partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

Kan een gemeente leren van social media?

door: Rudy Boonman

weblogs | 11 september 2014

Verbouwingen, verhuizingen, bijna alles wordt gedeeld via social media. De instanties, waaronder gemeenten, die dit soort informatie echter moet weten staan vaak achteraan in de rij. De beloning en het gemak die social media bieden zijn de belangrijkste redenen dat mensen eerder daar hun ‘wijziging’ verkondigen. Gemeenten kunnen leren van deze drijfveren, maar waar moeten zij dan op letten

PinkRoccade - Rudy Boonman

Mensen zien het updaten van social media blijkbaar als makkelijk. In ieder geval makkelijker dan de gemeente op de hoogte brengen van hun nieuws. Lokale overheden geven namelijk ieder jaar miljoenen uit om informatie over verbouwingen waar geen vergunning voor nodig was te achterhalen. Veel burgers weten namelijk niet dat ze deze informatie ook moeten doorgeven ten behoeve van de OZB-aanslagen.

Beloning en gemak

Vanuit hier kunnen we de parallel trekken met de werkwijze van social media en daar kunnen gemeenten van leren. Dat mensen namelijk eerder informatie delen via social media komt enerzijds doordat mensen er plezier aan beleven om verbonden te zijn met vrienden op social media en door ‘likes’ te ontvangen (= beloning) van deze mensen. Anderzijds zijn social media laagdrempelig: een statusupdate is eenvoudig en snel geplaatst (= gemak).

Experimenteer met beloningen

Burgers moeten gestimuleerd worden om hun statusupdates zoals nieuwbouw, aanbouw en verbouwingen (moeiteloos) te melden bij de gemeente. Bij social media zijn de stimulansen dus beloning en gemak. Software en het platform zijn in deze belangrijk, maar slechts ‘enablers’. Een goede landingspagina waar burgers zaken kunnen doorgeven is wel een eerste stap (=gemak). Een tweede stap zou zijn om te experimenteren met beloningen. Zoals gezegd kost het veel geld om achteraf data over bijvoorbeeld verbouwingen te achterhalen. Pak een deel van dit budget en zet deze in om de burger te belonen met bijvoorbeeld korting op belasting of een keer gratis storten bij het gemeentelijk afvaldepot. Dit is een eenvoudige manier voor vooruitstrevende gemeenten om te kijken of in deze hoek besparingen te behalen zijn. In deze tijd van meer met minder doen een goede drijfveer om het experiment aan te gaan.

Rudy Boonman is Business Analyst iObjecten bij PinkRoccade Local Goverment.

tags: , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.