zoeken binnen de website

Partnerpagina Pegasystems

logo pegasystems

Sveriges a-kassor digitaliseert dienstverlening aan burgers met multichannel IT-platform

artikelen | 1 september 2021

Het Zweedse Sverige a-kassor koos voor Pegasystems om de service aan leden te verbeteren en efficiëntere, nauwkeurigere processen voor zaakmanagement te ontwikkelen. Sveriges a-kassor is de federatie van werkloosheidsfondsen en ondersteunt 25 onafhankelijke werkloosheidsfondsen, met samen ruim 4 miljoen leden, bij het betalen van werkloosheidsuitkeringen.

Beeld: Getty Images

Met de technologie van Pega heeft Sveriges a-kassor de verschillende werkloosheidsfondsen ondergebracht op één enkel IT-platform dat consistentie garandeert en leden en zaakwerkers een digitale webervaring biedt. Het krachtige platform dient als ruggengraat voor de klantenservice, betalingen, een publieksportaal en zaakmanagement. Dit betekent dat de 25 organisaties kunnen terugvallen op één versie van waarheid.

Snellere afwikkeling, betere service

Sveriges a-kassor wil de leden van de aangesloten fondsen snel toegang geven tot de uitkering waar zij recht op hebben. Om zaken sneller af te wikkelen moest de organisatie overstappen van trage handmatige, papieren processen naar een snelle digitale selfservice via internet. Uitkeringsgerechtigden hoeven geen formulieren meer per post op te sturen, maar dienen al hun gegevens in via een online portaal. Met het nieuwe systeem is het mogelijk om binnen vier dagen uit te betalen. Het online gebruik is sinds de implementatie van het nieuwe platform gestegen van 65 procent naar 97 procent.

Meer tijd voor de behoeften van leden

Elke maandagochtend worden binnen vier uur 120.000 zaken verwerkt en zijn 40.000 mobiele gebruikers gelijktijdig online. Dit betekent dat de zaakwerkers van Sveriges a-kassor in een razend tempo moeten werken. Door te digitaliseren en gebruik te maken van één uniform platform is de organisatie erin geslaagd de verwerkingstijd aanzienlijk te verkorten. Wat bij papieren aanvragen tot wel twee weken duurde, wordt nu binnen een paar minuten afgehandeld. Zaakwerkers hoeven informatie van leden niet opnieuw in te voeren. Dit scheelt
tijd en vermindert het risico op fouten. Hierdoor hebben zaakmanagers meer tijd voor inhoudelijke vragen van hun leden. Sveriges a-kassor hoopt in de toekomst de productiviteit verder te verbeteren door de inzet van nieuwe analyse- en rapportagefuncties.

Multichannel platform

Burgers willen via elk gewenst kanaal met de overheid kunnen communiceren, dus ook via smartphones, tablets en de traditionele pc’s. Met het nieuwe platform is dit mogelijk. Leden van Sveriges a-kassor kunnen via het apparaat van hun keuze controleren of ze voor een uitkering in aanmerking komen en aanvragen verwerken. Omdat het Pega-platform ontworpen is als multichannel platform hoeft elke toepassing maar één keer te worden ontwikkeld en kan het vervolgens via de verschillende gebruikersinterfaces per kanaal toegepast worden. Het is niet nodig om voor elk kanaal een apart ontwerp te maken.

Een compleet beeld van de burger

Dankzij het nieuwe platform heeft elke zaakwerker van Sveriges a-kassor een compleet beeld van het traject van elk lid, inclusief alle interacties tussen leden en zaakmanagers.
De integratie van verschillende databronnen zorgt ervoor dat zaakmanagers eenvoudig kunnen bepalen waar iemand die werkloos is eerder heeft gewerkt, op een veilige manier eerdere salarissen bekijken en nagaan of iemand misschien betalingen of ondersteuning vanuit andere overheidsprogramma’s ontvangt. Het arbeidsverleden van alle leden is veilig gedigitaliseerd en op één plek beschikbaar, waardoor uitkeringen snel en efficiënt worden betaald, terwijl de privacy van leden wordt gewaarborgd. Het proces is ook voor de leden transparanter. Ze kunnen hun gegevens en de uitbetalingsdata eenvoudig online bekijken.

Hergebruik en de flexibiliteit

Het Pega-platform biedt uitgebreide mogelijkheden voor hergebruik. Hierdoor kunnen de 25 fondsen van Sveriges a-kassor gebruikmaken van alle gemeenschappelijke processen en gegevens. Daarnaast hebben ze toegang hebben tot speciale functies voor hun eigen unieke behoeften. Elk fonds kan bijvoorbeeld eenvoudig het portaal aanpassen met de eigen merkidentiteit en specifiek vakjargon. Een ander voordeel van het nieuwe platform is dat de applicaties bij wijziging van wetgeving of bedrijfsprocessen snel aangepast worden. Het is dus niet nodig om steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Bovendien vereisen de eenvoudige gebruikersinterface en consistente processen minimale training voor de zaakwerkers. Hierdoor neemt de
productiviteit toe en is een betere klantenservice mogelijk.

Belangrijke feiten

• Verbeterde schaalbaarheid voor 25 organisaties en 4 miljoen leden.
• Afwikkelingstijd voor zaken teruggebracht van weken tot minuten.
• Toename van het online gebruik door leden, van 65 procent naar 97 procent.
• Kortere verwerkingstijd voor uitbetaling van uitkeringen, tot vier dagen na eerste aanvraag.
• Ondersteunt het wekelijks verwerken van 120.000 zaken en 80.000 mobiele gebruikers in slechts vier uur.

Voor meer informatie: www.pega.com/overheid

tags: , , , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.