zoeken binnen de website

digitale weerbaarheid

  • Kritiek op nieuwe cloudkoers overheid slaat de plank mis

    door: Michiel Steltman

    Hoogleraren Van Dijck en Jacobs noemen het cloud beleid van staatssecretaris Van Huffelen onverantwoordelijke en naïef. Hun conclusies getuigen van weinig kennis over het onderwerp cloud en zijn gebaseerd op een onjuiste aanname, vindt de branche. Het cloud beleid is juist noodzakelijk voor verbeteren soevereiniteit en beschermen van data.

  • Juridische haken en ogen bij inzet commerciële clouddiensten

    door: Redactie iBestuur

    Overheidsinstanties mogen onder strikte voorwaarden gebruik gaan maken van commerciële clouddiensten, schreef staatssecretaris van Huffelen onlangs aan de Tweede Kamer. Maar mag dat ook van de Europese privacytoezichthouder European Data Protection Board (EDPB)? Experts waarschuwen voor rechtszaken en het in gevaar brengen van de digitale soevereiniteit.

  • What the hack!

    door: Aad van Boven

    Leveranciers van essentiële diensten zijn een ideaal doelwit voor hackers. Hacks zijn problemen in de digitale wereld die verregaande gevolgen kunnen hebben voor de fysieke wereld. Hoe voorkomen we dat hacks onze voedselvoorziening en andere essentiële diensten bedreigen? Een technische analyse en lessen van recente hacks.

  • Het is tijd dat overheden fraude buiten de deur houden

    door: Stephane Goddé

    Als voormalig politiecommissaris kan ik bevestigen dat fraude in de publieke sector een wereldwijd probleem is. En het wordt elk jaar groter en gevaarlijker. De Covid-pandemie, maar ook de overgang naar e-overheidsdiensten, stelt overheden bloot aan nieuwe soorten bedreigingen, met schokkende gevolgen voor de overheidsfinanciën

  • Hoe haalbaar is individuele regie over data?

    door: Peter Olsthoorn

    De toename van betekenisvolle zelfbeschikking met vormen van individuele regie op gegevens heeft grote potentie, volgens sommige wetenschappers en ondernemers in persoonlijk datamanagement. Het marktaanbod voldoet echter nog niet aan de economische, technologische, juridische en politieke voorwaarden om door te kunnen breken.

  • Self Sovereign Identity: een paradigmashift

    door: Alexander van den Wall Bake

    Overheden bereiden zich voor op Self Sovereign Identity, zowel Europees als op Nationaal niveau. Maar hoe ver is de private sector in het adopteren van digitaal vertrouwde gegevensuitwisseling? Zijn bedrijven klaar om de Digital Natives echt te bedienen? Willen zij de vruchten plukken van Self Sovereign Identity, dan moeten ze als organisatie eerst een fundamentele paradigma verandering doorleven.

  • Digitale ID: veiliger zonder Europees identiteitsnummer

    door: Eric Verheul en Remco van Wijk

    Politiek en maatschappelijk is er de nodige discussie over wel of geen digitaal paspoort of een Europese digitale identiteit. Een Europese ‘wallet’ vereist een soort Europees Burgerservicenummer (BSN). Is het nou zo wenselijk dat je overal online met steeds hetzelfde persoonsnummer bekend staat? Krijg je dan niet een soort Europees supercookie? Dat moet en kan beter.

  • Onderwijs in digitale geletterdheid net zo essentieel als taal en rekenen

    door: Remco Pijpers en Larissa Zegveld

    De ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen is groot. Er zijn zelfs leerlingen die digitaal laaggeletterd zijn. Onderwijs kan het verschil maken. Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe bed je een nieuw leergebied in het onderwijs zo in, dat leerlingen echt wat opsteken en er sterker uitkomen? Vier lessen uit casestudies.

  • Digitale veiligheid in tijden van cyberaanvallen

    door: Maarten Hillenaar en Paul van Vulpen

    “Mag ik bij jullie een digitale ambassade inrichten”, vroeg de CIO van Estland aan onze CIO Rijk toen hij hoorde van het initiatief in Nederland over te gaan tot consolidatie van overheids-datacenters. “Als Poetin mijn land digitaal binnenvalt kan ik in ieder geval terugvallen op de informatie die we nodig hebben om ons land administratief weer op orde te krijgen.” Een valide vraag gecombineerd met een adequate oplossing.

  • Wat willen we met de digitalisering van het onderwijs?

    door: Bart Karstens

    De digitalisering van het onderwijs was al lang bezig voordat corona kwam. Maar het massale thuisonderwijs gaf er een enorme impuls aan. Nu wordt het tijd dat overheid, scholen en hun organisaties zich afvragen wat ze eigenlijk willen met afstandsleren en digitale lesmiddelen.

  • ‘Niet-vitale sectoren’ essentieel in bestrijding gevolgen van cybercriminaliteit

    door: Dimitri Hehanussa

    Data uit ‘niet-vitale sectoren’ kunnen waardevol zijn voor het detecteren van cyberaanvallen. Opvallende haperingen in dit soort systemen kunnen een signaal zijn van een actie van buiten. Het draait daarbij om de juiste inzet van Artificial Intelligence. Het is mede aan de overheid om dit soort doorbraaktechnologieën in de cybersecurity aan te jagen.