzitter ECP | Platform voor de Informatiesamenleving

Tineke Netelenbos, voorzitter ECP | Platform voor de Informatiesamenleving


Je zou verwachten dat ook Nederland, dat zo goed is in de creatieve kant van ICT (denk aan gaming), volop ICT in het onderwijs stopt. Maar helaas: Nederland loopt wat dat betreft achter. Het is belangrijk dat een activiteit als Codeweek (11 t/m 17 oktober), dat in Nederland aandacht vraagt voor leren programmeren in de klas, breed ondersteund wordt. Net als het onlangs gelanceerde programma ‘Geef IT door’ op middelbare scholen, dat jongeren stimuleert beroepen in de ICT te kiezen. Het is nog bittere noodzaak.

Terwijl ik uit eigen ervaring weet: het is zo leuk. Ik heb onlangs littleBits gekocht, een doos vol kleine elektronicacomponenten die je aan elkaar klikt en waarmee je spelletjes of robotjes of andere dingen maakt. Kinderen en volwassenen kunnen zich er uren mee vermaken.
Zo’n spelletje is een goed voorbeeld van hoe ICT ons leven verandert. Ik trap natuurlijk, zeker op deze plek, een open deur in als ik zeg dat we in een revolutionair tijdperk leven. Het aantal nieuwe ontwikkelingen is te groot om op te noemen. Tijdens het komende jaarcongres van het ECP in november zullen er zelfs voor kenners weer tientallen te ontdekken zijn.

Vooral in de zorg gaat het hard. Daar vindt een geweldige revolutie plaats. Heel interessant vind ik bijvoorbeeld een Italiaanse pilot met een robot voor hoogbejaarden. De robot helpt hen niet alleen bij de dagelijkse klusjes, maar bestrijdt ook de eenzaamheid.
Ik denk dat uiteindelijk de harde cijfers zullen helpen om ICT in Nederland wat beter op de (onderwijs)agenda te krijgen. Een onderzoek dat negen partijen op dit moment uitvoeren naar de impact van ICT op de economische groei kan laten zien wat tot op heden nogal lastig te bewijzen was: het enorme positieve effect. De uitkomsten worden onthuld tijdens het jaarcongres.

Minister Kamp van Economische Zaken komt ook naar het congres. De uitkomsten van het onderzoek kunnen hem ondersteunen in 2016, wanneer Nederland voorzitter is van de EU. De Europese digitale agenda moet een speerpunt van dat voorzitterschap zijn. Zodat uiteindelijk alle kinderen in Europa al heel vroeg leren wat een algoritme is.

Tineke Netelenbos, voorzitter ECP | Platform voor de Informatiesamenleving

tags: ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.