partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina KPN

KPN logo

Makkelijker, veiliger en beter verkiezingen organiseren

StembureauApp

artikelen | 29 juni 2018

Bij iedere verkiezing staan de gemeenten weer voor een nieuwe logistieke uitdaging. Zo ook de gemeente Den Haag. Mensen stemmen op tijdelijke locaties die bemand worden door vrijwilligers. Tegelijkertijd moeten de uitgebreide protocollen wel worden gevolgd. En dat vergt een solide organisatie. Om de organisatie beter te managen en minder gevoelig te maken, is de StembureauApp ontwikkeld.

Verkiezingsbord Den Haag

Beeld: Dreamstime

Met 270 stembureaus staat de gemeente Den Haag iedere verkiezing voor een logistieke uitdaging. “Toen ik voor de gemeente Den Haag ging werken, dacht ik al snel dat de verkiezingen makkelijker konden”, vertelt Rob de Graaf, projectleider Unit Verkiezingen bij de gemeente Den Haag. “Daarom gingen we de afgelopen verkiezingen van start met de Stembureaumanager. Deze app richt zich op de (tijdelijke) medewerkers van de verschillende stemlocaties. Wie moet wanneer op welk stembureau aanwezig zijn? En wat is de rolverdeling op het stembureau? Na het succes van dat programma wilden we een stapje verder gaan. We zochten een app waarbij ook alle protocollen en regels in een handig programma zitten. Deze ontbraken nog in de Stembureaumanager. Op dat moment leerde ik de StembureauApp van de gemeente Rotterdam kennen.”

De StembureauApp is een slimme oplossing voor zowel de ambtenaren die de verkiezingen coördineren in hun gemeente, als de medewerkers van de diverse stembureaus. Gemeenten volgen en sturen op een makkelijke, efficiënte en vooral veilige manier het proces op de diverse stembureaus. En dat allemaal via een iPad. “Het begint al als een voorzitter het stembureau opent. Via zijn mobiele telefoon ontvangt hij een code om in te loggen. Vervolgens meldt hij de overige leden aan. Daarna kun je de ruimte controleren aan de hand van de checklist. Is er een vergrootglas aanwezig voor slechtzienden? Is de ruimte rolstoelvriendelijk?”

Tijdens het stemmen scannen medewerkers de stempassen. “Hierdoor kunnen we precies bijhouden hoeveel stembiljetten er in gebruik zijn en hoeveel er nog aanwezig zijn. Daarnaast vertelt de app ons of de stempas voorkomt in het ROS (Register Ongeldige Stempassen). Dat kan bijvoorbeeld als iemand een vervangende stempas heeft aangevraagd.” Ook voor de verkiezingsorganisatie is de app een uitkomst. “We kunnen nu ook vanaf één punt volgen hoe het op de stembureaus gaat. Zijn alle stembureauleden aanwezig? Kloppen de voorzieningen? Doen zich geen problemen voor? Daarnaast weten we heel snel wat de opkomst is.” De StembureauApp heeft geen invloed op het daadwerkelijke stemmen. “Stemmen gebeurt nog gewoon met het rode potlood. Maar tijdens de telling is de app een belangrijke controle. Zo vertelt hij ons precies hoeveel stempassen er moeten zijn. Klopt dat niet? Dan begint de telling opnieuw.”

Schaalbaar

Den Haag is uiteraard niet de enige gemeenten waar verkiezingen soms een bron van frustratie zijn. “Bij de gemeente Rotterdam was er een aantal jaar geleden een hertelling. Dat is de nachtmerrie voor iedere gemeente. Daarop heeft Rotterdam de StembureauApp ontwikkeld. En zij deelde hem graag met ons. Samen met Utrecht, Groningen en Zoetermeer hebben wij hem doorontwikkeld. Voor de hosting zochten we een partner die voldoet aan onze wensen.”

De aanbesteding die daaruit volgde, werd gegund aan KPN. “In tegenstelling tot andere partijen heeft KPN de hosting en de eerste back-up in Nederland georganiseerd. Dat is belangrijk met het oog op de informatiebeveiliging bij zoiets gevoeligs als verkiezingen.” Daarnaast was de schaalbaarheid een grote pre. “We hebben ongeveer eens in de veertien maanden verkiezingen. Dat wil zeggen dat de app steeds maar vier weken nodig is. Bij KPN hebben ze drie hostingniveaus: goud, zilver en brons. De hosting en ondersteuning passen ze aan onze behoefte aan. Zo betalen we nooit te veel.”

KPN heeft de verschillende wensen van de vijf samenwerkende gemeenten ondergebracht bij Elements en de AppFactory. De eerste helpt de app omzetten naar een private cloud zodat de veiligheid gewaarborgd is. AppFactory neemt de hosting op zich. Met AppFactory biedt KPN een service die in Nederland wordt gehost. Daarnaast kun je de applicatie gemakkelijk aanpassen aan de behoefte van de klant. En door de oplossingsgerichtheid van KPN worden verstoringen snel opgelost.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.