partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

De burger is ‘always on’, de gemeente ‘always on content’

door: Sanne van der Zanden

weblogs | 26 september 2016

‘Een smartphone is geen luxe maar een manier om te overleven’, lees ik een blog van Arjet Borger die uitlegt waarom alle vluchtelingen mobieltjes lijken te hebben. Ze bewaren hun herinneringen, houden contact met achtergeblevenen en behouden hun menselijkheid door, in alle heftige veranderingen, de baas te blijven over hun content. Ook de burger is ‘always on’ en dat betekent voor hen de noodzaak om zich te concentreren op content.

Smartphones en tablets maken iedereen van jongs af aan ongebonden aan tijd en plaats om te spelen of informatie op te nemen. Dat onderstreept mijn betoog om content op de juiste plaats, op het juiste moment voor de juiste persoon te verzorgen. We moeten content aanbieden die –op dat moment – werkelijk interessant is voor de ontvanger.

Maar let op, de boodschap mag niet neigen naar reclame. Elke vorm van reclame vermijdt men immers (on)bewust in dit tijdperk met veel te veel prikkels en boodschappen die allemaal om aandacht vechten. Een reclame-alarm laten afgaan is dan ook funest! Het moet echt informatie zijn die de burger vrijwillig en actief op willen nemen. Uit de boodschap moet dan ook direct het voordeel voor de ontvanger spreken. De content die we aanbieden verdient dan ook liefde, tijd, aandacht en vakmanschap. Dat daar voldoende budget voor beschikbaar gemaakt dient te worden, moge duidelijk zijn. Gelukkig kun je de kosten beperken door marketingmiddelen creatief in te zetten.

Content afstemmen

Wat doe jij om de ‘always on’ burger daadwerkelijk het digitale kanaal van de gemeente te laten bewandelen? Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, verhoog je op natuurlijke wijze het percentage digitale dienstverlening.

Om een concreet voorbeeld – dat ik al eerder noemde, maar wel heel herkenbaar en begrijpelijk is – te herhalen: posters met de boodschap, doe digitale geboorteaangifte en heb meer tijd met je gezin, bij de verloskundige of in het ziekenhuis.

P.S. Deze informatie is gedeeltelijk gebaseerd op het boek True Story Telling, geloofwaardigheid als marketingtool van Paul Hillesum en Amber Franssen. Nieuwsgierig waarom ik dat zo specifiek benoem, terwijl ik het niet letterlijk citeer? Lees dan mijn vorige blog Kennis delen, zodat jij én ik kunnen groeien.

Sanne van der Zanden is Specialist Marketing & Communicatie, business unit Publiekszaken

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.