zoeken binnen de website

digitale weerbaarheid

  • Self Sovereign Identity: een paradigmashift

    door: Alexander van den Wall Bake

    Overheden bereiden zich voor op Self Sovereign Identity, zowel Europees als op Nationaal niveau. Maar hoe ver is de private sector in het adopteren van digitaal vertrouwde gegevensuitwisseling? Zijn bedrijven klaar om de Digital Natives echt te bedienen? Willen zij de vruchten plukken van Self Sovereign Identity, dan moeten ze als organisatie eerst een fundamentele paradigma verandering doorleven.

  • Digitale ID: veiliger zonder Europees identiteitsnummer

    door: Eric Verheul en Remco van Wijk

    Politiek en maatschappelijk is er de nodige discussie over wel of geen digitaal paspoort of een Europese digitale identiteit. Een Europese ‘wallet’ vereist een soort Europees Burgerservicenummer (BSN). Is het nou zo wenselijk dat je overal online met steeds hetzelfde persoonsnummer bekend staat? Krijg je dan niet een soort Europees supercookie? Dat moet en kan beter.

  • Onderwijs in digitale geletterdheid net zo essentieel als taal en rekenen

    door: Remco Pijpers en Larissa Zegveld

    De ongelijkheid in digitale vaardigheden tussen leerlingen is groot. Er zijn zelfs leerlingen die digitaal laaggeletterd zijn. Onderwijs kan het verschil maken. Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe bed je een nieuw leergebied in het onderwijs zo in, dat leerlingen echt wat opsteken en er sterker uitkomen? Vier lessen uit casestudies.

  • Digitale veiligheid in tijden van cyberaanvallen

    door: Maarten Hillenaar en Paul van Vulpen

    “Mag ik bij jullie een digitale ambassade inrichten”, vroeg de CIO van Estland aan onze CIO Rijk toen hij hoorde van het initiatief in Nederland over te gaan tot consolidatie van overheids-datacenters. “Als Poetin mijn land digitaal binnenvalt kan ik in ieder geval terugvallen op de informatie die we nodig hebben om ons land administratief weer op orde te krijgen.” Een valide vraag gecombineerd met een adequate oplossing.

  • Wat willen we met de digitalisering van het onderwijs?

    door: Bart Karstens

    De digitalisering van het onderwijs was al lang bezig voordat corona kwam. Maar het massale thuisonderwijs gaf er een enorme impuls aan. Nu wordt het tijd dat overheid, scholen en hun organisaties zich afvragen wat ze eigenlijk willen met afstandsleren en digitale lesmiddelen.

  • ‘Niet-vitale sectoren’ essentieel in bestrijding gevolgen van cybercriminaliteit

    door: Dimitri Hehanussa

    Data uit ‘niet-vitale sectoren’ kunnen waardevol zijn voor het detecteren van cyberaanvallen. Opvallende haperingen in dit soort systemen kunnen een signaal zijn van een actie van buiten. Het draait daarbij om de juiste inzet van Artificial Intelligence. Het is mede aan de overheid om dit soort doorbraaktechnologieën in de cybersecurity aan te jagen.