Partnerpagina PinkRoccade Local Government

- - - - -

Bouwers en koplopers zetten kwartet in

artikelen, 8 februari 2018

Klantvriendelijk, efficiënt, tijdbesparend… het is de bekende trits. Maar nu echt! PinkRoccade Local Government Samenlevingszaken ontwikkelt samen met een aantal koplopers een applicatie voor inkomensaanvragen: iParticipatie. Deze applicatie moet dit aanvraagtraject zowel voor de aanvrager als voor de behandelaar een stuk simpeler maken. Én van deze tijd.

PinkRoccade

Beeld: Dreamstime

Een van de koplopers, en dus mee-ontwikkelaars van iParticipatie, is WerkSaam Westfriesland, thuisbasis Hoorn. Halil Basyurt is er teamleider Inkomen en aanvoerder van de projectgroep iParticipatie. “Wij zijn een fusieorganisatie van zeven Westfriese gemeenten en het WSW-bedrijf. Een belangrijke taak is het uitvoeren van de Participatiewet. Simpel gezegd: we regelen uitkeringen en begeleiden mensen naar werk. We doen dat in een cultuur die behoorlijk ondernemend is. We werken met targets en meten wat we doen. Zo stelden we ons in 2015 ten doel om 500 succesvolle bemiddelingen af te handelen: dat is bereikt. In 2016 en 2017 hebben we de targets op 650 gezet. Die ondernemende houding brengt met zich mee dat we altijd op zoek zijn naar verbetering. Vandaar dat we zo’n beetje als eerste onze vinger opstaken toen PinkRoccade Local Government aangaf iets nieuws te willen bouwen rond het proces van de inkomensaanvraag en daarbij de hulp van uitvoerende organisaties vroeg. Wat ons betreft kwam de vraag geen dag te vroeg. Wij, en een boel andere organisaties, werken nu met CiVision Samenlevingszaken, dat doet z’n werk maar is minder modern. Burgers kunnen al wel via DigiD een aanvraag doen, maar weet je wat daar bij ons mee gebeurt? We draaien het uit en tikken het over in ons eigen systeem waarna we pas een dossier op kunnen starten. Niet meer van deze tijd!”

Grenzeloos communiceren

Niet erg 2018, tijdrovend, foutgevoelig, traag en niet bepaald vriendelijk voor de burger die inmiddels op allerlei andere fronten gewend is aan snelle digitale dienstverlening. Met iParticipatie komt daar verandering in. iParticipatie bestaat uit een kwartet applicaties, iAanvraag, iVaststellen, iBeoordelen, iOverzicht, en volgt daarmee het volledige traject. Basyurt: “Een van onze wensen was een platform waarop aanvragers en behandelaars ‘grenzeloos’ met elkaar kunnen communiceren. Vanaf de eerste inkomensaanvraag tot en met het gericht kunnen verwerken van de aanvraag. Ik zie iParticipatie ook gewoon als één applicatie. Het begint aan de voorkant, bij de aanvraag: daar wil je meteen digitaal met elkaar kunnen praten. Aanvragers moeten bijvoorbeeld bepaalde documenten laten zien. Nu komen ze langs en nemen die mee. Vergeet je wat, dan moet het alsnog langsgebracht of opgestuurd worden. Met iParticipatie verloopt de communicatie en levering van bijlages digitaal. Natuurlijk betekent dat niet dat wij hier niemand meer zien; maar we kunnen wel sneller het traject van aanvragen en beoordelen doorlopen, waarna je een werkzoekende sneller en beter bij de juiste arbeidscoach of in een passend traject kunt plaatsen.”

Bijzondere samenwerking

Basyurt is zeer te spreken over de aanpak van Samenlevingszaken. “Zij zeggen: ‘wij bouwen het, maar jullie gebruiken het’. Dus kom op met je input. Samen met de andere koplopers, Werkplein Drentsche Aa, Stroomopwaarts MVS en Gemeente Leiden, heeft Samenlevingszaken cocreatiesessies georganiseerd waarin we wensen bespraken en keuzes hebben gemaakt. Hoe stel je bijvoorbeeld je vragenlijst op voor de eerste aanvraag? De mensen van Pink kijken daarnaast op de werkvloer hoe het in de praktijk werkt. Echt een bijzondere samenwerking.”

Naast koplopers zijn er ook kwartiermakers gemobiliseerd die feedback geven op de ontwikkelingen vanuit het werkveld. En er kijken applicatiebeheerders en adviseurs mee naar de architectuur van het systeem. Daarnaast organiseert Samenlevingszaken opleidingen zodat gebruikers met het systeem overweg kunnen, kennismakingssessies voor gemeenten en assistentie bij de implementatie.

Maar af is iParticipatie nog niet. De komende maanden wordt er gewerkt aan de aansluiting met DigiD. Alle gegevens zijn al ingevuld vanuit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. Basyurt: “Hier in Hoorn lanceren we in maart de eerste stap: de vragenlijst. En in de zomer het volledige traject van indienen en verwerken. Daarna volgen beheer, handhaving en het reintegratietraject. Ik vergelijk het met een auto: we beginnen met een standaarduitvoering en gaandeweg ‘pimpen’ we die tot een zeer volledig uitgevoerd model.”

Meer weten over iParticipatie? Kijk op de website: iparticipatie.pinkroccade.nl. Belangstelling om kwartiermaker te worden? Vul dan op de website het contactformulier in.

Het iParticipatie-kwartet

iParticipatie is opgebouwd uit vier verschillende apps: iAanvraag, iVaststellen, iBeoordelen en iOverzicht. Dit is de route die de gebruiker doorloopt:

Stap 1
iAanvraag helpt de burger en bespaart tijd. Alle belangrijke gegevens zijn al ingevuld. Denk hierbij aan persoons- en adresgegevens. Handig, want zo weet de burger meteen of hij of zij recht heeft op de betreffende inkomensvoorziening.

Stap 2
Met iVaststellen zie je in één oogopslag of de aanvraag compleet is. Zoveel mogelijk is al ingevuld op basis van vooraf verzamelde informatie.

Stap 3
Daarna volgt iBeoordelen. Deze app is een interactieve check voordat alle gegevens worden doorgestuurd naar de administratie. In deze fase kunnen de puntjes nog op de i worden gezet.

Stap 4
De laatste fase is iOverzicht. Deze app laat zien wat de behandelaar voor vervolgstappen moet zetten; hij verwerkt gericht de aanvragen die binnenkomen.


tags:

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.