
zoeken binnen de website
Partnerpagina Mendix
De Digitale Balie
De gemeente Rotterdam maakt al jaren gebruik van de snelheid en flexibiliteit van low-code de om snel applicaties te ontwikkelen. Tijdens de pandemie was het voor nieuwe ouders lastig om fysiek toegang te krijgen tot de publiekslocaties om de geboorte van hun kind te registreren. Samen met Mendix werd De Digitale Balie ontwikkeld, waarmee de gemeente haar geboorteregistratieproces kon digitaliseren.

De gemeente heeft het afgelopen jaar zo’n 8000 videogesprekken gevoerd met Rotterdammers in De Digitale Balie | Beeld: Erik Wientjes
De impact van de coronavirus pandemie kwam in golven, iedereen paste zich snel en voortdurend aan, aan de nieuwe manieren van leven. Daarom moest ook de overheid snel nieuwe manieren ontwikkelen om op de crisis te reageren.
Digitalisering van diensten voor de burger
Door COVID-19 en de lockdowns zocht de Gemeente Rotterdam naar manieren om in contact te blijven met Rotterdammers. Tijdens de pandemie verhinderden de maatregelen nieuwe ouders om fysiek toegang te krijgen tot de publiekslocaties om de geboorte van hun kind te registreren. Ambtenaren van de gemeente die ouders en pasgeborenen willen zien, zijn wettelijk verplicht om de geboorte te registreren, maar door de lockdowns van openbare gebouwen was
De gemeente Rotterdam maakt al jaren gebruik van Mendix en de snelheid en flexibiliteit van low-code bood de mogelijkheid om snel een oplossing te bouwen. Het resultaat was [het] De Digitale Balie, waarmee de gemeente haar geboorteregistratieproces kon digitaliseren.
De Digitale Balie is een van de succesvolle projecten in Rotterdam tijdens de coronaviruscrisis.
De Digitale Balie integreert een video met identiteitsdiensten, betalingen en veilige bestandsuitwisseling met de gemeente. Bovendien hoeven inwoners van Rotterdam geen software te installeren of accounts aan te maken, waardoor het proces soepel verloopt.
De gemeente heeft het afgelopen jaar zo’n 8000 videogesprekken gevoerd met Rotterdammers in De Digitale Balie. Rotterdammers noemen het contact soms zelfs persoonlijker dan een echt baliegesprek. Bovendien is het laagdrempelig en makkelijk in gebruik. Zo combineert de gemeente het gemak van het digitale met het persoonlijke van een echt gesprek.
De Digitale Balie is een van de succesvolle projecten in Rotterdam tijdens de coronaviruscrisis. Erik van der Steen, RAD (Rapid App Development) Adviseur bij de afdeling Software Ontwikkeling van Rotterdam, vertelde: “Voor veel van mijn collega’s en mij is dit waarom we bij de overheid werken. In deze crisis doen we extra inspanningen die iets betekenen voor mensen.”