Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres - 17 november

Selfservice biedt de klant gemak én de gemeente een efficiencyslag! Op weg naar 100% selfservice komt u als gemeentebestuurder of directeur flink wat uitdagingen tegen. Tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) gaan we met die uitdagingen aan de slag.

iBestuur en PinkRoccade Publiekszaken organiseren
Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres

• Vrijdag 17 november 2017, van 10.30 uur tot 16.30 uur.
• In congreslocatie Veerkracht bij Klarenbeek (nabij Apeldoorn).
• Voor gemeentebestuurders, management en directie. Deelname is kosteloos.

Meer informatie

- - - - -

Versterk de toekomst van Burgerzaken

door: Jurriaan Piek

weblogs, 12 oktober 2016

De afdeling Burgerzaken is aan verandering onderhevig. De opkomst van digitale dienstverlening is onvermijdelijk. Het beleggen van bepaalde taken bij andere instanties is wellicht logisch of noodzakelijk. Een aantal specifieke zaken zou ik echter willen bestempelen tot het UNESCO Burgerzaken erfgoed. En daarnaast zou ik willen oproepen om werk naar de afdeling Burgerzaken toe te halen. Om zo meer te kunnen betekenen voor de burger.

Op 1 oktober 1986 werd de geldigheid van het rijbewijs van 5 naar 10 jaar verlengd. Hierdoor heeft de gemeente te maken met de zogenaamde rijbewijscyclus, zoals zichtbaar is in het overzicht dat de RDW heeft gemaakt.

Ook de geldigheid van paspoorten en identiteitskaarten is inmiddels verlengd van vijf naar tien jaar, door de wijziging van de Paspoortwet, waarmee het paspoort haar eigen ‘identiteitsbewijzencyclus’ krijgt. Beide cycli hebben uiteraard hun impact op de wisselende werkdruk én op de lege-inkomsten van de gemeente.

Alles draait om identiteit!

In de nabije toekomst speelt er natuurlijk nog veel meer. Zo heeft de RDW recent een pilot aangekondigd op het gebied van het aanvragen van rijbewijzen waarbij een rijbewijs online besteld kan worden. Er zijn plannen om het op termijn mogelijk te maken dat iedereen zijn rijbewijs in zijn smartphone heeft staan.

‘Digitale dienstverlening van de overheid moet uitmuntend zijn, ónze oplossingen moeten het beste voorbeeld geven.’

Realiseren we ons met z’n allen wel dat het rijbewijs in Nederland ook een identiteitsbewijs is? En dat er regelmatig berichten in de media te vinden zijn met betrekking tot identiteitsfraude? Het vaststellen van een identiteit is een vak apart. Waarom zou je dat weghalen bij Burgerzaken, bij de echte professionals van het vak?

Haal het werk naar je toe!

Heeft de incidentele en structurele afname van de legesopbrengsten én het weghalen van taken bij de gemeente ook invloed op de formatiebehoefte bij de afdeling Burgerzaken?, is de vraag die ik mij stel met bovenstaande in gedachte.

Identiteit en leefomgeving, online en in de echte wereld, vragen de komende jaren om nieuwe dienstverlening. Ik zou willen oproepen om dit werk naar de afdeling Burgerzaken toe te halen. Zo kan deze afdeling, al jaren het eerste aanspreekpunt voor de burger, haar waarde behouden voor de burgers nu én in de toekomst. Laat het me weten als jij hier met ons over na wilt denken!

Jurriaan Piek, Directeur Publiekszaken


tags: ,

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.