partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina PinkRoccade Local Government

PinkRoccade-logo

Vijf jaar iBurgerzaken: innovatie, samenwerking en vertrouwen

artikelen | 20 mei 2019

De allereerste digitale aanvraag ooit was voor het partnerschap van Bart en Yvonne, op 24 juni 2014. Dit markeert de livegang van iBurgerzaken bij gemeente Waalwijk, nu bijna vijf jaar geleden. Mogelijk gemaakt door innovatiekracht, samenwerking en vertrouwen.

PinkRoccade - Waalwijk

Op 24 juni 2014 vierden medewerkers van gemeente Waalwijk en PinkRoccade Publiekszaken de allereerste digitale aangifte ooit.

Petje af voor de medewerkers van gemeente Waalwijk, de kwartiermakers en de medewerkers van PinkRoccade Publiekszaken. Waar de landelijke BRP er niet in slaagde een centrale voorziening neer te zetten, zijn zij er met z’n allen in geslaagd met iBurgerzaken een mooie oplossing te bieden voor de vernieuwing van de dienstverlening voor burgerzaken.
iBurgerzaken is in 2014 door de gemeente Waalwijk geïntroduceerd om de dienstverlening in lijn te brengen met de verwachtingen van haar inwoners. Eric de Laat, directeur bedrijfsvoering en dienstverlening, zei destijds: “Inwoners zijn gewend om digitaal zaken te doen. Vanuit huis en niet aan een loket. Samen met PinkRoccade Publiekszaken en 25 gemeenten hebben we dit selfserviceconcept opgezet en geïmplementeerd. We hebben er veel energie ingestoken en daarmee leggen we de basis voor een verdere verbreding van onze dienstverlening.”

En dat het inderdaad een goede basis was, weten we vandaag de dag héél zeker! De bewijslast is geleverd. Inmiddels is PinkRoccade die belofte nagekomen. In vijf jaar tijd is een innovatieve oplossing neergezet gebaseerd op selfservice voor en door burgers en bedrijven, die procesoptimalisatie voor de medewerkers mogelijk maakt.

Terug en vooruit

Mat Keijers, productmanager iBurgerzaken, kijkt terug: “We hebben samen veel bereikt. Daarbij waren drie waarden belangrijk: innoveren, samenwerken en vertrouwen in elkaar. Wat door en voor onze klanten is gerealiseerd, overtreft mijn verwachtingen én we staan pas aan het begin van nog veel meer mooie innovaties die we samen met onze klanten gaan waarmaken. Met gepaste trots kijk ik naar de hoge selfservicepercentages voor en door burgers. De regionale samenwerking binnen de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17) heeft daaraan zeker bijgedragen. De burgers waarderen het, want ze geven een ruime 8 zoals te zien in het NVVB-dashboard (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken). En dat medewerkers veel informatie via het digitale kanaal ontvangen leidt tot een werkdrukvermindering. Net als het opnieuw inrichten van de processen. Dat vertrouwen werd gewonnen binnen #LSG18. En de komende jaren gaan gemeenten nog meer profiteren van verbeteringen in de applicatie en inrichtingen van de eigen werkwijze. De laatste twee jaar hebben we 22 nieuwe klanten mogen verwelkomen. Ook dat zien we als mooie waardering voor het lef dat we samen hebben getoond om een compleet nieuw modern product te ontwikkelen. De teller staat nu op 150 klanten (zonder herindelingen zou dat zelfs 172 zijn). En daar durfden we vijf jaar geleden alleen maar van te dromen.”

Keijers kijkt ook verder vooruit. “Hoe zien wij de toekomst van de gemeentelijke dienstverlening? Die geven we PinkRoccade Local Government-breed vorm, met focus op de verschillende domeinen. En daarbij betrekken we verschillende vooruitstrevende gemeenten alsook andere innovatieve partners en belangenverenigingen. We zijn blij met het initiatief Common Ground, zodat er een overheidsbreed innovatieplatform en dito basisarchitectuur komen waar we onze oplossing op aan kunnen sluiten.”

In dit toekomstbeeld neemt de smartphone een belangrijke plaats in als het gaat over het burgerportaal, regie op eigen gegevens en de identificatie van de burger. Dit moet verdergaan dan MijnOverheid.nl en is plaats- en tijdonafhankelijk. De focus ligt op selfservice voor en door de burger, en bedieningsgemak en procesoptimalisatie voor de medewerkers. Keijers: “Tegelijkertijd hebben we te maken met de realiteit dat (Europese) wetgeving en landelijke overheidsontwikkelingen zoals Common Ground het tempo bepalen. Partnership met vooruitstrevende gemeenten en leveranciers zijn daarom randvoorwaarden om ver(der) te komen. Innovaties en het waarmaken van onze dromen vragen veel van medewerkers van PinkRoccade en van de medewerkers van de gemeenten. Elke betrokken organisatie moet er 100 procent achter staan en de medewerkers met lef ondersteunen en aanmoedigen. Ook hier wordt samenwerking de gezamenlijke succesfactor.”

De ontwikkeling van iBurgerzaken gaat verder met onder meer:

• iBrondocumenten
• iDocumentcreatie
• iManagementdashboard
• iVerblijf & Adres, nieuwe risicoprofielen
• iVerblijfsobject
• Koppeling met HBA

Cijfers PinkRoccade Selfservicepercentages iBurgerzaken 2018

Vijf jaar iBurgerzaken, dat moet gevierd worden!

Het vijfjarig bestaan van iBurgerzaken viert PinkRoccade uiteraard graag met de klanten en medewerkers. Noteer 22 november 2019 alvast in de agenda. Dat wordt de grote klantendag! Op deze dag gaan we ervaringen delen met elkaar en samen de innovaties voor de volgende vijf jaar oppakken.

tags:

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.