partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Imagem

Datagedreven besluitvorming bij gemeenten met behulp van burgerparticipatie

door: Yashita Arora

weblogs | 17 april 2019

Melden van incidenten en problemen waarbij crowdsourcing wordt ingezet, kan helpen om bestuur en toezicht te verbeteren. Wordt er in uw gemeente veel geklaagd over te hard rijden in woonwijken, zwerfafval, kapotte verlichting, enzovoort? Benut dan deze klachten door ze in te zetten als een effectief middel om de leefomgeving te verbeteren.

OV en smartphone

Beeld: GettyImages

Een algemene doelstelling van de gemeenten in Nederland is het streven naar een fijne en veilige leefomgeving voor hun inwoners. Dit zou dan betekenen dat gemeenten vol inzetten op snelheidscontroles in woonwijken, geen zwerfafval meer, altijd en overal werkende straatverlichting, afvalbakken op maat en nog veel meer van dit soort maatregelen. Het klinkt als een eenvoudig en haalbaar streven, maar is in werkelijkheid voor alle betrokkenen een enorme uitdaging.

Plaatje 1 Imagem

Aan de andere kant, de belastingbetaler verwacht wel van de overheid dat deze hun woonomgeving leefbaar maakt en houdt. En om deze verwachting te kunnen managen, vertrouwen gemeenten op dit moment vooral op hun interne processen en workflows. Hierbij geholpen door overheidsinitiatieven als ‘Digitalisatie’ en ‘Common Ground’ om middelen efficiënt te kunnen toewijzen.

Tijdsvertraging

Gemeenten maken veel gebruik van medewerkers in de buitendienst die incidenten en problemen in de openbare ruimte rapporteren, van meldingen aan het klantcontactcentrum en via de website. Deze wijze van opereren creëert een tijdsvertraging die leidt tot een vertraging in de afhandeling en terugkoppeling. De uitdaging voor gemeenten is dan ook een manier te vinden om het melden en afhandelen van meldingen real-time te doen.

Crowdsourcing biedt de mogelijkheid om, real-time, de betrokkenheid van burgers te vergroten en om op feiten gebaseerde besluitvorming te verbeteren. Een mooi voorbeeld hiervan is een pilot, door de gemeente Helmond uitgevoerd tijdens Oud en Nieuw, om vuurwerkoverlast te bestrijden. Burgers konden hiermee direct de ervaren overlast melden met behulp van een app. Een VTH-medewerker kreeg vervolgens direct deze melding om daarop te kunnen acteren. Voor het overzicht worden alle meldingen ook overzichtelijk en real-time weergegeven in een dashboard. De pilot is een succes geworden, ondanks de korte tijd dat de app op social media gepromoot is. Bovendien heeft de pilot en heeft een veel hogere respons gekregen dan de gemeente op voorhand had ingeschat.

Plaatje 2 Imagem

Tot slot is het belangrijk om een goede afweging te maken tussen burgerparticipatie en de data die de overheid nodig denkt te hebben voor een op feiten gebaseerde, datagedreven besluitvorming. Vandaar dat meldingen van problemen en incidenten op zijn minst real-time, visueel ingesteld en gecategoriseerd op relevant thema moeten zijn.

Stel je nu eens voor dat je alle klachten van burgers kunt visualiseren op een kaart. Stel je vervolgens voor dat je verschillende kleuren hebt voor verschillende categorieën, zoals hondenpoep, zwerfafval, vuurwerkoverlast, e.d.). Voeg hieraan de mogelijkheid toe om data in de tijd te sorteren en bekijken, dan is het vervolgens eenvoudig om er onmiddellijk verschillende patronen uit te destilleren en om gebieden te identificeren die wat meer aandacht behoeven.

Start daarom snel en eenvoudige met op feiten gebaseerde besluitvorming door je eigen burgers in te zetten als sensoren om real-time informatie in te zamelen en optimaliseer de leefbaarheid en veiligheid in uw gemeente. Wij kunnen u helpen om deze potentie te realiseren.

Wilt u meer weten over onze burgerparticipatie oplossingen? Bezoek dan onze website

Yashita Arora is marketing director bij IMAGEM

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.