partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina KPN

KPN logo

Wereldprimeur: vrachtwagen praat met stoplicht

artikelen | 24 april 2018

Met een krachtige industriesector en een sterke economische groei is het druk op de Noord-Hollandse wegen. Door die toenemende drukte richt de provincie zich nu op het vergroten van de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid in de regio. De inzet: slimme communicatie tussen vrachtwagens en verkeerslichten via KPN’s 4G-netwerk.

Stoplicht - KPN

Beeld: Blinkerd

Samen met een keten van partners is de provincie Noord-Holland gestart met een proef waarin vrachtwagens met verkeerslichten communiceren via het 4G-netwerk van KPN. Jeannet van Arum, sectormanager Verkeersmanagement bij de provincie Noord-Holland, legt uit wat de proef met de slimme vrachtwagens en verkeerslichten inhoudt en wat er nodig is om innovaties op te schalen. “Noord-Holland is één van de drukste verkeersregio’s van Nederland. We zijn ook één van de sterkste economische regio’s van Nederland en staan daarmee zelfs in de top 7 van Europa. Om die positie te behouden moeten we ervoor zorgen dat de regio zo goed mogelijk bereikbaar blijft. Verkeer dat onvoldoende doorstroomt levert de regio direct een economisch nadeel op.”

Samen met andere wegbeheerders werkt de provincie met behulp van verkeersmanagement aan een optimale doorstroming op de weg. “Met het programma ‘Smart Mobility Schiphol’ leveren we een bijdrage aan de ontwikkeling van slimme mobiliteit in Nederland. Hierbij richten we ons op praktijktesten op de provinciale wegen rondom Schiphol met een focus op verkeerslichten. Elke dag rijden er duizenden vrachtwagens van en naar Schiphol. Een van de praktijktesten die we met de keten van partners hebben opgepakt, is de communicatie tussen vrachtwagens en verkeerslichten.”

Veilig en zonder stoppen

“We zijn met een proef gestart waarin vrachtwagens met verkeerslichten communiceren via het 4G-netwerk van KPN. De timing van verkeerslichten wordt afgestemd op naderende vrachtwagens. Er wordt berekend op welk moment de vrachtwagen het verkeerslicht zal passeren en de on-board unit geeft de chauffeur een snelheidsadvies, zodat hij niet hoeft te stoppen. Ondertussen past het verkeerslicht de groentijd, indien nodig en mogelijk, aan zodat de vrachtwagen veilig en zonder te stoppen het kruispunt kan passeren.”

Voor vrachtwagenchauffeurs is het prettig om informatie over de stoplichten te krijgen als ze aan komen rijden. Voorheen was ‘groen licht’ toch altijd een inschatting: ‘haal ik het of haal ik het niet?’ Nu geeft de boardcomputer in de vrachtwagen een adviessnelheid waardoor de vrachtwagen niet meer hoef te stoppen. Van Arum over de voordelen: “Het voorkomen van onnodig afremmen en optrekken van vrachtwagens zorgt voor minder uitstoot, minder vertraging, minder brandstofkosten en betrouwbaardere reistijden. Deze slimme technologie is plug & play en is daarom heel gemakkelijk op te schalen. Het is een grote stap in slimme logistiek en duurzamer dan steeds maar weer meer asfalt aanleggen. Slimme technologie zorgt voor een veel betere doorstroming op de weg, waardoor we de wegen die we hebben optimaal kunnen gebruiken.”

Wereldprimeur

“Het feit dat wij met 4G kunnen communiceren van vrachtwagen naar verkeerslicht én vice versa is een wereldprimeur”, aldus een trotse Van Arum. “We krijgen felicitaties uit de hele wereld: ‘Hè… kan dit al?
Dat zou toch pas in 2040 kunnen?’ Nee dus… De techniek bestaat! Nu het beleid nog. Innovatie roept nieuwe vragen op: wat betekent deze innovatie voor de verkeersdoorstroming op kruispunten? Welke vrachtwagens krijgen voorrang en waarom? Voor Noord-Holland is het uitgangspunt dat de ring van Amsterdam en de ring van Alkmaar te allen tijde moeten blijven stromen. Er zullen veranderende verkeersstromen ontstaan, we zullen op steeds kleinere netwerken de doorstroming moeten gaan bepalen.”

En dit is nog maar het begin. “We gaan innovaties opschalen en steeds nieuwe pilots oppakken. Er gaan ook dingen fout in pilots, ook dat hoort bij innovatie. Slimme mobiliteit gaat over samenwerken in de mobiliteitsketen. Om verkeersmanagement slim en integraal aan te kunnen pakken, hebben we grotere samenwerkingsverbanden nodig. We leven in een wereld met zoveel data en zoveel specialismen, niemand weet meer alles. Je hebt elkaar keihard nodig. Als je in vertrouwen met elkaar samenwerkt kun je enorme stappen zetten.”

Neem voor meer informatie contact op met uw KPN-accountmanager of mail naar info-grootzakelijk@kpn.com.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.