partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

partnerweblogs

  • ICT als kompas voor gemeenten op weg naar schuldenvrije inwoners

    door: Erleyne Brookman

    Erleyne Brookman

    Uitwisseling van data tussen hulpverlenende instanties en schuldeisers moet het uitgangspunt zijn bij het aanpakken van schulden. Uiteraard moet dit plaatsvinden binnen de privacygrenzen. Maar dit gebeurt nog veel te weinig.

  • When digital becomes human

    door: Jurriaan Piek

    Een digitale klantenrelatie is vandaag de dag bijna onontbeerlijk om te overleven als bedrijf of gemeente. De afgelopen jaren heeft ICT immers een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De burger verwacht dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling, zodat zij niet meer naar het gemeentehuis hoeft om producten en diensten af te nemen.

  • Persona’s leiden tot gebruiksvriendelijke software voor de Rechtspraak

    Prioriteiten, problemen en houding de centrale vragen

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Eerder deze maand mochten we, dankzij Gebruiker Centraal, binnenkijken bij de (digitalisering van de) Rechtspraak. Spir-it; de ICT-dienstverlener binnen deze sector, stemt productontwikkelingen intensief af met haar gebruikers. Dat ze hun persona’s, waaronder rechters, advocaten, gerechtsambtenaren, in deze mate hadden gedetailleerd had ik niet verwacht.

  • Puberende digitale gemeente moet sneller volwassen worden

    Aanbodonderzoek zegt niets over gebruik

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Om in beeld te krijgen hoe het staat met de digitale dienstverlening onderzocht Deloitte opnieuw de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven bij de medeoverheden. Maar hoe (on)volwassen kun je een organisatie nou echt noemen als wordt gekeken naar de beschikbaarheid en niet naar het gebruik van het aanbod?

  • Zonnepanelen

    door: Stefan Kuijpers

    Twee jaar geleden kocht ik samen met mijn vriendin ons eerste huis. Toen het winter begon te worden bleef het koud in huis. Nadat een specialist onze CV-installatie had gecontroleerd bleek dat wij een nogal complexe installatie hebben met een combinatie van vloerverwarming, radiatoren en een WTW-systeem.

  • Wat kan communicatie leren van het verbod op plastic tasjes?

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Sinds begin dit jaar geven winkels geen gratis plastic tasjes meer uit. In Nederland is de richtlijn ‘regeling beheer verpakkingen’ met een big bang gelanceerd. Met succes. Hema geeft 80 procent minder tasjes uit, C&A 65, Gall & Gall 70 en Kruidvat 60. Hoe is dat gebeurd en wat kunnen we daarvan leren voor communicatie en digitale dienstverlening binnen de lokale overheid?

  • Selfservice: de échte uitdaging is communicatie

    door: Erleyne Brookman

    Erleyne Brookman

    Technologie en organisatie zijn maar één aspect om selfservice bij gemeentelijke dienstverlening in het sociale domein in te voeren. Communiceren en inspireren van de burger is minstens zo belangrijk. En zeker zo uitdagend. Lees hier de belangrijkste praktijktips.

  • Knopen en relaties

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het betoog van Lidwien van de Wijngaert over Bonding and bridging tijdens het event GebruikersCentraal zette mij aan het denken. De Amerikaanse politicoloog Robert Putnam – waar haar verhaal op gebaseerd is – stelt dat zowel bonding als bridging noodzakelijk zijn om effectief te kunnen opereren. Hebben ze het hier over verleiden in het kwadraat?

  • Wat MijnOverheid voor gemeenten kan betekenen

    door: Thibault Kroonen

    Begin 2014 verhuisde ik naar mijn huidige woonplaats. Vlak daarvoor had ik de Berichtenbox van MijnOverheid geactiveerd, waardoor ik digitaal berichten kon ontvangen van de overheid. De Belastingdienst stuurde me vanaf dat moment digitaal berichten over mijn toeslagen en van de RDW kreeg ik herinneringen dat mijn auto aan de beurt was voor de APK.

  • Seniorendating; nooit te oud om te verleiden

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Niet iedereen kan of wil de digitale diensten van de overheid gebruiken, blijkt uit veel onderzoeken. Dat is een gemiste kans voor zowel de gemeente als voor de burger zelf. Die kans (alsnog) grijpen is een kwestie van overtuigen en verleiden. Ook u kunt het!

  • Geboorte-appje naar gemeente

    door: Jurriaan Piek

    Mijn goede voornemen ‘meer mensen informeren over de ICT-ontwikkelingen binnen de publieke dienstverlening’ heeft een enorme boost gekregen dankzij een prachtige publicatie in het AD.

  • 3 trends in gegevensbeheer en datastromen

    door: Rudy van der Zee

    2015 is voorbij, 2016 is begonnen! Een nieuw jaar betekent goede voornemens. Privé wil ik beginnen aan een bucketlist: ik ben er niet zo van, maar misschien geven doelstellingen nieuwe inspiratie.

  • Het is zover, onze nieuwe unit Financiën en Services is gestart!

    door: Femke Rhouat

    Daar is hij dan, de eerste nieuwsbrief van de nieuwe businessunit van PinkRoccade Local Government: Financiën en services!

  • Wat leert u van andere gemeenten?

    door: Jurriaan Piek

    Terugblikken op het afgelopen jaar en goede voornemens aannemen. Wie doet het niet? Ik beken, ik wel! Eén van mijn goede voornemens is om meer mensen te informeren over de ICT-ontwikkelingen binnen de publieke dienstverlening. Wetende dat slechts acht procent van de mensen zijn goede voornemen met succes afrondt*, heb ik uw hulp nodig.

  • Waarom het DigiD-record goed nieuws is

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Terwijl bij Bol.com ruim 350.000 cadeautjes over de digitale toonbank rolden en PostNL 1,4 miljoen stukken bezorgde, viel het haast niet op dat de Rijksoverheid enkele dagen vóór kerst meldde dat dit jaar tweehonderd miljoen maal is ingelogd met DigiD. De groei van 21 procent is goed nieuws voor ambtenaren die met de feestdagen meer vrije tijd willen.