partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

Gastvrijheid in sociaal domein

door: Jet van Eeghen

artikelen | 27 juni 2019

Binnen het gemeentelijke sociaal domein is het bereiken van inwoners die zorg, hulpverlening, activering of inburgering nodig hebben van het grootste belang. Juist voor kwetsbare doelgroepen. Gemeenten krijgen gelukkig steeds meer mogelijkheden zich gastvrij op te stellen.

Luxaflex

Beeld: Shutterstock

Wie ooit heeft meegemaakt werkloos thuis te zitten, of anderszins in financiële of sociale problemen te raken, weet dat de drempel om hulp te vragen heel hoog is. Helemaal als je toch al moeite hebt om mee te komen in de maatschappij. Dat is ook de ervaring van Marjolijn Dölle, algemeen directeur WerkSaam Westfriesland. Ze werkt sinds 1998 in het sociaal domein – onder meer via UWV – en weet hoe lastig het is om aan te kloppen bij een instantie. “Ik ben ervan overtuigd dat veruit de meeste mensen niet voor hun lol een uitkering aanvragen. Dus wie erom vraagt, doet dat uit noodzaak. Kwetsbare doelgroepen zien zich geplaatst voor een extra hoge barrière. Ze spreken de taal niet, of kunnen slecht lezen of hebben sociale problemen. In een ongastvrije omgeving, druk je iemand verder naar beneden. Terwijl je als gemeente je burgers juist zou willen empoweren door je dienstverlening toegankelijk te maken. Dat voorkomt dat mensen verder afglijden. Onprettig voor de persoon in kwestie, maar ook duur voor de gemeente. Zeker als het gaat om iemand die binnen het sociaal domein met meerdere velden te maken heeft. Een goede verbinding, overzicht voor de burger, én voor de gemeente leveren in alle opzichten een besparing op. Een multiprobleemgezin kost een gemeente algauw een ton op jaarbasis. Als je die kosten door een goede samenwerking kunt terugdringen, én de burger is er bij gebaat, dan is dat winst voor iedereen.”

Dölle maakt zich geen zorgen dat een royalere gastvrijheid ervoor zorgt dat ook ongenode gasten toegang krijgen tot dienstverlening waarop zij geen recht hebben. “Je kunt gastvrij en laagdrempelig zijn, en tegelijkertijd duidelijk. Door de juiste data te verzamelen en filters toe te passen, verwijs je mensen naar de mogelijkheden die bij hen passen. Vaak kan dat al heel eenvoudig in een beslisboom online.”

PinkRoccade Samenlevingszaken hield 20 juni een conferentie met als thema ‘Gastvrijheid in het Sociaal Domein’, over hoe je als gemeenten en uitvoeringsinstanties een brug kunt slaan naar burgers en belangenorganisaties. Een uitstekend initiatief vindt ook Dölle, en leveranciers als PinkRoccade zouden nog meer kunnen doen. “We hebben intelligente apps nodig, waarmee we data kunnen delen met ketenpartners. Alles binnen de randvoorwaarden van de AVG, natuurlijk. We helpen mensen het beste door blijvend verbinding te zoeken met aanpalende domeinen.” PinkRoccade is momenteel bezig met de ontwikkeling van zulke apps.

Koppelen

Het is een droom van Dölle om data van scholen over jongeren die binnenkort op de arbeidsmarkt komen te koppelen aan de arbeidsmarkt. “Leid jongeren naar realistische mogelijkheden en geef de arbeidsmarkt inzicht in het komende arbeidspotentieel. Ook uitkeringsgerechtigden kun je zo een betere dienstverlening bieden: vanuit hun opleiding en werkervaring richten zij zich vaak alleen op wat zij kennen. Zij moeten geprikkeld worden om breder te kijken. Geef daarbij suggesties: ‘Mensen die op deze functie solliciteerden, kwamen ook in aanmerking voor de volgende functies’… ‘Als u aan uw huidige profiel deze cursus toevoegt, komt u in aanmerking voor de volgende functies’… ‘Met uw ervaring als administratief medewerker, kunt u ook in aanmerking komen voor de functie van’… Er zijn talloze mogelijkheden te bedenken!”

Dölle kijkt graag naar de suggesties waarmee Bol.com en YouTube hun bezoekers op andere mogelijkheden wijzen. Misschien had de bezoeker hier zelf nog niet aan gedacht, maar helpt het hem wél verder. “Met zulke toepassingen wordt onze caseload verlicht en kunnen wij ons richten op mensen die extra ondersteuning nodig hebben.”

Help een handje mee!

Er zijn verschillende organisaties die zich inzetten voor het verlagen of wegnemen van drempels, ook binnen het sociaal domein. Ook zij dachten mee tijdens de conferentie:

Jobport levert software die kandidaten matcht met werk. Eigen regie is daarbij het uitgangspunt.
Stichting Leer Zelf Online zet zich in om kwetsbare groepen zelfredzamer te maken in de online wereld. Ze werken met Steffie: een toepassing die websites snel geschikt maakt voor mensen met weinig tot geen digitale vaardigheden
of laaggeletterdheid.
PinkRoccade Samenlevingszaken levert applicaties voor gemeenten die bijdragen aan de digitale wereld van nu en de toekomst. Zij streven naar gastvrijheid binnen het sociaal domein.
MijnBuurtje.nl onderzoekt hoe betere communicatie tussen inwoners en organisaties kan leiden tot meer initiatief en contact, om eenzaamheid, armoede, individualisering en vergrijzing het hoofd te bieden. Deze zaken leiden
tot een groeiende zorgvraag bij gemeenten.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.