partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PBLQ

logo pblq

Canvas business modellering in de publieke sector

door: René s'Jacob en Tim Aarts

weblogs | 21 september 2017

Mede onder invloed van de snelle en ingrijpende ontwikkelingen in de ICT, raken bedrijfsmodellen snel verouderd. Er is behoefte aan een flexibele methodiek om bestaande dienstverleningsconcepten op een integrale en interactieve wijze periodiek tegen het licht te kunnen houden en nieuwe initiatieven van buiten naar binnen vorm en inhoud te geven.

PBLQ Canvas business modellering

In 2010 publiceerden de Zwitser Alexander Ostenwalder en de Belg Yves Pigneur hun boek ‘Business Model Generation’ waarin ze de methode Business Model Canvas voor het eerst beschreven. Het bijzondere aan dit toegankelijke en fraai vormgegeven boek is dat het een co-creatie is van 470 deskundigen uit 45 landen. De methode is ook in Nederland één van de standaarden geworden bij de ontwikkeling van bedrijfsmodellen, van kleine startups tot grote concerns zoals IBM, Lego en Deloitte en ook door banken bij de beoordeling van financieringsaanvragen.

Ondanks alle verschillen tussen private en publieke organisaties is het Canvas model ook behulpzaam bij het herijken van de dienstverlening in publieke organisaties. De basis principes van de methode passen prima binnen de uitgangspunten zoals deze zijn geformuleerd in het Rapport van de Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid: Maak Waar. Wel zijn er kanttekeningen te plaatsen als het gaat om de taal, het klantbegrip, de waarde definitie en het inkomstenmodel in publieke organisaties. Zo is een belastingplichtige, een gedetineerde, een patiënt of een weggebruiker geen echte klant. Dat neemt niet weg dat ook publieke organisaties moeten starten met het analyseren van de belangen en behoeften van de afnemers van hun producten en diensten.

Een goede waardepropositie houdt rekening met het gehele speelveld van de betreffende publieke organisatie en niet alleen met de waarde voor de directe afnemer. Veelal is de maatschappelijke waarde of public value vastgelegd in wet- en regelgeving, soms is er een zekere speelruimte om deze nader in te vullen. In feite gaat het om de totale waarde van de dienstverlening van een specifieke publieke organisatie, waarde voor elke gedefinieerde belanghebbende, om de totale maatschappelijke baten.

Het Oranjefonds heeft voor haar jaarlijkse groeiprogramma voor startende sociaal ondernemers het Canvas model op onderdelen specifiek aangepast. Net als bij de ontwikkeling van het Business Model Canvas zou het een goede zaak zijn als er een publieke sector variant in co-creatie tot stand zou komen. Dit artikel is een eerste oproep en uitnodiging om hieraan een bijdrage te leveren!

Download hier het volledige artikel

René s’Jacob (PBLQ) en Tim Aarts (StartAim en alumnus PBLQ Traineeship)

reacties: 2

tags:

  • Titus Mars #

    16 oktober 2017, 09:28

    De goed geproportioneerde simpelheid van het business canvas model en de mogelijkheid de onderneming letterlijk ‘in beeld’ te brengen heeft grote toegevoegde waarde. En inderdaad: ik miste nog een variant die over meer kan gaan dan dan ondernemingswinst.
    Mooie en heldere aanpassingen van en voor het Oranjefonds. Nu al een aanbeveling wat mij betreft.

  • Tim Aarts (StartAim; co-auteur) #

    18 oktober 2017, 10:51

    Dankjewel voor de reactie. Het canvas van het oranjefonds is een bewerking van de lean startup canvas. Vrij vergelijkbaar, maar iets meer gericht op impact.

    Daarnaast is er ook nog een lean impact canvas in ontwikkeling.

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.