Partnerpagina PinkRoccade Local Government

- - - - -

Worden dromen werkelijkheid?

door: Mat Keijers

weblogs, 28 september 2018

Met behulp van het Meerjarenplan Burgerzaken kijken we samen met iedere gemeente naar de komende drie jaar. We dagen de deelnemers uit om hun ogen te sluiten en te dromen waar het naartoe gaat met burgerzaken, de dienstverlening, de gemeenten, de techniek en burgerwensen.

Mat Keijers PinkRoccade

Met behulp van het Meerjarenplan Burgerzaken kijken we bij PinkRoccade Publiekszaken samen met iedere gemeente naar de komende drie jaar. Dit doen we aan de hand van een magneetbord. Staand voor dit bord praten we over welke producten en diensten nodig zijn om de dienstverlening nog beter en sneller uit te voeren. Deze methodiek is laagdrempelig en geeft snel inzicht.





Een voorbeeld van een Meerjarenplan Burgerzaken.
Klik op de afbeelding voor een vergroting van het schema.


Om het magneetbord te vullen, bespreken we in strategische sessies de nieuwe producten en diensten. En dagen we de deelnemers uit om hun ogen te sluiten en te dromen waar het naartoe gaat met burgerzaken, de dienstverlening, de gemeenten, de techniek en burgerwensen. In een aantal blogs wil ik hier met jullie op ingaan. Allereerst in mijn dromen over “De burger en de toekomst”. Ik wil jullie uitnodigen om te reageren, met daarbij in je achterhoofd de vraag: ‘Denk je dat mijn ideeën werkelijkheid worden?’.

De burger en de toekomst

In de dienstverlening van de overheid staat de burger centraal en wordt hij of zij maximaal geholpen in zijn leefomgeving. In mijn droom heeft de burger een eigen Burgerportaal, dat altijd en overal beschikbaar is. Via een smartphone worden 95 procent van de dienstverleningsvragen gedaan. Niet alleen burgerzakendienstverlening, maar ook andere gemeentelijke dienstverlening. En zelfs de totale overheidsdienstverlening is beschikbaar in dit Burgerportaal. Dit portaal kent twee hoofdfuncties:

  • Per gebeurtenis ( verhuizen, geboorte, huwelijk etc.) worden eenvoudig de diensten aangeboden en klaar terwijl u wacht;
  • De burger krijgt proactief informatie over zijn leefomgeving en kan zelf bepalen wie welke gegevens mag ontvangen. Ofwel de regie van je eigen gegevens is van mijn.overheid.nl gegaan naar mijn.ik.nl.

Voor de complexere dienstverleningsproducten of de doelgroep die minder mobiel of minder digivaardig is, kan via het portaal direct een videoconferentie plaatsvinden met betrokkenen specialisten en de burger zelf. Of er wordt een afspraak gepland bij de burger thuis of in zijn omgeving. Dit betekent dus geen balies en geen afspraken meer in het gemeentehuis. De vaststelling van de identiteit gaat ook via zijn Burgerportaal waarbij de locatie, zijn gezichtsscan en ook zijn scan van het ID bewijs via zijn mobiele telefoon automatisch worden vastgesteld. En daarmee verlengt de burger de zeer beveiligde toegang tot zijn burgerportaal.

Zelf denk ik dat deze burgerdroom werkelijkheid wordt binnen 5 tot 10 jaar. Laat me weten hoe jij erover denkt…

Volgende maand neem ik jullie mee in de medewerkersdroom.





Klik op de afbeelding voor een uitvergrote versie van het schema.

tags:

- - - - -

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie.