Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres - 17 november

Selfservice biedt de klant gemak én de gemeente een efficiencyslag! Op weg naar 100% selfservice komt u als gemeentebestuurder of directeur flink wat uitdagingen tegen. Tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) gaan we met die uitdagingen aan de slag.

iBestuur en PinkRoccade Publiekszaken organiseren
Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres

• Vrijdag 17 november 2017, van 10.30 uur tot 16.30 uur.
• In congreslocatie Veerkracht bij Klarenbeek (nabij Apeldoorn).
• Voor gemeentebestuurders, management en directie. Deelname is kosteloos.

Meer informatie

- - - - -

Goed voorbeeld doet goed volgen

door: Sanne van der Zanden

weblogs, 3 maart 2015

Behoort uw gemeente ook tot de steeds groter wordende groep die ervoor zorgt dat men digitaal bij u kan aankloppen? Als u wilt dat uw inwoners, uw klanten hun zaken online regelen, moet u ze hierover informeren, ze hiertoe verleiden. Laat u inspireren door leuke/spannende/slimme voorbeelden van andere gemeenten. Ik zet er weer een paar voor u op een rij.

Sanne van der Zanden

Co-creatie zorglandschap

Gemeente Almelo biedt sinds kort haar burgers de mogelijkheid om online aangifte van een geboorte te doen. Zeker met het regioziekenhuis gaat dit om flinke aantallen. De gemeente heeft – zolang de natte handtekening nog wettelijk verplicht is – afspraken gemaakt met zorggroep Twente (ZGT Almelo). Hierdoor kunnen kersverse ouders uit de gehele regio hun geboorteaangiften online doen en bekrachtigen met een bezoek aan het geboorteloket in het ziekenhuis. Een mooi voorbeeld van excellente dienstverlening, want als inwoner van Hengelo wil je toch niet naar het gemeentehuis in Almelo om die handtekening te zetten?

Goed opgelost in Vianen

Mensen die de gemeente Vianen bellen voor een afspraak, worden in veel gevallen door de KCC-medewerker gevraagd hun aanvraag digitaal te doen. Op de homepage van de gemeente Vianen, alsook op de productpagina’s op de website, worden bezoekers uitgenodigd direct het bijbehorende e-formulier in te vullen en indien nodig een afspraak te maken.
Een opvallende banner toont de tekst: ‘Waarvoor wilt u een afspraak maken? Tip: u kunt dit ook direct online aanvragen. U hoeft daarvoor niet naar het gemeentehuis te komen.’ De tip wordt gevolgd door een product waarop de afspraak betrekking heeft. Bijvoorbeeld: ‘Geef nu online uw verhuizing door’.

Als er een schaap over de dam is

Eenmaal bekend met het kanaal en tevreden hierover, zal uw inwoner dit digitale kanaal opnieuw gebruiken (kanaalevaluatie). Als u het goed aanpakt zal men zelfs meer dan bereid zijn hier anderen over te informeren en daarmee meer schapen over de dam te helpen. Zeker als u zorgt dat men ‘de ondernomen actie’ gemakkelijk via social media kan delen valt hier een quick win te behalen.

Innoveren doe je samen

Werkt u bij een durfgemeente en heeft u het lef om uw voorbeelden rondom uw verleidingstactieken met mij te delen? Bent u een durfgemeente en stapt u binnenkort over naar digitale dienstverlening, bijvoorbeeld voor de Burgerlijke Stand? Zorg dan ook dat u tijdig nadenkt over verleiden, marketing en effectievere communicatie met de burger. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden. In mijn eerdere blogs heb ik er al een aantal de revue laten passeren. En ik zal het niet nalaten om op zoek te gaan naar meer voorbeelden en deze met u te delen in deze en mijn volgende blogs. Want waarom zouden we steeds het wiel opnieuw uitvinden?!

Sanne van der Zanden is Specialist Marketing & Communicatie business units Publiekszaken & Bedrijfsvoering

tags: ,

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.