Partnerpagina PinkRoccade Local Government

- - - - -

Overheid, durf te dromen!

artikelen, 5 november 2018

Sluit je ogen en droom waar het naartoe gaat met de dienstverlening van de (lokale) overheid… Hoe je het ook wendt of keert, innovatie en technologie zijn daarbij ontzettend belangrijk. Ze vormen misschien wel de motor van onze economie! En dat biedt enorme kansen. Toch blijven we veelal steken in de waan van de dag. Hoe kun je als organisatie het reactievermogen hebben om tijdig op nieuwe ontwikkelingen in te springen?

Durf te dromen!

Het is tijd om ‘het kantoor’ en de dienstverleningsprocessen onder de loep te nemen met je toekomstbril op. Want Uber is het grootste taxibedrijf ter wereld, maar heeft geen taxi’s. En Airbnb is de grootste hotelketen ter wereld, zonder hotelkamers… Waarom niet ook op die manier dromen over gemeentelijk dienstverlening van de toekomst? En realiseer je bij dat dromen dat de hele wereld steeds klantvriendelijker, sneller én digitaler wordt. Stel daarom je doelen altijd op het hoogste niveau. En baseer je altijd op de wensen van inwoners en ondernemers.

Door de juiste partijen samen te brengen ontstaat vervolgens de toegevoegde waarde waarover je droomt. “Goed geregisseerde cocreatie is dé manier om je dromen op het gebied van (gemeentelijke) dienstverlening aan te vliegen”, beaamt Mat Keijers, productmanager bij PinkRoccade Publiekszaken. “Door de pragmatische kennis van gemeenten te bundelen met onze ICT-kennis ontstaan moderne, efficiënte oplossingen.”

Zo ontstond recent iVerkiezing in samenwerking met zes kwartiermakersgemeenten. Zij dachten mee over de toegevoegde waarde van deze applicatie; voor de inwoners en voor de medewerkers van alle gemeenten in Nederland. Zo was Peter Tollenaar, Beheerder Basisregistraties bij gemeente Ede, al jaren op zoek naar een andere manier om stemdistricten in te kunnen delen. Hij stond dan ook te springen om namens een grote gemeente mee te werken aan de ontwikkeling van iVerkiezing. “Je kunt als kwartiermaker namelijk zelf sturen als je een goed idee of een wens hebt. En het mooie is dat die dan vaak snel gerealiseerd worden!” Binnen één jaar gebruiken ruim zeventig gemeenten iVerkiezing en is ‘eenmalige ontwikkeling – meervoudig gebruik’ in de praktijk toegepast.

Dit is slechts één voorbeeld van innovatie en cocreatie. “Zo kennen we nog veertien andere voorbeelden die een hoge toegevoegde waarde hebben voor de burger of de medewerkers van de gemeente.” Bijvoorbeeld binnen zeven minuten een eerste inschrijving inclusief uitgifte BSN (op locatie van de universiteit). Of samen de ‘Groene verhuizing’ bedenken met risicoprofielen waardoor 80 procent van de verhuizingen volledig automatisch plaatsvinden zonder tussenkomst van de ambtenaar.

Magneetbord

Wat maakt het lastig voor gemeenten die niet direct betrokken zijn bij deze ontwikkelingen? Ten eerste moet je weet hebben van het bestaan van elke nieuwe app en vervolgens de toegevoegde waarde kunnen beoordelen. En ten slotte moet je de functionaliteit (tijdig) implementeren. En dat is nog weleens een uitdaging zo blijkt in de praktijk.

“Exact de reden dat we een magneetbord met daarop het ‘Meerjarenplan Burgerzaken’ hebben ontwikkeld”, aldus Sanne van der Zanden, Customer Care manager bij PinkRoccade Publiekszaken. Op dit overzicht staan naast de bestaande iBurgerzaken apps ook de toekomstige innovaties en dienstverleningsmogelijkheden.

Het grote voordeel voor de gemeente? “Allereerst dat we direct de samenhang zien tussen de verschillende iBurgerzaken apps. En daarnaast dat we één totaalbeeld hebben van de komende innovaties. Daardoor kunnen we makkelijk bespreken en zichtbaar maken wat wij op welk moment in de tijd willen implementeren”, aldus Jos Hopmans, teammanager Publiekszaken bij gemeente Bergen op Zoom. “Doordat het bord hier hangt kunnen we continu bijsturen.”

“Dit soort best practices kijken we af bij onze 403 zusterbedrijven die allemaal innoveren volgens dezelfde principes. Dagelijks ontstaan best practices en deze delen we direct met elkaar. Dat is echt uniek”, vertelt Tjerk Venrooy, directeur bij PinkRoccade Publiekszaken.

Best Practices is een term die steeds vaker gebruikt wordt binnen organisaties. Andere benamingen zijn lessons learned, richtlijnen, een goed voorbeeld, of beste praktijken. Het beschrijft een manier van werken (uitvoeren processen, implementatie van een project) waarbij is bewezen dat de uitgevoerde stappen de meest efficiënte en effectieve manier zijn om het gewenste eindresultaat of doelstellingen te realiseren.

“De bestaande best practices vertalen naar de specifieke situatie van onze eigen organisatie is vrij eenvoudig doordat we zoveel op elkaar lijken. Zo hebben wij acht best practices op iBurgerzaken weten toe te passen en hebben we zelf ook drie best practices aan anderen overgebracht. Het meest concrete voorbeeld daarvan is uiteraard onze selfservice-aanpak. Daarmee hebben we het gemiddelde percentage digitale dienstverlening in zeven maanden zien stijgen van 16 procent naar 56 procent.”

tags:

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.