Partnerpagina PinkRoccade Local Government

- - - - -

Lean: 3 vragen om toegevoegde waarde te herkennen

door: Sanne van der Zanden

weblogs, 8 maart 2018

Lean heeft als belangrijk uitgangspunt dat de handelingen die worden uitgevoerd allemaal toegevoegde waarde hebben. Deze toegevoegde waarde kan herkend worden door 3 vragen te stellen. Zo worden de verspillingen benoemd die van invloed zijn op het uiteindelijke resultaat van een onderneming. Deze zijn te zien ‘op de werkvloer’ en in het proces, ze zijn tastbaar en meetbaar. Ik daag je uit om daar nu zelf mee aan de slag te gaan, voordat #LSG18 van start gaat…

Sanne van der Zanden

#1: Wil de klant betalen voor deze processtap of handeling?

De vraag “Op welke manier wordt er zoveel mogelijk waarde voor de klant gecreëerd?” wordt binnen lean vertaalt naar “Wat vindt je klant nu echt belangrijk en waar wil hij echt voor betalen?”. Daarbij slaat ‘betalen’ niet alleen op geld. Het kan ook gaan om tijd of andere middelen! En gaat het om zowel interne als externe klanten. In het geval van iBurgerzaken gaat het dus om burgers en bedrijven én ambtenaren. Klachten of opmerkingen van deze gebruikers geven daarbij een goed beeld van wat men belangrijk vindt.

Lees verder op de website van PinkRoccade Publiekszaken

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.