partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

Een durfgemeente kan cirkels, rechthoeken en pijlen tekenen

door: Sanne van der Zanden

weblogs | 28 juli 2014

Kunt u een cirkel, een rechthoek en wat pijlen tekenen? Dan bent u welkom bij Prototype This. Want om (gemeenten en de zorg) te innoveren hoeft u niet artistiek aangelegd te zijn of kennis te hebben van ontwerpsoftware. Voordat we daadwerkelijk overgaan tot het maken van prototypes zijn er immers belangrijke vragen te beantwoorden, waar heel andere eigenschappen voor nodig zijn.

Sanne van der Zanden

Kunt u een cirkel, een rechthoek en wat pijlen tekenen? Dan bent u welkom bij Prototype This. Want om (gemeenten en de zorg) te innoveren hoeft u niet artistiek aangelegd te zijn of kennis te hebben van ontwerpsoftware. Voordat we daadwerkelijk overgaan tot het maken van prototypes zijn er immers belangrijke vragen te beantwoorden, waar heel andere eigenschappen voor nodig zijn.

Zo staat er een afbeelding in het managementboek Van idee tot app van Carla White waaruit blijkt welke vaardigheden er allemaal komen kijken bij het ontwikkelen van apps. Het zijn er legio en ik weet zeker dat u minstens één van deze vaardigheden bezit!

Pitchen van vraagstukken in het publieke domein

Laten we vooruitkijken naar de dagplanning van Prototype This: allereerst zijn er probleemeigenaren, die hun uitdaging toelichten. Zo zal Patrick Nelen bijvoorbeeld zijn idee Uber voor leerlingenvervoer pitchen. Net als elke probleemeigenaar hoopt hij dat u deelneemt aan het team dat zijn beschreven vraagstuk in het publieke domein met een app gaat ‘oplossen’.

Lef, Durf, Doen!

Gedurende de dag werkt uw team toe naar een prototype: een mock-up van de app. Wellicht denkt u dat u direct aan de slag gaat met de schermen, maar het is van groot belang om eerst de uitdaging verder uit te werken. Brainstormen met uw hele team over de meest optimale inzet, vorm en het te behalen doel van de app is dan ook een belangrijke eerste stap.

Vergeet vooral in deze fase ook niet dat uiteindelijk de doelgroep het succes van de app bepaalt. Zíj gaan immers uw app gebruiken (of niet) en bepalen dus of er markt voor is [toegevoegde waarde]. Voor hún moet uw app handig in gebruik zijn [klanttevredenheid]. Zorg door de juiste informatie, het juiste design, logische functies en hoge mate van gebruiksvriendelijk dat uw app de gebruikelijke routines van mensen verandert!

Welke uitdaging lossen we op? Welke informatiebehoefte is er? Zijn er stappen te definiëren om tot de oplossing te komen? Welke functies zijn logisch en bruikbaar? Zijn er al ‘standaard afbeeldingen’ voor deze challenge? Zijn er best practices (vindbaar)? Wat is mijn doelgroep? Kan ik een persona uitwerken? Hoe ziet mijn favoriete app eruit?

Dan is het moment aangebroken om te ontwerpen. Om anderen te overtuigen moet uw team immers niet alleen een goed verhaal hebben, maar ook iets kunnen laten zien.

Eén ding is zeker, de ontwikkeling van een app is een creatief proces. Zelf heb ik de ervaring dat zo´n dag ontzettend veel energie geeft. Wilt u daar onderdeel van zijn, meld u dan direct aan!

Sanne van der Zanden is Specialist Marketing & Communicatie, business unit Publiekszaken & Bedrijfsvoering.

tags: , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.