Partnerpagina PinkRoccade Local Government

- - - - -

Helmond kiest voor innovatieve app iVerkiezing

artikelen, 9 mei 2018

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 gebruikte de gemeente Helmond de spiksplinternieuwe app iVerkiezing. De belangrijkste ervaringen: de nieuwe applicatie zorgt voor minder kans op fouten, tijdsbesparing voor de medewerkers en selfservice door de inwoners.

stembureau

Theo Daniels, Geert Maas en Inge Sauvé zijn respectievelijk applicatiebeheerder, informatiebeheerder en projectleider in Helmond. De Brabantse gemeente heeft eind vorig jaar de overstap gemaakt naar PinkRoccade Publiekszaken en is enthousiast gebruiker van iBurgerzaken: dé apps voor selfservice tussen gemeente, burgers en bedrijven. Alle drie zijn ze als kwartiermaker nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwste loot aan de iBurgerzaken-stam: iVerkiezing.

“Digitaal een vervangende stempas voor de Gemeenteraadsverkiezingen aanvragen? Welke gemeente wil dat nou niet voor haar inwoners?” Alleen dit al was voldoende reden voor Helmond om razend enthousiast te worden over iVerkiezing. Maar er is binnen verkiezingsland nog veel meer winst te behalen voor inwoners en medewerkers. “Met alleen toejuichen, gaan we er zeker niet komen. Dus brengen we graag onze kennis en expertise in en zijn we direct aangehaakt als kwartiermaker. Samen met de andere kwartiermakergemeenten droegen we ons steentje bij aan de ontwikkeling van een goed product voor heel Nederland.”

Doel van iVerkiezing is dat gemeenten verkiezingen een stuk efficiënter kunnen inregelen. “Als gemeente weten we heel goed wat we willen. Sterker nog, we denken ook nog heel goed te weten wat daar precies voor nodig is. Inmiddels hebben we ervaren dat het tot verrassende resultaten leidt om die laatste gedachte los te laten en bepaalde zaken over te laten aan andere deskundigen. Zo pakte PinkRoccade op de juiste momenten haar rol als expert in softwareontwikkeling.”

Op die manier werd de ontwikkeling van iVerkiezing een echte cocreatie. De kwartiermakers werden direct bij de ontwikkeling van het product betrokken. Tijdens de sessies met de kwartiermakers is allereerst gekeken naar de bestaande processen rondom verkiezingen. Vervolgens is nagedacht over het verbeteren van deze processen. Belangrijke uitgangspunten waren het voorkomen van handmatig werk door de ambtenaar en het bieden van optimale service aan burgers. Beide bleken mogelijk dankzij de intelligentie in iBurgerzaken en het bekende selfserviceconcept.

Gemak voor iedereen

Het resultaat is dat de app iVerkiezing precies gemaakt is zoals de kwartiermakers het graag wilden. Als voorbeeld noemt Inge Sauvé: “We hebben het indelen van de stemdistricten visueel gemaakt, zodat we geen advies meer hoeven in te winnen bij onze GEO-afdeling. Je ziet nu direct op de kaart hoeveel kiesgerechtigden er in een postcodegebied of stemdistrict zitten. En je klikt eenvoudig een postcodegebied van het ene naar het andere stemdistrict. Hierdoor is het toevoegen en wijzigen van stemdistricten kinderspel geworden. ‘Minpuntje’ is wel, dat het inkleuren (indelen) een beetje verslavend werkt. Leuk om te doen!”

Wat het grootste verschil is tussen iVerkiezing en de oude werkwijze? Sauvé vervolgt: “Dat is toch echt dat we onze inwoners van dienst kunnen zijn met de digitale aanvraag stempas. En dat de afhandeling daarvan voor de medewerkers eenvoudiger is geworden.” Burgers kunnen namelijk online een stempas, volmacht of kiezerspas aanvragen. Het systeem controleert daarbij al direct of de burger überhaupt kiesgerechtigd is. En als kers op de taart werkt het zoals alle selfserviceprocessen van iBurgerzaken: de ambtenaar opent het proces in zijn werkstroom, werkt het kiesregister bij en drukt de stempas af. En dat alles zonder ook maar iets over te hoeven kloppen.

Samen comfortabel de verkiezingen doorlopen

“Als niet-traditionele gebruiker waren we in bepaalde opzichten afhankelijker. Dit ongemak was echter inherent aan onze keuze van het kwartiermakerschap. Samen hebben we met iVerkiezing comfortabel de verkiezingen doorlopen!”
Voor de toekomst is er al het vertrouwen dat gemeenten bij de (door)ontwikkeling van iVerkiezing nog veel meer verschillen gaan ervaren. Dat komt door de meters die de afgelopen maanden zijn gemaakt. En niet te vergeten door het enthousiasme, de ambitie en het talent van Product Champ Dylan Kusters, die de leiding heeft over het bevorderen van de ontwikkeling van iVerkiezing.

Stiekem durven de Helmondse kwartiermakers nog verder in de toekomst te kijken. “Zou het niet geweldig zijn als we met iVerkiezing digitaal kunnen gaan stemmen? Daartoe moet uiteraard eerst de Kieswet aangepast worden. Maar onze ambitie om met intelligente, innovatieve en kwalitatieve processen verkiezingen mogelijk te maken voor inwoners, stembureaus en medewerkers binnen één applicatie… daar gaan we voor! Wij hopen dat PinkRoccade ons faciliteert om met iVerkiezing die ambitie waar te maken.”

Nieuwsgierig? Kom het praktijkverhaal horen en zien!

De nieuwe applicatie iVerkiezingen ontstond dankzij een samenwerking tussen PinkRoccade Publiekszaken en kwartiermakergemeenten Almelo, Ede, Hardenberg, Helmond, Ommen en Utrechtse Heuvelrug. Nieuwsgierig naar iVerkiezing? De kwartiermakers gaan het land in om hun praktijkverhaal te vertellen:

Dinsdag 24 april Weert
Woensdag 25 april Bergen op Zoom
Donderdag 26 april Smilde (Midden-Drenthe)
Dinsdag 15 mei Bemmel (Lingewaard)
Woensdag 16 mei Velsen
Dinsdag 22 mei Dalfsen
Maandag 28 mei Maassluis


- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.