partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

partnerweblogs

  • Macht is plicht; vrijheid is verantwoordelijkheid. Ook bij BRP

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid.

  • Spreken is zilver, zwijgen is goud

    door: Jurriaan Piek

    Allerlei moderne methoden zoals co-creatie en scrum staan of vallen met het vermogen om goed te luisteren. Het merkwaardige is dat we juist veel met spreken bezig zijn. Waar zwijgen van essentieel belang is als je effectief wilt zijn in je werk. Niet voor niets luidt een bekend oud spreekwoord: spreken is zilver, zwijgen is goud.

  • Jouw gemeente, mijn gemeente

    door: Femke Rhouat

    Inmiddels zijn we een aantal maanden op weg met onze nieuwe businessunit Financiën & services. Een periode waarin ik voor mijzelf een beeld ben gaan vormen over de manier waarop wij nog meer samen kunnen werken met onze klanten.

  • Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Een volle koelkast leidt snel tot een volle maag, ontdekte hoogleraar Brian Wansink van Cornell University. Eetbeslissingen nemen we zonder nadenken, uit gewoonte of verveling. De verleiding van veel eten kunnen mensen simpelweg niet weerstaan, legt Wansink in Slim by Design uit. En hier de parallel naar verleiden naar digitale dienstverlening.

  • Investeren in bewustwording personeel cruciaal voor securitybeleid

    door: Jaap van Dijk

    Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) publiceert sinds 2011 ieder jaar het Cybersecuritybeeld Nederland. Dit rapport geeft inzicht in de ontwikkelingen, belangen, dreigingen en weerbaarheid die voor Nederland spelen op het gebied van cybersecurity. De vijf kernbevindingen in deze publicatie tonen de ‘highlights’ van 2015 aan.

  • ICT als kompas voor gemeenten op weg naar schuldenvrije inwoners

    door: Erleyne Brookman

    Erleyne Brookman

    Uitwisseling van data tussen hulpverlenende instanties en schuldeisers moet het uitgangspunt zijn bij het aanpakken van schulden. Uiteraard moet dit plaatsvinden binnen de privacygrenzen. Maar dit gebeurt nog veel te weinig.

  • When digital becomes human

    door: Jurriaan Piek

    Een digitale klantenrelatie is vandaag de dag bijna onontbeerlijk om te overleven als bedrijf of gemeente. De afgelopen jaren heeft ICT immers een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De burger verwacht dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling, zodat zij niet meer naar het gemeentehuis hoeft om producten en diensten af te nemen.

  • Persona’s leiden tot gebruiksvriendelijke software voor de Rechtspraak

    Prioriteiten, problemen en houding de centrale vragen

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Eerder deze maand mochten we, dankzij Gebruiker Centraal, binnenkijken bij de (digitalisering van de) Rechtspraak. Spir-it; de ICT-dienstverlener binnen deze sector, stemt productontwikkelingen intensief af met haar gebruikers. Dat ze hun persona’s, waaronder rechters, advocaten, gerechtsambtenaren, in deze mate hadden gedetailleerd had ik niet verwacht.

  • Puberende digitale gemeente moet sneller volwassen worden

    Aanbodonderzoek zegt niets over gebruik

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Om in beeld te krijgen hoe het staat met de digitale dienstverlening onderzocht Deloitte opnieuw de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven bij de medeoverheden. Maar hoe (on)volwassen kun je een organisatie nou echt noemen als wordt gekeken naar de beschikbaarheid en niet naar het gebruik van het aanbod?

  • Zonnepanelen

    door: Stefan Kuijpers

    Twee jaar geleden kocht ik samen met mijn vriendin ons eerste huis. Toen het winter begon te worden bleef het koud in huis. Nadat een specialist onze CV-installatie had gecontroleerd bleek dat wij een nogal complexe installatie hebben met een combinatie van vloerverwarming, radiatoren en een WTW-systeem.

  • Wat kan communicatie leren van het verbod op plastic tasjes?

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Sinds begin dit jaar geven winkels geen gratis plastic tasjes meer uit. In Nederland is de richtlijn ‘regeling beheer verpakkingen’ met een big bang gelanceerd. Met succes. Hema geeft 80 procent minder tasjes uit, C&A 65, Gall & Gall 70 en Kruidvat 60. Hoe is dat gebeurd en wat kunnen we daarvan leren voor communicatie en digitale dienstverlening binnen de lokale overheid?

  • Selfservice: de échte uitdaging is communicatie

    door: Erleyne Brookman

    Erleyne Brookman

    Technologie en organisatie zijn maar één aspect om selfservice bij gemeentelijke dienstverlening in het sociale domein in te voeren. Communiceren en inspireren van de burger is minstens zo belangrijk. En zeker zo uitdagend. Lees hier de belangrijkste praktijktips.

  • Knopen en relaties

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het betoog van Lidwien van de Wijngaert over Bonding and bridging tijdens het event GebruikersCentraal zette mij aan het denken. De Amerikaanse politicoloog Robert Putnam – waar haar verhaal op gebaseerd is – stelt dat zowel bonding als bridging noodzakelijk zijn om effectief te kunnen opereren. Hebben ze het hier over verleiden in het kwadraat?

  • Wat MijnOverheid voor gemeenten kan betekenen

    door: Thibault Kroonen

    Begin 2014 verhuisde ik naar mijn huidige woonplaats. Vlak daarvoor had ik de Berichtenbox van MijnOverheid geactiveerd, waardoor ik digitaal berichten kon ontvangen van de overheid. De Belastingdienst stuurde me vanaf dat moment digitaal berichten over mijn toeslagen en van de RDW kreeg ik herinneringen dat mijn auto aan de beurt was voor de APK.

  • Seniorendating; nooit te oud om te verleiden

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Niet iedereen kan of wil de digitale diensten van de overheid gebruiken, blijkt uit veel onderzoeken. Dat is een gemiste kans voor zowel de gemeente als voor de burger zelf. Die kans (alsnog) grijpen is een kwestie van overtuigen en verleiden. Ook u kunt het!