partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina KPN

KPN logo

Slimmere ICT helpt NS de toekomst in

artikelen | 14 juli 2015

Met verder geoptimaliseerde ICT-systemen treden de Nederlandse Spoorwegen de uitdagingen van de toekomst tegemoet. Zo krijgen de 18.000 medewerkers de beschikking over nieuw ingerichte werkplekken. “Uiteindelijk willen we met verbeterde ICT een flexibelere en slimmere organisatie creëren”, zo schetst NS’ CIO Hessel Dikkers de ambities.

Hessel Dikkers, Chief Information Officer bij de NS.

Voor de Nederlandse Spoorwegen is een optimaal functionerende ICT van enorm belang. “De impact van een ICT-storing in een van de kritische systemen op onze business is groot”, bevestigt Hessel Dikkers, Chief Information Officer bij de NS. “Zodra bepaalde ICT-systemen niet meer functioneren, staan de treinen stil. Door de complexiteit van onze systemen is er vervolgens een lange tijd nodig om alles weer aan de gang te krijgen. Daarnaast is ICT essentieel voor het genereren van onze inkomsten, nu al onze kaartjes elektronisch zijn. Valt het in- en uitchecksysteem uit, dan vindt er geen verrekening meer plaats.”

Slimmere ICT

Een kapotte overwegboom of een defecte trein; storingen zijn nooit volledig uit te bannen. Wel kan de NS de hersteltijd bij storingen verkorten. “Dat is een van onze uitdagingen voor de toekomst. Een andere ligt bij de jaarlijkse groei van het aantal reizigers, met name tijdens de spitsuren. Ondertussen neemt het aantal kilometers rails niet in gelijke mate toe. Dus om de reizigers te kunnen bedienen moeten we – naast het slimmer omgaan met storingen – ook slimmer gebruikmaken van de beschikbare rails. Dat lukt alleen met het inzetten van slimmere ICT.”

Nieuwe werkplekken

Daarom maakt de NS de komende tijd op verschillende terreinen een optimalisatieslag. Bijvoorbeeld door het vernieuwen van de werkplekken van de circa 8.000 medewerkers op kantoor en de 10.000 mensen op de treinen. “Ons nieuwe werkplekconcept is gestoeld op verschillende pijlers”, zegt Dikkers, uitkijkend over Utrecht Centraal. “Zo groeit de verwevenheid tussen het plaats- en tijdonafhankelijk werken en de fysieke werkplekken.
Daarnaast zien we de toenemende behoefte aan het delen van data ten opzichte van het lokaal opslaan van informatie. In de toekomst gebruiken we nog meer cloud- en internetgerelateerde ICT-oplossingen.”

Informatiebehoefte

“We constateren bovendien dat de mobiele wereld van tablets en smartphones steeds sterker integreert met de klassieke werkstations. Binnen ons bedrijf bestaan heel veel mogelijkheden voor het gebruik van mobiel. Niet alleen onze reizigers hebben continu behoefte aan informatie, dat geldt ook voor onze medewerkers. We kunnen tevens een enorme slag slaan in het gebruik van big data in combinatie met mobiele toepassingen. Zo kunnen we bijvoorbeeld onze machinisten nu tijdens hun werk direct feedback geven over energiezuinig rijden. Op die manier besparen we substantieel op onze energiekosten.”

Ongekende mogelijkheden

Het eenvoudig kunnen switchen van mobiel naar een desktopvariant – en alles wat daartussen zit – is volgens Dikkers wel essentieel: “Het moet mogelijk zijn om on-premise te werken, in de cloud of juist een mix van beide oplossingen te gebruiken. Dat betekent dat er een goede integratie van deze varianten noodzakelijk is. Daarom moet de technische infrastructuur aan bepaalde vereisten voldoen. Ook willen we snel kunnen inspelen op de continue stroom aan upgrades voor onze ICT-oplossingen. Juist daarom kiezen we standaard voor flexibele werkplekken, waarop het eenvoudig is om toepassingen toe te voegen of te verwijderen. Dat kan heel snel, door een app direct uit de appstore te downloaden. De mogelijkheden worden zo ongekend. Uiteindelijk willen we met verbeterde ICT een flexibelere en slimmere organisatie creëren.”

Partner

Na een aanbesteding werd KPN de partner die de NS bijstaat bij de inrichting en het beheer van de nieuwe werkplekken. “Alle leveranciers investeren op dit gebied en proberen aan te haken op de laatste ontwikkelingen”, aldus de CIO. “Wij vonden dat KPN een voorsprong op andere partijen had, in prestaties en qua visie. KPN ziet hoe de webwereld en de on-premisewereld bij elkaar komen, maar ook hoe je op een serieuze manier mobiel naast de fysieke en de virtuele werkplek neerzet. Achter al deze mogelijkheden hangt één administratie, wat het erg overzichtelijk maakt.”

Transitie

Inmiddels is een transitieteam met medewerkers van NS en KPN druk bezig om de overgang naar de nieuwe werkplekken voor te bereiden. De daadwerkelijke start van de transitie staat gepland voor augustus 2015. “De uiteindelijke voltooiing van het proces is begin volgend jaar. Gezien onze schaalgrootte is dit een vrij ambitieuze termijn. Sowieso starten we met enkele pilots, te beginnen met afdelingen met het minste risico wanneer er storingen zouden optreden. Met processen die van invloed zijn op het rijden van de treinen zijn we iets voorzichtiger bij het uitrollen van de nieuwe situatie”, aldus Hessel Dikkers.


tags: , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.