partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina KPN

KPN logo

Den Haag op weg naar de ‘smart economy’

door: Martine Hemstede

artikelen | 21 januari 2016

Hoe kan de stad zijn kritische burgers een betere dienstverlening leveren, tegen lagere kosten? Gemeenten moeten economische groei verenigen met leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid. Daar zijn slimme ICT-oplossingen voor.

Verslag van de iBestuur Congres-sessie
De verbonden samenleving in de slimme stad

Jasper Snijder – Executive Vice President New Business, KPN
Brian Benjamin – Programmamanager Smart City, gemeente Den Haag

Als groei bijvoorbeeld ten koste gaat van reistijd naar het werk of schone lucht, zullen kritische werknemers naar elders verhuizen. Jasper Snijder, executive president new business van KPN, maakt duidelijk dat er al veel slimme ICT-oplossingen voorhanden zijn voor overheden, onderwijsinstellingen, bedrijfsleven en hun netwerken om het werk- en woonklimaat in de stad te verbeteren. Programmamanager Smart City Brian Benjamin van de gemeente Den Haag illustreerde het betoog van Snijder met voorbeelden uit het Haagse.

Silicon Valley is ook op het gebied van Smart City-oplossingen ‘The place to be’, zag Snijder tijdens een werkbezoek. “Werknemers willen niet meer in de file staan, dus komen werkgevers als Google en Facebook naar de werknemer toe om hem op te halen met een luxe bus waarin je alvast aan het werk kunt.” De werknemers wonen in een dorp dat door deze werkgevers is gebouwd, om goede medewerkers aan zich te binden. Toch heeft zo’n pendeldienst ook nadelen. “Is het sustainable? Dit heeft een enorme impact op een stad.”
De komende jaren ziet Snijder nog meer grote veranderingen op Nederlandse steden afkomen. “Veel winkels verdwijnen uit steden, maar veel online stores openen een fysieke winkel waar je met je smartphone contact kunt maken met een medewerker. Milieuvervuiling dwingt ons om duurzame oplossingen te kiezen. In 2050 vind je in zee meer plastic zakken dan vissen. Denk dus na over verspilling: moet een straatlantaarn altijd aan staan? Hoe gaan we met afval om? Hoe beperken we autoverkeer?” Om dat voor elkaar te krijgen moeten bedrijven en organisaties in een stad beter samenwerken, zodat het er minder druk wordt.

Connected Cow

De maatschappij vergrijst; mensen blijven langer thuis wonen. Nu al is het mogelijk om via e-health de gezondheid van deze groep te monitoren. Breid je de mogelijkheden uit met internet of things – wat niet duur hoeft te zijn – dan kun je van alles aan elkaar verbinden: “Van winkelkarretjes tot fietsen en huisdieren, alles is met een sensor uit te rusten.” In de Rotterdamse haven raken regelmatig grote zeecontainers kwijt. Met een chip zijn ze terug te vinden. Wageningen University doet onderzoek met de Connected Cow. Zelfs jonge kinderen kunnen een bandje met sensor dragen, zodat je altijd weet waar ze zijn. “De privacy is uiteraard belangrijk, maar iedereen die zijn kind ooit kwijt is geweest op het strand zal hier blij mee zijn”, aldus Snijder.

Minder ambtenaren

Brian Benjamin noemde de smart economy de ‘derde Industriële revolutie’. De voorwaarden voor deze revolutie zijn goedkope communicatiemiddelen, permanente mobiele connectiviteit in de cloud, big data gekoppeld aan het internet of things en nieuwe, goedkope energiebronnen. Al deze ontwikkelingen geven een impuls aan de economie. Den Haag is van oudsher een ambtenarenstad, maar die markt krimpt. Daarom zoekt de Hofstad een nieuwe uitdaging als dienstverlener in de kennis- en informatiemaatschappij. Benjamin: “Dat doen we samen met kennisinstellingen en bedrijven. De projecten die wij als gemeente opzetten maken de stad voor burgers en bedrijfsleven interessanter.”

De consument staat aan de vooravond van een grote ontwikkeling naar ‘smart home’. Betalen met mobiel wordt uitgebreid, sensoren nemen allerlei taken over. Op stadsniveau doen consumenten hun voordeel met slim parkeren: via een app worden ze naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaats geloodst. De landelijke overheid kan dijkbewaking sterk verbeteren met technologie die al beschikbaar is. Snijder: “Op al deze niveaus kan Nederland bereikbaarder, veiliger, sneller en goedkoper worden.”

Een levendig centrum

In Den Haag wordt veel gedaan om de binnenstad aantrekkelijk te houden, vooral nu steeds meer winkels leeg staan. “Nu al dertig procent van het vastgoed”, aldus Benjamin. “Daarom zorgen we voor gratis internet op de pleinen. We zetten in op slim parkeren en slim bevoorraden: winkels krijgen hun producten vanuit hubs aan de rand van de stad geleverd na sluitingstijd.” Om de winkels optimaal te laten functioneren doet de gemeente onderzoek naar hoe mensen zich door de stad verplaatsen en waar dus de ingang van een winkel moet komen.
Ook op het gebied van veiligheid zijn veel smart oplossingen beschikbaar: Den Haag experimenteert sinds het overlijden van een arrestant en de daarop volgende rellen in de Schilderswijk met bodycams voor agenten en audits voor het reconstrueren van gebeurtenissen.

KPN heeft met een security cluster van tientallen bedrijven en de politie in Den Haag een event cloud ontwikkeld. De organisatie van een evenement en de politie kunnen daarin samenwerken, zodat het aanvragen van een vergunning veel eenvoudiger en sneller gaat en veiligheid beter gegarandeerd kan worden. Beveiligingskosten kunnen zo met dertig procent worden teruggebracht. Benjamin: “Daarin gaat Den Haag de concurrentie aan met andere steden.”

Aangewezen moment

Tot slot is bereikbaarheid een belangrijke pre voor een stad. “Den Haag heeft het allerslechtst bereikbare strand van West-Europa: Scheveningen”, zegt Benjamin. Daar is wel iets aan te doen met een gecombineerde weer- en bereikbaarheidsapp. En sensoren in parkeerplaatsen tegen rondrijdende auto’s. Maar de al bestaande bebouwing en inrichting van de stad is vaak een belemmering voor slimme oplossingen. In de Verenigde Staten kan een bedrijf een compleet smart dorp bouwen met per lantaarnpaal één sensor voor talloze functies en overal glasvezel, maar in bestaande Haagse wijken wordt dat veel te duur. “Daarom is renovatie van een wijk of gebiedsontwikkeling het aangewezen moment voor digitale stadsontwikkeling”, stelt Benjamin.

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.