partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

Cloud voor gemeenten: wel de mogelijkheden, niet de lasten

artikelen | 23 januari 2013

Gemeenten kunnen eigenlijk niet meer om de cloud heen. Applicaties en gegevens zijn in een cloud beter beveiligd dan in een gemiddeld gemeentehuis. Bovendien is de cloud handiger, goedkoper en energiezuiniger.

PinkRoccade-logo

“De cloud, (bijna) iedereen gebruikt hem privé: apps op de smartphone, een onlinefotoboek, Gmail en Dropbox. Superhandig, zo kun je altijd en overal bij je spullen, je kunt gemakkelijk bestanden uitwisselen en je hebt de extra veiligheid van een back-up bij crash of diefstal van je computer. Geen wonder dat ook gemeenten steeds vaker cloudoplossingen zoeken…” Aan het woord is Chris Holman, manager bij PinkRoccade Local Government.

“De overstap naar de cloud is voor gemeenten eigenlijk niet zo wereldschokkend. Natuurlijk moet men extra zorgvuldig – en liefst gefaseerd – te werk gaan bij het ‘in de cloud zetten’ van de gemeentelijke ICT. En natuurlijk moet er extra aandacht zijn voor veiligheid en betrouwbaarheid.”

Hoe veilig is de cloud? De eerste vragen die Holman van gemeenten krijgt, gaan altijd over de beveiliging van informatie in de cloud. “Het gaat immers om privacygevoelige informatie over burgers.” Holman onderscheidt verschillende aspecten aan informatiebeveiliging: “Om te beginnen kunnen gegevens verloren gaan. Een neerstortend vliegtuig of een brandbom op een clouddatacentrum verstoort de gang van zaken bij de gemeenten niet wezenlijk; daar zijn zulke datacentra op gebouwd. Bovendien worden in de cloud alle gegevens dubbel opgeslagen. De kosten van een dergelijk beveiligingsniveau zijn voor de meeste gemeenten te hoog. Applicaties en gegevens zijn in een cloud beter beveiligd dan in een gemiddeld gemeentehuis. Daarbij garandeert een cloudoplossing 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaarheid van informatie.”

Toegang

Volgens Holman geldt hetzelfde voor inbraak en ongeautoriseerde toegang tot informatie. “Het is nu eenmaal lastiger en kostbaarder om 400 gemeenten tegen inbraak te beveiligen dan twee datacentra. En cyberinbraak? De toegangsbeveiliging tot de applicaties verandert niet wezenlijk, gemeenten bepalen immers zelf wie bevoegd is om toegang te krijgen, met welke toegangscodes. De vertrouwelijke toegang tot informatie – ook via internet – kan in professionele datacentra met de beste en modernste technologie worden beveiligd.”
De zwakste plekken in de beveiliging van informatiesystemen liggen vaak bij de gebruiker. “Bij de medewerker die koffie gaat halen zonder zijn computer af te sluiten en bij de kwaadwillende persoon die op dat moment gewoon binnenloopt. Dat is nauwelijks te voorkomen; een gemeentehuis is nu eenmaal een publiek gebouw, anders dan een professioneel datacenter.”
Een laatste aspect is beveiligingsexpertise. Het is voor gemeenten nauwelijks mogelijk om eigen ICT-personeel up-to-date te houden; daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel. “Dat ligt bij ons anders. Dus eigenlijk wordt met de stappen richting cloud de informatiebeveiliging alleen maar beter.”

Betere dienstverlening

Holmans collega Mat Keijers, binnen PinkRoccade als business manager verantwoordelijk voor burgerzaken, benadrukt dat de dienstverlening van gemeenten aan burgers enorm kan verbeteren via cloudoplossingen. “De stand van de techniek maakt selfservice mogelijk. Dat kan een gemeente ook bieden op het gebied van burgerzaken.”
Keijers neemt trouwen als voorbeeld. “In de traditionele situatie moeten aanstaande huwelijkspartners drie keer naar de gemeente komen. De eerste keer om informatie te vragen over wat er geregeld moet worden. De tweede keer voor een intake; en dan uiteraard de ceremonie. Dat kost burgers en gemeente drie keer een half uur; dat kan efficiënter en beter. De meeste burgers willen liever samen op de bank – op een zelfgekozen moment – gegevens invullen, trouwlocaties kiezen en een afspraak plannen. Zo is iedereen tevreden: voor burgers is dit laagdrempeliger, voor de gemeente scheelt het 60 procent van de contacttijd. Voor een dergelijke oplossing is het noodzakelijk dat de gemeentelijke systemen dagelijks 24 uur bereikbaar zijn. Via een cloudoplossing is dat beter, veiliger en goedkoper te garanderen.”

Keijers voegt hieraan toe: “Daarbij kunnen we als leverancier dergelijke innovaties binnen burgerzaken alleen goed en veilig in de markt zetten als we deze vanuit een cloud aanbieden. We kunnen dan sneller innoveren en ook de veiligheid en beschikbaarheid bieden die onze klanten – en hún klanten – verlangen. De nieuwe regeringsverklaring is hiermee in lijn. Daarin staat dat in 2017 producten en diensten van de overheid waar mogelijk digitaal aangeboden moeten worden.”

Eindelijk het echte werk

25 gemeenten werken samen met PinkRoccade aan het creëren van burgerzakenoplossingen. “De regionale bijeenkomsten zijn erg plezierig, creatief en effectief”, vindt Keijers. “Gemeenteambtenaren melden dat zij – naarmate burgers meer zaken zelf regelen –eindelijk tijd vrij kunnen maken voor hun ‘echte’ werk: voor het te woord staan van burgers en het behandelen van de ingewikkelde vragen.”
Chris Holman: “Voor een gemeente die wil aansluiten bij de ontwikkelingen, zoals die nieuwe burgerzakenoplossingen, is het niet meer realistisch om het beheer van de ICT helemaal in eigen hand te willen houden. Cloudoplossingen zijn bovendien handiger, veiliger, goedkoper en energiezuiniger.”

tags: , , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.