Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres - 17 november

Selfservice biedt de klant gemak én de gemeente een efficiencyslag! Op weg naar 100% selfservice komt u als gemeentebestuurder of directeur flink wat uitdagingen tegen. Tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) gaan we met die uitdagingen aan de slag.

iBestuur en PinkRoccade Publiekszaken organiseren
Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres

• Vrijdag 17 november 2017, van 10.30 uur tot 16.30 uur.
• In congreslocatie Veerkracht bij Klarenbeek (nabij Apeldoorn).
• Voor gemeentebestuurders, management en directie. Deelname is kosteloos.

Meer informatie

- - - - -

Waar een wil is… digitale dienstverlening

door: Sanne van der Zanden

weblogs, 8 januari 2015

Een dikke week kerst-, nieuwjaars- en ADV-vrij is lekker voor de ambtenaar, maar lastig voor de nieuwe ouder die wil voldoen aan de wet die voorschrijft dat een geboorte binnen drie werkdagen moet worden aangegeven. Laat vrije dagen en vrije keuze samengaan in digitale dienstverlening.

Sanne van der Zanden

Stel nou dat mijn kind werd geboren op 23 december jl. en dat ik er de 24e echt niet bij stil heb gestaan om (mijn partner) naar het gemeentehuis te (laten) gaan? Uiteraard heeft de wetgever daar rekening mee gehouden, want als de derde dag een zaterdag, zondag of een erkende feestdag is, dan mag de aangifte nog op de eerste werkdag erna. Dat zou dus betekenen dat ik aangifte diende te doen op maandag 29 december. Maar ook dan was de gemeente toch nog gesloten? Ah kijk, voor aangifte van geboorte en overlijden is de afdeling Burgerplein / Publiekszaken dagelijks geopend. Van tien tot elf uur, hoe klantvriendelijk!

Digitale dienstverlening dé oplossing

Niet dat ik de ambtenaren hun vrije dagen niet gun. In tegendeel. Als het aan mij ligt zijn de balies nog vaker leeg en neemt digitale dienstverlening een vlucht. Doe ik die aangifte gewoon vanuit mijn kraambed en weet ik zeker dat de naam van mijn kindje klopt.

Gelukkig is het een feit dat digitaal zaken regelen met een durfgemeente ook steeds vaker kan. Maar dat het mogelijk is wil nog niet zeggen dat er veel gebruik van wordt gemaakt. We zullen de burgers moeten verleiden om gebruik te maken van het digitale kanaal, immers verwachten ze het wellicht van de gemeente niet… [Zie ook de “blog Digitaal zaken doen? Tijd voor een imago boost van ervaringsdeskundige Eric de Laat, Directeur bedrijfsvoering en dienstverlening bij gemeente Waalwijk.]

Bij een geboorte aangifte zijn de verloskundigen en het personeel van het ziekenhuis/geboortehuis natuurlijk de uitgelezen personen om deze mogelijkheid onder de aandacht te brengen. Het hebben van een of meerdere tablets op de kraamafdeling in het ziekenhuis zou het natuurlijk helemaal af maken.

Innoveren doe je samen

Bent u (werkzaam bij) een durfgemeente en stapt u binnenkort over naar digitale dienstverlening voor de Burgerlijke Stand? Zorg dan ook dat u tijdig nadenkt over verleiden, marketing en effectievere communicatie met de burger. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden. In mijn eerdere blogs heb ik er al een aantal de revue laten passeren en ik zal het niet nalaten om op zoek te gaan naar meer voorbeelden. Want waarom zouden we steeds het wiel uitvinden?

Sanne van der Zanden is Specialist Marketing & Communicatie, business unit Publiekszaken & Bedrijfsvoering.

tags: , ,

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.