Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres - 17 november

Selfservice biedt de klant gemak én de gemeente een efficiencyslag! Op weg naar 100% selfservice komt u als gemeentebestuurder of directeur flink wat uitdagingen tegen. Tijdens het Grote Publiekszaken Selfservice Congres (#GPSC17) gaan we met die uitdagingen aan de slag.

iBestuur en PinkRoccade Publiekszaken organiseren
Het Grote Publiekszaken Selfservice Congres

• Vrijdag 17 november 2017, van 10.30 uur tot 16.30 uur.
• In congreslocatie Veerkracht bij Klarenbeek (nabij Apeldoorn).
• Voor gemeentebestuurders, management en directie. Deelname is kosteloos.

Meer informatie

- - - - -

Waar gaat het mis bij de basisregistraties van vastgoed?

door: Michaël Geerlings

weblogs, 3 juni 2014

De basis van alle goede beleidskeuzes is een sluitende en kwalitatief goede administratie, die beheersbaar en betrouwbaar is. Het klink logisch, maar op het gebied van basisregistraties van vastgoed zien we het in de dagelijkse praktijk wel eens misgaan. Met alle negatieve gevolgen van dien. Maar waar moet een goede administratie dan aan voldoen? Wat zijn de randvoorwaarden? En waar gaat het mis?

Michaël Geerlings-PinkRoccade

Om de laatste vraag direct te beantwoorden zien we dat beleidsmedewerkers een eigen actuele administratie onderhouden, of administratieve gegevens van andere afdelingen dan de uitvoerorganisatie betrekken. Hierdoor komt het voor dat beleid en uitvoering niet in elkaar grijpen. Bijvoorbeeld: bezuinigingen die door beleidsmedewerkers worden ingeboekt, maar die al zijn uitgevoerd. Omdat de data tussen de twee afdelingen niet overeenkomt, is dit niet bekend. De maatregel wordt wel (weer) ingeboekt waardoor er een dubbele bezuiniging plaatsvindt. Deze moet dan worden teruggedraaid. Dit is één van de pijnpunten die we vaker voorbij zien komen.

*Ingrediënten voor een goede administratie
*

Om dit probleem op te lossen is het nodig om in ieder geval alle basisadministraties op orde te hebben. Denk aan de GBA, Vastgoed en BAG,. Dit zorgt voor een gelijk speelveld. De volgende stap te zetten stap is het maken van een goede koppeling met de landelijke administraties, waardoor gegevens overeenkomen. Wat daarnaast belangrijk is, is om een actief terugmeldingsbeleid te implementeren waardoor de actualiteit is gewaarborgd. Op deze manier bouw je in dat als er contact is met de maatschappij, er wordt gekeken dat de administratieve werkelijkheid ook in overeenstemming is met de fysieke waarheid.

Wie moet ik betrekken binnen een gemeente?

Binnen de gemeente vertrouwen vooral de beleidsafdelingen (Maatschappelijke Ontwikkeling) op de administratieve gegevens. Aan de andere kant wordt gekeken naar de afdelingen GEO, Vastgoed, Basisregistraties, Burgerzaken en WOZ. Als laatste is een juiste uitwisseling van de individuele bestanden belangrijk. De gemeentelijke informatiemanagement-afdeling heeft hier een faciliterende rol.

Onnodig duur repareerwerk


Er zijn dus de nodige risico’s verbonden aan een niet-effectieve en efficiënte uitvoering van de administratie van vastgoed. Als beleidsafdelingen zelfstandig informatie verzamelen, is er een verschil in uitgangspunt. Dit leidt tot een verschil in uitgangssituatie, als het vastgestelde beleid wordt uitgevoerd. Dit heeft tot gevolg dat duur repareerwerk nodig is. Eventuele bezuinigingen of aannames in dienstverlening worden dan niet uitgevoerd, terwijl dit eigenlijk onnodig is als de administratie in beginsel goed is georganiseerd.

Michaël Geerlings is Directeur Ruimte en Omgeving bij PinkRoccade Local Government

reacties: 3

tags: ,

- - - - -

  1. Geert Wester (gem. deventer) #

    5 juni 2014, 13:06

    Michaël,

    Wat is de Basisregistratie Vastgoed?
    En gaat het over de relatie van de administratieve werkelijkheid en de fysieke waarheid of van de administratie en de fysieke werkelijkheid?
    En hoeveel beelden/interpretaties/benaderingen zijn er te maken van vastgoed voor evenzoveel beleidsvelden?
    Ter illustratie: toen de Basis GebouwenRegistratie (BGR) werd ontwikkeld waren er 25 wettelijke definities van de term ‘gebouw’ bekend. De BGR besloot daarop zijn kernobject te benoemen als ‘pand’, en met de 26e definitie. Zie de Wet BAG waarin dit is opgegaan.

    - - - - -

  2. Michaël Geerlings (PinkRoccade Local Government) #

    18 juni 2014, 12:55

    Beste Geert,

    Dank voor je reactie. Ik deel met je dat er interpretatieverschillen in definities binnen de Basisregistraties kunnen zijn. Waar mijn blog zich voornamelijk op richt is de aansluiting van de beleidsafdelingen op de uitvoering en in het bijzonder op de gegevens die bij deze uitvoerings- en registratieonderdelen al aanwezig zijn.

    Ik maak graag een afspraak met je om mijn visie hierop verder door te spreken.

    Michaël Geerlings

    - - - - -

  3. Geert Wester (gem Dvt) #

    19 juni 2014, 14:51

    Je bent welkom, Carlo Burgmans heeft mijn contactgegevens.

    - - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.