partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

partnerweblogs

  • Het begin van een nieuw digitaal tijdperk in Vaals

    door: Ward de Laat

    Ward de Laat

    Afgelopen maand heeft gemeente Vaals de app iBegraafplaats in gebruik genomen. Daardoor loopt het tijdperk van de papieren dossiers voor de begraafplaatsadministratie in deze gemeente ten einde. Behoren onvolledige of achterhaalde informatie in de papieren dossiers binnenkort tot het verleden. En stopt ook het bladeren in de klapper waarbij je het risico loopt dat deze openspringt, waardoor een gedeelte van de administratie op de vloer ligt uitgewaaierd.

  • Wat is het verschil tussen een voetbalelftal en een ontwikkelteam?

    door: John Kerstens

    John Kerstens

    Niet zo veel eigenlijk! Ik weet dat ik me op glad ijs ga begeven, want voetbal is niet het meest besproken onderwerp op een gemiddelde ontwikkelafdeling. Daar gaat het eerder over gamen. In mijn zoektocht naar versterking voor mijn ontwikkelteams, kom ik echter steeds meer overeenkomsten tegen. In deze blog behandel ik alvast 3 overeenkomsten en in een volgende komen er nog een aantal.

  • Échte post is LEUKER!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Wie, zoals ik, met een blessure thuiszit merkt hoe verrassend, leuk en zinvol ouderwetse post kan zijn. Daar kan de digitale gemeente van leren.

  • De grootste stijger binnen #LSG17: Waddinxveen!

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het eerste telefoontje van de gemeente Waddinxveen over de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten herinner me nog als de dag van gisteren. Wat bleek? Carla was bang dat ik tijdens de competitie de gemeente Waddinxveen in de spotlight zou zetten, terwijl ze het (nog) niet zo goed deden… Mijn belofte moet ik verbreken, want ik zet Waddinxveen deze maand alsnog in de kijker; als grootste stijger binnen #LSG17!

  • Gemeenten niet goed in marketing?

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Gemeenten zijn niet goed in marketing lees ik in het boek “Van buiten naar binnen, klantcontact en interactie in het publieke domein”. Ondanks hun vaak grote team Communicatie en het feit dat de gemiddelde communicatieadviseur hoog is opgeleid en de mechanismen wel moet snappen. Gedurfde uitspraak! Want wanneer ben je (niet) goed in je marketingvak? En misschien nog wel een belangrijkere vraag, is er voldoende tijd om al je expertise te gebruiken?

  • Verleiden is een makkie

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Het enige dat je nodig hebt om klanten te verleiden naar het digitale kanaal is een online serviceaanbod dat ze willen gebruiken. Gewoon, omdat het altijd bereikbaar en gebruiksvriendelijk is.

  • Kies jij het dienstverleningskanaal of de burger?

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Gemeenten investeren enorm veel in dienstverleningskanalen. Het digitale loket heeft overal haar intrede gedaan. Maar hoe ver ga je daarin? Koop en implementeer je alles wat technisch mogelijk is? Moet je alle kanalen altijd open houden? En in hoeverre kun je klanten dwingen om de gemeente in haar keuzes te volgen?

  • #LSG17 maakt selfservice inzichtelijk

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Gemeenten weten te weinig hoe ze scoren met digitale dienstverlening. #LSG17 brengt daar verandering in en is dus onmisbaar voor iedere ambitieuze gemeentelijke professional die méér wil betekenen voor de burger.

  • Zekerheden dankzij dienstverleningsformules

    door: Sanne van der Zanden

    Sanne van der Zanden

    Gemeentelijk beleid, zoals ‘Digitaal, tenzij…’, is helder en geeft kaders aan burgers, bedrijven en ambtenaren. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Hengelo gaat een stap verder en werkte 5 dienstverleningsformules uit. Hierdoor ontstaat –naar eigen zeggen– pas echt duidelijkheid voor de interne én externe organisatie.

  • Doe mee met LSG!

    door: Tjerk Venrooy

    Er zijn al 25 gemeenten die meedoen aan de ‘Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten’ (#LSG17). Dat is ruim 30 procent van de gemeenten die iBurgerzaken gebruiken. Via deze weg roep ik nogmaals alle iBurgerzaken-gemeenten op om deel te nemen aan #LSG17.

  • Hoe goed ‘zoekt’ jouw website?

    door: Sanne van der Zanden

    Het is niet omdat Google waanzinnig populair is, dat bezoekers van je website massaal de zoekfunctie zouden gebruiken. Integendeel; nauwelijks 5 procent benut de zoekfunctie van een website. Toch komen er steeds meer interne zoekmachines. Dat is goed nieuws voor gebruikers én beheerders. Want je leert er veel van.

  • Zit jij nog veilig achter je laptop?

    door: Kevin Bakx

    Vrijwel alle applicaties die gemeenten in gebruik hebben maken gebruik van SSL certificaten met SHA1. Maar nu dit gekraakt is, is het nog maar de vraag of Makelaarsuite en alle gegevens beschermd genoeg zijn.

  • Reclameprikkels & jij. En ik

    door: Sanne van der Zanden

    Ben jij als vakidioot ook extra sceptisch als het gaat om ‘informatie’ van derden? Vaak herken ik dat direct als verpakte reclame. Maar wat is reclame? Over de hoeveelheid reclames die we per dag zien, is dan ook nogal wat discussie. De schattingen lopen uiteen van 247 tot ruim 3.000. Hoe val je op in deze massa? En hoe borg je dat ontvangers dan de gewenste actie ondernemen?

  • Is dit beleid of is hierover nagedacht?

    door: Sanne van der Zanden

    Gemeentelijk beleid is helder en geeft kaders. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Dat is toch voor iedereen prettig of niet? Een mooi voorbeeld vind ik de inzet van het beleid ‘digitaal tenzij’ door de gemeente Oss, met daardoor selfservicepercentages van meer dan 90 procent voor huwelijk en overlijden via iBurgerzaken. Pas als digitale dienstverlening niet mogelijk is, levert zij maatwerk.

  • Muur bouwen is niet de oplossing

    Politiek gezien leven we in een zeer interessante tijd. Westerse landen worstelen met het buitenlandbeleid en in Europa heerst verdeeldheid over de opvang van vluchtelingen. President Trump probeert grenzen te sluiten voor de ‘ongewenste indringers’ uit Islamitische landen en Mexico. Ondertussen staan de deuren van onze digitale toegangswegen soms wagenwijd open.