zoeken binnen de website

Partnerpagina Pegasystems

logo pegasystems

Podcast Digitalisering op Drift: 'Platformen, alles werkt anders'

door: Redactie iBestuur

artikelen | 24 mei 2022

Platformen organiseren het digitaal verkeer tussen aanbieders en afnemers, met data als brandstof. Wat betekenen platformen voor de manier van werken van een bedrijf of overheid? We spreken met Jan van Ginkel, Concerndirecteur provincie Zuid-Holland, André van der Linden, CIO van Royal FloraHolland en Epco Pottinga, sales director Benelux bij Pegasystems.

Bedrijven en overheden moeten hun organisatie en werkwijzen openbreken om te kunnen profiteren van de voordelen van een platform | Beeld: Shutterstock

Silo’s met elkaar verbinden

Op de vraag waarom de overheid aan de slag moet met platformen, is Jan van Ginkel heel stellig. “We moeten niet alleen met platformen aan de slag. Ik denk dat de overheid zelf moet transformeren naar een platform. Wil je als overheid in verbinding willen staan met je omgeving, moet je de vorm van je omgeving aannemen.” Voor de overheid is de drive vooral om samen met bedrijven en maatschappelijke organisaties maatschappelijke opgaven aan te pakken. Maar het is niet eenvoudig. Data bij de overheid zitten vaak opgesloten in silo’s, die zul je (technisch en juridisch) met elkaar in verbinding moeten brengen. Maar we moeten er ook rekening mee houden dat de overheid in haar maatschappelijke taak van oudsher een sterk verticaal georganiseerde structuur heeft. “De overheid moet zich ontwikkelen naar horizontale vorm van organisatie om samen met haar omgeving zaken op te pakken. Het is vandaag de dag vrijwel onmogelijk dat één partij een probleem kan oplossen.”

Luister naar de podcast

Andere werkwijzen

Ook een voor bedrijf als Royal FloraHolland is een digitaal duurzaam platform essentieel. Andre van der Linden benadrukt dat het platform waarde moet toevoeg aan zowel aanbieders en kopers. “We willen er voor zorgen dat er meer handelsmogelijkheden ontstaan en dat de keten efficiënter wordt. Dat vraagt wel om een andere wijze van werkers, daar zit een van de uitdagingen: Hoe kunnen we onze klanten ervan overtuigen dat ze hun eigen werkwijzen gaan aanpassen om optimaal gebruik te maken van het platform?” Maar ook bij Royal FloraHolland kennen ze de silo-problematiek. “We moeten letterlijk de verschillende onderdelen van het bedrijf, van financiën tot logistiek, bij elkaar brengen.”

Adoptievermogen

Epco Potting van Pegasystems ziet de issues die Van Ginkel en Van der Linden schetsen terugkomen bij bedrijven die zij ondersteunen. In de transformatie naar platformen gaat het niet alleen over techniek. “Waar je als eerste naar moet kijken is: Hoe kunnen we adoptie bewerkstelligen, de silo’s bij elkaar brengen, de mens is een belangrijk aspect in het hele verhaal. Standaardisatie van werkwijzen, nieuwe organisatievormen leiden tot onzekerheden, wat betekent dat voor mijn baan? Het is belangrijk om naar adoptievermogen van organisaties te kijken.”

Digitalisering op drift

AG Connect en iBestuur interviewen samen met Pegasystems CIO’s, IT-beleidsmakers en -wetenschappers en experts uit de publieke en private wereld over de verdere ontwikkeling en bestendiging van digitale aspecten van onze samenleving.

Aflevering 1: Mobiliteit in de digitale toekomst
Aflevering 2: We moeten anders naar IT-talent kijken
Aflevering 3: Digitalisering klantenservices, waar ligt de grens?

tags: ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.