partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

partnerweblogs

  • Niet welkom op onze nieuwe website

    door: Sanne van der Zanden

    Mooi – een nieuwe website! PinkRoccade Local Government heeft een nieuw podium. Het is eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend, maar vergeet niet dat er veel komt kijken bij de ontwikkeling en lancering van een nieuwe website. Uiteraard is er goed nagedacht over SEO en presentatie. Er kan echter veel fout gaan als de voorbereiding en lancering niet goed gecoördineerd worden.

  • Hoe vaak geef jij toestemming voor uitwisselen van gegevens?

    door: Julius Haagh

    Steeds vaker merk ik dat sites zoals bijvoorbeeld Facebook en Google verzoeken sturen om privé gegevens te mogen gebruiken. Onbewust geven we hiermee toestemming om privacygevoelige gegevens uit te wisselen en op te slaan. Heb jij nog overzicht over wie je allemaal toestemming hebt gegeven?

  • Vierentwintig-uurs Burgerzaken mogelijk door digitale dienstverlening

    door: Sanne van der Zanden


    Sanne van der Zanden

    In mei en juni is het extreem druk bij Burgerzaken. In juli en augustus verwacht men veel minder klanten. Daar worden de openingstijden van de balies op aangepast. Maar al die wijzigingen en bijkomende communicatie, is dat nog wel nodig in dit digitale tijdperk? Neen, dus.

  • Gebruik sites neemt niet toe, gebruik fysieke kanalen wel af

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het gebruik van de fysieke kanalen telefoon en balie voor overheidsdienstverlening neemt dit jaar opnieuw af, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Het gebruiksaandeel van overheidswebsites staat echter al drie jaar op 26 procent. Dat terwijl de overheid ernaar streeft dat het contact tussen burger en overheid in 2017 volledig digitaal kán zijn. Vanwaar deze stagnatie? 

  • Macht is plicht; vrijheid is verantwoordelijkheid. Ook bij BRP

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid.

  • Spreken is zilver, zwijgen is goud

    door: Jurriaan Piek

    Allerlei moderne methoden zoals co-creatie en scrum staan of vallen met het vermogen om goed te luisteren. Het merkwaardige is dat we juist veel met spreken bezig zijn. Waar zwijgen van essentieel belang is als je effectief wilt zijn in je werk. Niet voor niets luidt een bekend oud spreekwoord: spreken is zilver, zwijgen is goud.

  • Jouw gemeente, mijn gemeente

    door: Femke Rhouat

    Inmiddels zijn we een aantal maanden op weg met onze nieuwe businessunit Financiën & services. Een periode waarin ik voor mijzelf een beeld ben gaan vormen over de manier waarop wij nog meer samen kunnen werken met onze klanten.

  • Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Een volle koelkast leidt snel tot een volle maag, ontdekte hoogleraar Brian Wansink van Cornell University. Eetbeslissingen nemen we zonder nadenken, uit gewoonte of verveling. De verleiding van veel eten kunnen mensen simpelweg niet weerstaan, legt Wansink in Slim by Design uit. En hier de parallel naar verleiden naar digitale dienstverlening.

  • Investeren in bewustwording personeel cruciaal voor securitybeleid

    door: Jaap van Dijk

    Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) publiceert sinds 2011 ieder jaar het Cybersecuritybeeld Nederland. Dit rapport geeft inzicht in de ontwikkelingen, belangen, dreigingen en weerbaarheid die voor Nederland spelen op het gebied van cybersecurity. De vijf kernbevindingen in deze publicatie tonen de ‘highlights’ van 2015 aan.

  • ICT als kompas voor gemeenten op weg naar schuldenvrije inwoners

    door: Erleyne Brookman

    Erleyne Brookman

    Uitwisseling van data tussen hulpverlenende instanties en schuldeisers moet het uitgangspunt zijn bij het aanpakken van schulden. Uiteraard moet dit plaatsvinden binnen de privacygrenzen. Maar dit gebeurt nog veel te weinig.

  • When digital becomes human

    door: Jurriaan Piek

    Een digitale klantenrelatie is vandaag de dag bijna onontbeerlijk om te overleven als bedrijf of gemeente. De afgelopen jaren heeft ICT immers een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De burger verwacht dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling, zodat zij niet meer naar het gemeentehuis hoeft om producten en diensten af te nemen.

  • Persona’s leiden tot gebruiksvriendelijke software voor de Rechtspraak

    Prioriteiten, problemen en houding de centrale vragen

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Eerder deze maand mochten we, dankzij Gebruiker Centraal, binnenkijken bij de (digitalisering van de) Rechtspraak. Spir-it; de ICT-dienstverlener binnen deze sector, stemt productontwikkelingen intensief af met haar gebruikers. Dat ze hun persona’s, waaronder rechters, advocaten, gerechtsambtenaren, in deze mate hadden gedetailleerd had ik niet verwacht.

  • Puberende digitale gemeente moet sneller volwassen worden

    Aanbodonderzoek zegt niets over gebruik

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Om in beeld te krijgen hoe het staat met de digitale dienstverlening onderzocht Deloitte opnieuw de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven bij de medeoverheden. Maar hoe (on)volwassen kun je een organisatie nou echt noemen als wordt gekeken naar de beschikbaarheid en niet naar het gebruik van het aanbod?

  • Zonnepanelen

    door: Stefan Kuijpers

    Twee jaar geleden kocht ik samen met mijn vriendin ons eerste huis. Toen het winter begon te worden bleef het koud in huis. Nadat een specialist onze CV-installatie had gecontroleerd bleek dat wij een nogal complexe installatie hebben met een combinatie van vloerverwarming, radiatoren en een WTW-systeem.

  • Wat kan communicatie leren van het verbod op plastic tasjes?

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Sinds begin dit jaar geven winkels geen gratis plastic tasjes meer uit. In Nederland is de richtlijn ‘regeling beheer verpakkingen’ met een big bang gelanceerd. Met succes. Hema geeft 80 procent minder tasjes uit, C&A 65, Gall & Gall 70 en Kruidvat 60. Hoe is dat gebeurd en wat kunnen we daarvan leren voor communicatie en digitale dienstverlening binnen de lokale overheid?