partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Pegasystems

logo pegasystems

Beter toezicht met dynamische data

door: Marieke Vos

artikelen | 21 januari 2016

Moderne auto’s zitten vol sensoren en dat maakt ze tot rijdende datamachines. Die data worden doorgegeven aan de bestuurder, maar bijvoorbeeld ook aan de fabrikant. Of de RDW. Dat biedt volop mogelijkheden, wordt duidelijk tijdens de sessie van de RDW met Pegasystems.


Verslag van de iBestuur Congres-sessie
Toekomstbeelden die ons leven zullen veranderen

Gerben Feddes – Senior Advisor Product Development, RDW
Jan Willem Boissevain – Senior Account Executive, Pegasystems

De kleine rode auto op de tafel voorin de zaal staat bijna te smelten in de hitte van de lamp die erop gericht staat. De temperatuur van de auto loopt op, zo is te zien op het scherm erachter. De auto is voorzien van een sensor die onder meer de warmte meet. Software van Pegasystems toont deze informatie op een dashboard. Tijdens de livedemonstratie speelt Sjoerd Heins van Pegasystems de bestuurder van de auto. Hij ziet dat de olietemperatuur in de auto een kritische grens bereikt en parkeert de wagen op de vluchtstrook. Hij belt met de autodealer, die weet waarom hij belt omdat hij via het systeem al een melding over het euvel heeft gekregen. De dealer vertelt Sjoerd dat hij door kan rijden, maar dat hij de wagen wel zo snel mogelijk moet laten nakijken bij een servicecentrum. Sjoerd hangt op en leest op zijn dashboard dat deze afspraak hem niets gaat kosten omdat het verhelpen van dit mankement valt onder de garantie. Hij krijgt een aantal servicecentra in de buurt te zien en ziet meteen wanneer hij bij wie terecht kan. Hij maakt online een afspraak en krijgt een aanbieding voor een vervangende auto. Tegen een aantrekkelijk tarief kan hij een sportwagen huren, een type dat helemaal past bij zijn rijstijl, zo weet het systeem dankzij de analyse van zijn rijgedrag. Hij gaat weer op weg. De dealer neemt contact op met de RDW, om hen te informeren over het probleem in de auto, een euvel dat bij dit type voertuig vaker voorkomt.

Van de tekentafel tot de sloop

Deze demo is geen science fiction, vertelt Jan Willem Boissevain, Senior Account Executive Pegasystems. In de Verenigde Staten wordt het gebruikt door OnStar (onderdeel van General Motors) en binnenkort kan in Europa elke nieuwe Opel met dit systeem worden uitgerust: “Snel 4G-internet in combinatie met een telefonische hulplijn die automobilisten 24 uur per dag terzijde staat met informatie, advies en hulp bij pech en ongevallen. In combinatie met het bundelen van alle data die de vele sensoren in een auto doorgeven en het analyseren daarvan, ontstaan nieuwe mogelijkheden.” Niet alleen voor de bestuurder, fabrikant en autodealer, maar ook voor publieke partijen als de RDW, zo wordt duidelijk tijdens deze sessie.
Gerben Feddes, Senior Advisor Product Development RDW, vertelt de vijftig toehoorders over de wellicht wat minder bekende activiteiten van de RDW. Zo voert de RDW wereldwijd typegoedkeuringstesten uit bij fabrikanten en keurt het 90 procent van alle autobanden die op de markt zijn. Feddes: “Wij volgen voertuigen van de tekentafel tot de sloop.” De toename van het aantal sensoren in voertuigen en de mogelijkheid van een continue analyse van de data die deze genereren heeft één heel belangrijk gevolg voor het werk van de RDW, zegt hij: “We gaan van statische data naar dynamische data.” Dit betekent bijvoorbeeld dat de APK niet meer elk jaar hoeft plaats te vinden, maar dat de RDW op basis van de data die het voertuig genereert bepaalt wanneer een keuring nodig is.

Lerende auto’s

Feddes schets een aantal toekomstbeelden. Van auto’s die automatisch snelheid minderen omdat ze zien dat vijf kilometer verderop een spookfile ontstaat tot voertuigen die van elkaar leren en daardoor bijvoorbeeld weten welke snelheid optimaal is in een bepaalde bocht. Uiteraard wordt ook de zelfrijdende auto besproken. “We weten nog niet welke kant deze ontwikkelingen op gaan, we vermoeden dat hybride toepassingen gemeengoed gaan worden. Dus een voertuig dat zelfrijdend is, maar waarin je ook zelf kunt rijden als je daar zin in hebt.” Parallel aan de snelle technologische ontwikkelingen spelen discussies over veiligheid en privacy.
“Als je nu een auto koopt dan teken je dat je afziet van het eigendom van de data die de auto genereert. Die deel je met de fabrikant. De ANWB is er nu mee bezig om dit te veranderen en ervoor te zorgen dat de data van jou blijft,” vertelt Feddes. Bij Tesla kan de koper aangeven of hij wil dat de fabrikant de data krijgt. Feddes: “Slechts één procent van de kopers wil de data niet delen. Maar daar moet bij gezegd worden dat een Teslarijder wel een bepaald type is, die doorgaans heel geïnteresseerd is in nieuwe technologie en open staat voor dit soort toepassingen. Alle Tesla’s samen maken nu één miljoen kilometer per dag en de data die zij genereren worden gebruikt om bij elke update de rijervaring te verbeteren.”

Sjoemelsoftware

De verandering van statische naar dynamische data heeft grote gevolgen voor de manier waarop de RDW toezicht gaat houden, zegt Feddes. “We kunnen straks continu toezicht houden, op basis van real-time gegevens. De tijd van eenmalig testen en goedkeuren ligt dan achter ons. Sjoemelsoftware krijgt het dan een stuk lastiger.” Boissevain vult aan dat deze manier van werken alleen mogelijk is doordat de RDW samenwerkt met private partijen. Hij refereert aan de oproep van Constantijn van Oranje-Nassau in diens keynote op het iBestuur Congres: “Ga het niet allemaal zelf verzinnen, maar zoek als overheid de samenwerking op. De technologische ontwikkelingen gaan heel snel en die kun je optimaal benutten in publiek-private samenwerking.”

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.