partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Pegasystems

logo pegasystems

Een wendbare overheid voor 2017

door: Freek Blankena

artikelen | 26 juni 2014

Kan de overheid de ambities van Digitaal 2017 waarmaken én in hetzelfde tempo nieuwe wet- en regelgeving blijven invoeren? Wellicht wel, als ze voor technologie kiest die dat mogelijk maakt.

Een wendbare overheid voor 2017 - Pegasystems

Voor het overgrote deel van de Nederlandse wet- en regelgeving geldt dat deze in de uitvoering de ondersteuning van ICT-systemen vergt – zeker als het nieuwe regelgeving betreft met bijvoorbeeld financiële aspecten. “Nu komt de overheid daarbij steeds vaker in de problemen”, zegt Jan Willem Boissevain, account executive bij Pegasystems. “ICT bemoeilijkt eigenlijk de introductie van nieuwe wetgeving.

En ondertussen wil de overheid de communicatie met de burgers in 2017 geheel digitaal gaan maken. Maar het alleen maar naar het digitale kanaal brengen van de huidige papieren formulieren lost het probleem in de backoffice van die betreffende organisaties niet op. Er is daar onvoldoende sprake van zaakgericht werken.”
Het gaat alleen maar lukken als overheidsorganisaties wendbaarder worden en dat vereist dat ze snel en transparant systemen kunnen ontwikkelen of aanpassen, met een integrale – kanaalonafhankelijke – klantbenadering, zonder de systemen uit het verleden volledig overhoop te halen. In de praktijk komt dat nog nauwelijks voor.

Kloven dichten

“De overheid moet verschillende kloven overbruggen”, zegt Cathy Novak, thought leader public sector van Pegasystems. “Bij overheden over de hele wereld zie je bijvoorbeeld de uitvoeringskloof. Men kiest bij grote projecten voor een traditionele watervalaanpak, waardoor de wetgeving al meerdere keren is veranderd voordat het systeem af is. Dan is er de dienstverleningskloof; er moeten meer burgers worden bediend met minder middelen, wat al gauw leidt tot lange verwerkings- en wachttijden en een groter aantal fouten. En dan is er nog de communicatiekloof. Niet alleen de gebruikelijke kloof tussen ‘business’ en IT, maar ook tussen de verschillende generaties medewerkers.”

Pegasystems kan die kloven helpen overbruggen, stelt Novak. “Het aantal grote watervalprojecten dat is misgelopen is ook in de VS belachelijk groot. Ons motto is ‘think big, start small’. Doe het stukje voor stukje totdat je het legacysysteem uiteindelijk kunt uitzetten.” Zaakgericht werken is een belangrijk aspect van de processen die met de software worden geautomatiseerd. Het beheer van ‘zaken’ en daarmee samenhangende ‘subzaken’ is immers waar het om draait als klantcontacten naadloos van de balie en de telefoon naar een online kanaal moeten verhuizen.

Dezelfde processen

Juist omdat overheden zoveel dezelfde dingen doen, zouden ze dat niet elk afzonderlijk op die manier moeten oplossen. In de staat Maine in de VS is de software van Pegasystems onder andere ingezet om verschillende overheidsorganisaties die vergunningen verlenen samen te laten werken op softwaregebied. Omdat hun processen voor een groot deel dezelfde zijn, kunnen ze samen één Pega-bibliotheek van bedrijfsregels en -processen gebruiken (die in de cloud is gehuisvest) en daarmee hun vergunningaanvragen verwerken. Hoewel ze zelfstandig zijn en gescheiden budgetten hebben, werken ze hier samen via de State CIO van Maine.

Novak: “We doen dat met technologie die uitgaat van optimaal hergebruik. Per organisatie kijk je wat er verschillend is. Je doet veel op dezelfde manier, alleen voor de betreffende organisatie doe je het op specifieke punten anders. Als de software draait wordt vanuit onze gelaagde functionele structuur gekeken welke uitzondering er op welk moment van toepassing is. Bij de overheid is dat principe zeer bruikbaar. Want de processen van al die overheidsorganisaties lijken erg op elkaar: ze winnen informatie in, nemen een beslissing en leveren vervolgens een dienst. Voor twee derde is het hetzelfde.”
Boissevain: “Waarom zouden gemeenten en waterschappen in Nederland hun infrastructuur niet op die manier kunnen delen in de nabije toekomst? Dat maakt de onontkoombare samenwerking een stuk makkelijker.”

Wat Pegasystems doet

Pegasystems is een softwarebedrijf dat zich richt op verschillende sectoren, waaronder de overheid. Het bedrijf is in de softwarewereld moeilijk te classificeren, omdat het op zoveel fronten actief is. De software is echter verenigd in één platform: Pega 7. Dat platform biedt functionaliteiten op het gebied van de aansturing van bedrijfsprocessen (BPM), klantbeheer (CRM), een zaaksysteem (dynamic case management) en beslissingsondersteuning. Het is meteen ook een ontwikkelomgeving waar functioneel beheerders zelf mee aan de slag kunnen. Gewenste wijzigingen in een systeem zijn op procesniveau in te voeren, waarna Pega automatisch zelf de juiste code genereert; een stuk sneller dan wanneer er programmeurs aan de slag moeten. Uitgangspunt daarbij is een ‘agile’ werkwijze. Binnen een Pega-project is het daardoor gebruikelijk al binnen vier tot zes weken een eerste werkend deel van het te bouwen systeem op te leveren.
Het bedrijf heeft 3000 medewerkers, waarvan een derde inzetbaar is bij projecten. Doorgaans zijn het overigens gecertificeerde partners van Pegasystems – zoals Accenture, Atos en Capgemini – die helpen bij de implementatie. Pegasystems’ software is te gebruiken vanuit de cloud; ook daarvoor zet Pegasystems partners in.

tags: ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.