zoeken binnen de website

data en ai

  • Self Sovereign Identity: een paradigmashift

    door: Alexander van den Wall Bake

    Overheden bereiden zich voor op Self Sovereign Identity, zowel Europees als op Nationaal niveau. Maar hoe ver is de private sector in het adopteren van digitaal vertrouwde gegevensuitwisseling? Zijn bedrijven klaar om de Digital Natives echt te bedienen? Willen zij de vruchten plukken van Self Sovereign Identity, dan moeten ze als organisatie eerst een fundamentele paradigma verandering doorleven.

  • Anonimisering en #privacybydesign: een oproep

    door: Rob Haans

    Er is een steeds groter wordende plicht en noodzaak om documenten publiek te maken, vanuit bijvoorbeeld de Wet open overheid (Woo). We willen geen datalekken veroorzaken, maar hebben ook niet de capaciteit om data handmatig te anonimiseren. De markt voor anonimiseringstools is dan ook groeiende en het aanbod sterk stijgend. Hoe moeten we hier mee omgaan?

  • Datacenters: een noodzakelijke infrastructuur die niemand wil

    door: Bart Wernaart, Daniëlle Arets, Cees-Jan Pen en Gerard Schouten

    De komst van grote datacenters in Nederland leidt tot steeds meer weerstand. Ze zijn echter noodzakelijk voor een verdere digitalisering. Een betere (centrale) regie en meer duidelijkheid over de technologische mogelijkheden zijn hard nodig om de bouw ervan in de toekomst maatschappelijk acceptabel te realiseren, constateren vier lectoren van Fontys Hogescholen.

  • Wettelijke oplossing nodig voor gegevensuitwisseling in sociaal domein

    door: Sari Jansen

    Het huidige wettelijk kader in het sociaal domein blijkt onvoldoende expliciet over de opdracht tot een integrale aanpak bij meervoudige problematiek en de gegevensverwerkingen die daarvoor zijn toegestaan. Denk daarbij aan het betrekken van school, zorgverlener en/of een bewindvoerder. Gevolg is dat organisaties terughoudend zijn in het delen van gegevens. Een (wettelijke) oplossing is dus nodig.

  • Smart city: ‘Samen op zoek naar oplossingen voor complexe problemen’

    door: Arnoud van Gemeren

    Marijn Fraanje, directeur Informatie en ICT/CIO van de gemeente Den Haag: “Waar is digitalisering een versneller en waar niet? Dat is de vraag die altijd draait om de eindgebruiker die een verbetering moet ervaren. We ontkomen er niet aan om samen met de eigen inwoners, de eigen bedrijven en andere overheden op zoek te gaan naar oplossingen voor die complexe problemen. Co-creatie dus.”

  • ‘Smart city is geen zelfstandige doelstelling’

    door: Arnoud van Gemeren

    Mark Vermeer, CIO bij de gemeente Rotterdam, ziet smart city niet als zelfstandige doelstelling, maar als middel om doelstellingen die zij als overheid hebben te bespoedigen. Ook wil hij voorkomen dat welk bedrijf dan ook het smart city platform domineert. “De publieke sector moet zo’n platform willen regisseren en er standaarden en normen voor ontwikkelen.”

  • Smart city: ‘Meer samenwerking en kennisuitwisseling nodig’

    door: Arnoud van Gemeren

    Een van de grootste winsten van de discussie over de smart city is volgens Bas Boorsma, chief digital officer gemeente Rotterdam, het inzicht dat de sleutel tot succes niet ligt in de nieuwste technologie, maar in moderne vormen van governanc, agile governance. Het gaat erom systematisch stakeholders bij elkaar te brengen, van burgers en wetenschappers tot NGO’s.

  • Smart city: 'We staan aan het begin van een belangrijk decennium'

    door: Arnoud van Gemeren

    Jonathan Reichental zit tot over zijn oren in de smart city beweging en is ervan overtuigd dat de smart city beweging de komende jaren sterk in kracht zal toenemen. Hij publiceerde onder meer het boekje ‘Smart city for dummies’. Reichental bezocht smart city’s in vele landen, kijkt kritisch naar het verschijnsel, maar steekt zijn enthousiasme erover niet onder stoelen of banken.

  • Data, drones en AI met open source op de kaart

    door: Arjan Widlak

    Al negen jaar voor Google maps bestond, startte het Finse kadaster met Oskari. Op deze software draait nu niet alleen het Geoportaal van het Finse kadaster met meer dan 2000 kaartlagen. De software groeide in de afgelopen 25 jaar ook uit tot een open source framework waarmee iedereen makkelijk kaarttoepassingen kan bouwen. Hoe kregen de Finnen dit voor elkaar?

  • Van strategie naar uitvoering met process mining

    door: Burt van Dinter

    De i-Strategie Rijk is een goed uitgangspunt om een digitale transformatie vorm te geven. Zorg er wel voor dat u inzicht heeft in het proces én het IT-landschap van de huidige organisatie die als basis fungeert voor de digitaliseringsslag, want de praktijk blijkt vaak een stuk weerbarstiger. Datagedreven inzicht verkrijgen kan onder meer met process mining.

  • Naar A-nummers voor betrouwbare AI

    door: Freek Bomhof

    Hoe kun je weten of een AI (Artificial Intelligence) systeem te vertrouwen is? Naast onderzoek vereist dit een continue gesprek tussen regelgevers, toepassers, onderzoekers en de maatschappij. De voorgestelde AI Regulation geeft bijvoorbeeld aan dat zoiets in “regulatory sandboxes” kan gebeuren. Zodat we niet in de situatie hoeven te belanden dat er “enge A-nummers” in een systeem zitten.

  • Een governance framework

    door: Thomas Damen

    De geschiedenis laat zien dat IT-projecten bij overheids­organisaties lang niet altijd succesvol zijn. Verwachtingen worden niet waargemaakt omdat organisaties niet afdoende in staat zijn om te gaan met complexiteit en onzekerheden. Thomas Damen deed onderzoek naar een governance framework dat betere besluitvorming faciliteert door identificatie van de afhankelijkheden.

  • EU’s digitale identiteit moet leren van de zwakheden in het coronacertificaat

    door: Vincent Jansen en Eefje van der Harst

    Als we niet leren van de tekortkomingen van het EU Digitaal Corona Certificaat, zal de voorgestelde Europese digitale identiteit nooit haar volledige potentieel waarmaken. Betrek de private sector erbij voor een beter uitgebalanceerd ontwerp dat goed is voor alle spelers in het ecosysteem. Waarbij we rekening houden met privacy, veiligheid, interoperabiliteit en gebruiksvriendelijkheid.

  • Ethisch afwegingskader in beleidsprojecten met een datatoepassing

    door: Sharona Jansen

    Starten met de ontwikkeling van beleid met datatoepassingen vraagt om een andere benadering en denkwijze. Aan de voorkant zullen we het gesprek aan moeten gaan over welke publieke waarden we als gemeenten, provincie of andere overheidsinstelling prioriteren. Dit betekent verder kijken dan efficiëntie, maar juist de legitimiteit van ons handelen bespreken.

  • Cowboy Spionnen

    door: Bart Jacobs

    In de afgelopen tijd is een ontwikkeling zichtbaar geworden waarbij gewone ambtenaren, zonder bijzondere bevoegdheden, het online gedrag van burgers systematisch en soms heimelijk in kaart brengen. De landmacht, de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) en ook verschillende gemeenten overtraden op een dergelijke wijze de wet. Wat is hier aan de hand?

  • 1
  • 2