Partnerpagina PinkRoccade Local Government

- - - - -

Appje erbij? De vijf meestgemaakte fouten van gemeenten

door: Erleyne Brookman

weblogs, 6 augustus 2014

Apps om gemeenten en burgers te ondersteunen schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat lijkt handig, maar er zijn ook risico’s.

Erleyne Brookman

Gemeenten hebben straks veel meer verantwoordelijkheden en ook burgers krijgen meer en meer op hun bordje. Zelfredzaamheid en participatie zijn de nieuwe toverwoorden. ‘Maar hoe dan?’, is de grote vraag. Hoe houdt de burger het overzicht en hoe organiseert hij zijn zaakjes optimaal?

Met een app

Inmiddels zijn er al honderdduizenden ‘zelfredzaamheidsapps’ die claimen burgers een handje te helpen. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, publiceert KING binnenkort een meta-analyse. Gemeenten worden overspoeld door jonge, ondernemende bedrijfjes met leuke ideeën – ze bieden oplossingen voor mantelzorgers, hulpbehoevenden, zorgverleners en gemeenteambtenaren. Hoe innovatief ook, wat mij betreft is een waarschuwing hier op zijn plek.

De vijf meest gemaakte fouten bij het introduceren van een app op een rij:

  • Er is niet nagedacht over gegevensuitwisseling.
    De wereld bestaat niet uit eilandjes – ook niet als het gaat om zorg, werk en inkomen. Vul je je gegevens één keer in, dan verwacht je als burger dat de gemeente op de hoogte is. Dus is het zaak dat de gemeente zorgt dat die gegevens op de juiste plekken terecht komen. Dat blijkt lastig, aangezien de apps vaak niet communiceren met de Gemeentelijke BasisAdministratie. Dat is niet alleen inefficiënt, maar ook nog eens een gemiste kans (zie punt 2).
  • Kostbare gegevens gaan verloren.
    Een gemeente met 26 niet-communicerende apps mist de kans om zijn burgers optimaal van dienst te zijn. Er ontstaan namelijk talloze databases met gegevens van burgers. Uit de ene database blijkt dat burger X huishoudelijke zorg nodig heeft, uit een ander dat hij zijn huis wil verbouwen en een subsidieaanvraag doet. Wellicht kun je deze burger op alle vlakken tegelijk helpen – maar dat lukt niet als deze informatie niet ontsloten wordt. Jammer!
  • Veiligheid is niet gegarandeerd.
    Als het gaat om zorg, inkomen en werk is veiligheid en privacy een vereiste. Maar hoe garandeer je de veiligheid bij een op zich staande app, die beheerd wordt door het IT-bedrijfje dat je dit leuke idee aan de hand deed? Weet je überhaupt waar de server draait?
  • Continuïteit is niet gegarandeerd.
    Is de app over een jaar ook nog relevant? Wat gebeurt er als je leverancier ermee ophoudt? Hoe zit het met de updates? Een kortdurend succesje dat uitdooft als een nachtkaars past waarschijnlijk niet in de dienstverleningsstrategie die je als gemeente hebt.
  • Het beheer kost teveel tijd.
    Iedere database, hoe klein ook, moet beheerd worden. Door versnippering kost het beheer onevenredig veel tijd, en dus geld. Wees dus terughoudend bij het opbouwen van een nieuwe database in je app.

Let wel, ik ben absoluut niet anti-app. Niet voor niks bestaat PinkValley, waarin we bouwen aan de appstore voor de zorg en de overheid. Maar als je het doet, dan wel graag goed.

Erleyne Brookman is Sales Manager Samenlevingszaken bij PinkRoccade Local Government

tags: , ,

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.