
zoeken binnen de website
Partnerpagina PinkRoccade Local Government
Lean: 3 vragen om toegevoegde waarde te herkennen
door: Sanne van der Zanden
weblogs | 8 maart 2018
Lean heeft als belangrijk uitgangspunt dat de handelingen die worden uitgevoerd allemaal toegevoegde waarde hebben. Deze toegevoegde waarde kan herkend worden door 3 vragen te stellen. Zo worden de verspillingen benoemd die van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat van een onderneming. Deze zijn te zien ‘op de werkvloer’ en in het proces, ze zijn tastbaar en meetbaar. Ik daag je uit om daar nu zelf mee aan de slag te gaan, voordat #LSG18 van start gaat…

#1: Wil de klant betalen voor deze processtap of handeling?
De vraag “Op welke manier wordt er zoveel mogelijk waarde voor de klant gecreëerd?” wordt binnen lean vertaalt naar “Wat vindt je klant nu echt belangrijk en waar wil hij echt voor betalen?”. Daarbij slaat ‘betalen’ niet alleen op geld. Het kan ook gaan om tijd of andere middelen! En gaat het om zowel interne als externe klanten. In het geval van iBurgerzaken gaat het dus om burgers en bedrijven én ambtenaren. Klachten of opmerkingen van deze gebruikers geven daarbij een goed beeld van wat men belangrijk vindt.
Lees verder op de website van PinkRoccade Publiekszaken